רוסל הרוסית בדרך להיות יצרנית האלומיניום הגדולה בעולם

בימים הקרובים צפויה להיחתם עסקת מיזוג שתיצור את יצרנית האלומיניום הגדולה בעולם שתחלוף על פני החברה האמריקנית אלקואה, כך לדברי מקורות המעורים במו"מ. על-פי העסקה, תרכוש חברת האלומיניום הרוסית רוסל, הנמצאת בשליטתו של אחד האנשים העשירים ביותר ברוסיה, האוליגרך אולג דריפסקה, את המתחרה הרוסית הקטנה סואל גרופ, ואת נכסי האלומיניום של חברת הקומודיטיס השוויצרית גלנקור אינטרנשונל. המיזוג המשולש ייצור חברה בשווי שוק של 30 מיליארד דולר.

רוסל צפויה לייצר כ-4.4 מיליון טון של אלומיניום לשנה, זאת בהשוואה ל-3.6 מיליון טון שייצרה אלקואה מפיטסבורג בשנה שעברה. לדעת אנליסטים עשויה העסקה להצית תהליך קונסולידציה בתעשיית האלומיניום העולמית, המפוצלת היום הרבה יותר מאשר תעשיות הפלדה, הנחושת והניקל.

העסקה מעניקה לרוסל את הנתח שהייתה זקוקה לו כדי להפוך למובילה העולמית בתעשיית האלומיניום. הודות לנהרות הגדולים של סיביריה, המזינים תחנות הידרואלקטריות, נהנית רוסל מגישה לחשמל זול, המעניק לה גם היום יתרון חשוב על פני אלקואה בתעשייה הצורכת כמויות גדולות של אנרגיה.

עלייתה של רוסל מגבירה למעשה את לחצי התחרות על אלקואה ועל אלקן ממונטריאול, היצרנית השנייה בעולם כיום. מחירי האנרגיה הגבוהים אילצו את שתי חברות הענק להשבית כמה ממפעלי ההתכה שלהן בצפון אמריקה ובאירופה ולבנות מתקנים חדשים בארצות המשופעות באנרגיה זולה, כמו איסלנד וטרינידד. אלקואה אף שוקלת לייצר אלומיניום ברוסיה, ומשלחת מטעמה ביקרה בשבוע שעבר בחברובסק במזרח רוסיה, כדי לבחון את האפשרויות להקים שם מפעל התכה ומפעל הידרואלקטרי שיספק לו אנרגיה.

גם ללא רכישת סואל, תכננה רוסל להפוך ליצרנית האלומיניום הגדולה בעולם באמצעות הכפלת תפוקתה השנתית ללמעלה מחמישה מיליון טון עד שנת 2013. בעקבות הרכישה החדשה ותנאי מימונה תוכל רוסל לבצע סיבוב נוסף של רכישות.