"הרפורמה במיסוי אלכוהול תביא לחיסול היצרנים המקומיים של שתייה חריפה"

כך אומר עו"ד אביגדור דורות, המומחה לתחום מיסים עקיפים, המייצג את היצרנים והמפעלים המקומיים לשתייה חריפה

היצרנים המקומיים של שתייה חריפה, נערכים למאבק ברפורמה המתוכננת במיסוי אלכוהול. היצרנים שכרו את שירותיהם של עו"ד אביגדור דורות, המתמחה במיסים עקיפים, ושל רו"ח אבי ביבי, ממשרד רו"ח ארנסט&יאנג, כדי לייצגם במאבק על קיומם בשוק האלכוהול.

לדברי עו"ד דורות, הרפורמה המתוכננת תביא לחיסול היצרנים המקומיים של שתייה חריפה. במסגרת הרפורמה המתוכננת, שיעור המיסוי על שתייה חריפה ייגזר מאחוז האלכוהול בשתייה, ולא על פי מחירו של המשקה. כתוצאה מכך, צפוי לרדת מחירם של המשקאות החריפים המיובאים והממותגים, בעוד השתייה החריפה המקומית, צפויה להתייקר.

"היצרנים חושבים שאם הרפורמה הזו תעבור כמות שהיא, הם יסגרו את כל המפעלים. לא תהיה להם יכולת להתמודד. מדובר בלמעלה מ-10 מפעלים. מדובר בלמעלה מ-500 עובדים, כולם ממוקמים באיזורי פיתוח. המטרה של האוצר להפוך את הגבייה לפשוטה, היא אולי איזו מטרה שיש בה היגיון, אבל מרוב שיטות יהרגו את המפעלים והיצרנים שמייצרים חלק מהמשקאות".

השתייה החריפה מתוצרת מקומית, כוללת וודקה, ברנדי, ליקרים וערק. למעלה מ-50% מצריכת השתייה החריפה, היא מתוצרת מקומית.

עד כה, כאמור, שולם המס על פי מחירי המוצר, כך שגובה המס ששולם על שתייה חריפה מיובאת, היה גבוה בהשוואה לגובה המס ששולם של שתייה חריפה מקומית, הזולה בהרבה.

לדברי דורות, "הרפורמה הזו רוצה לנתק לחלוטין את חישוב המס מהמחיר, ועל פי הרפורמה כולם ישלמו אותו מס לפי הכוהל. מה שיקרה הוא, שהמס שהיום משלמים היצרנים המקומיים, יגדל בצורה אסטרונומית, אפילו יוכפל, בעוד שלגבי היצרנים הזרים יקרה תהליך הפוך - הם ישלמו פחות מס.

"הצרכן הישראלי, שהיום מעדיף לקנות תוצרת הארץ, בסוף הרפורמה כבר לא יקנה תוצרת הארץ, כי הפער בין מחיר המוצרים המקומיים לבין המיובאים - יצטמצם מהותית".

לדבריו, משרד האוצר איפשר לכל הגורמים העלולים להיפגע מהרפורמה, להגיב. לדבריו, הם ינסו לשכנע את האוצר לערוך תיקונים ברפורמה, כך ש"אולי יהיה אפשר להביא רפורמה קצת שונה, שלא תהרוס את המפעלים".

עוד אמר דורות, כי תוצאת הרפורמה תהיה הוזלת משקאות חריפים יקרים, למרות שלהערכתו לא זו היתה המטרה. דורות: "האוצר הסביר את הרפורמה בכך שהיצרנים המקומיים אולי יתחילו להתחרות בתוצרת חוץ, אך נאיבי לחשוב שזה יקרה, שאנחנו נתחרה במותגים הקיימים למעלה ממאה שנה".