בג"ץ: מועצת מקרקעי ישראל תשקול עד מארס 2007 את הפיצוי לחקלאים בעת שינוי ייעוד קרקע

זאת עפ"י החלטה 969 * עמותת אדמתי טענה בבג"ץ כי ההחלטה קובעת פיצוי אחיד וגלובלי ללא התחשבות בהשקעות הריאליות בקרקע

על מועצת מקרקעי ישראל יהיה לשקול שוב את גובה הפיצוי הניתן לחקלאים בעת שינוי יעוד קרקע על-פי החלטה 969 של מועצת מקרקעי ישראל. כך עולה מהחלטה שהתקבלה היום (ד') בבג"ץ על-ידי השופטים מרים נאור, סלים ג'וברן ודבורה ברלינר.

המועצה תיאלץ לשקול את הנושא בתוך חצי שנה עד למארס 2007, ולקבוע מחדש את מדיניותה ביחס לפיצוי של החקלאים, קבעו השופטים. לחקלאים תינתן אפשרות שימוע.

הדיון בבג"ץ התקיים בעתירה שהגישה עמותת אדמתי המייצגת 140 קיבוצים ומושבים ותיקים. בעתירה טענה העמותה, באמצעות עוה"ד עופר נועם ויוסף ג'רסי, כי ההחלטה קובעת פיצוי אחיד וגלובלי עבור קרקע שיעודה שונה, ללא כל התחשבות בהשקעות הריאליות של החוכר או של היישוב החקלאי בקרקע.

החקלאים טענו, כי ההחלטה היא חסרת סבירות, קיצונית שרירותית ונוגדת פסיקה קודמת של בג"ץ. בעתירה הביאו החקלאים דוגמא, בה יישוב חקלאי המחזיק 70 שנה בקרקע יקבל פיצוי נוסף של 29 שקל לשנה לדונם עבור קרקע מסוג בעל.

לטענתם, החלטה 969 מבחינה בין סוגי גידולים שונים כאשר היא קובעת שלושה תעריפים לפיצוי הבסיסי: האחד עבור מטע, השני עבור שלחין והשלישי עבור בעל. מלבד ההתחשבות בסוג הגידול נאמר, כי בהחלטה אין כל התחשבות בהשקעות הריאליות של חוכר בקרקע ולא נקבע כל מנגנון להתחשבות בהיקף ההשקעות האמורות.

בעקבות הגשת הבג"ץ החליט המינהל להקפיא את החלטה 969 לשנתיים. עמותת אדמתי התנגדה להקפאה לזמן כה ארוך וטענה, כי מדובר בניסיון התחמקות מדיון ענייני בשיעור הפיצויים ההוגן המגיע לחקלאים.

לאחר קבלת החלטת בג"ץ אמר יו"ר עמותת אדמתי, ברי הולצמן, כי בג"ץ דחה את הניסיונות של פקידי המינהל ליטול לעצמם זכויות השמורות למועצת מקרקעי ישראל והחזיר את הנושא לחברי הוועדה.