גדות ביוכימיה תקים מפעל עם Tate & lyle investments בהשקעה של 18 מיליון דולר

מדובר במפעל לזיקוק סוכר " מנכ"ל גדות, יעקב ז"ק: "יענה על בעיית רכישת סוכר ביחס ליבוא סוכר מזוקק מיעדים אחרים, שצפוי להתייקר"

חברת גדות תעשיית ביוכימיה שבשליטת קבוצת דלק , תקים מפעל לזיקוק סוכר גולמי ביחד עם חברת Tate & Lyle Investments Limited האנגלית בהשקעה כולל של 18 מיליון דולר. המפעל יוקם בשטח המפעל של החברה אשר במפרץ חיפה, והוא ימומן באמצעות הון עצמי שיעמידו החברות על פי חלקן היחסי בבעלות על המפעל. גדות ביוכימיה תחזיק בכ-35% ממניות המפעל, ואילו החברה הזרה תחזיק בכ-65% מהון המניות של המפעל.

גדות ביוכמיה עוסקת בייצור מוצרים (חומצת לימון, פרוקטוזה גבישית ומלחים אחרים) לשוק תעשיות המזון, תוספי הבריאות, טואלטיקה, תוספי המזון והשתייה, מינרלים, קוסמטיקה, תרופות וחומרי ניקוי. חברת Tate & Lyle Investments Limited, פועלת בתחום רכיבי מזון כגון ממתיקים, סירופים ועמילן. על פי ההערכות הייצור במפעל צפוי להתחיל כבר במחצית השנייה של שנת 2007.

יעקב ז"ק מנכ"ל חברת גדות ביוכימיה: "המפעל החדש שיזקק סוכר גולמי מיובא, עתיד לספק את כל צורכי הסוכר הלבן של גדות ביוכמיה וכן חלק מצורכי תעשיית המזון הישראלית והצריכה הפרטית. חברת גדות ביוכימיה צורכת כ-70 אלף טון סוכר לבן, שמהווה חומר הגלם העיקרי של החברה. הקמת המפעל תענה על בעיית רכישת סוכר ביחס ליבוא סוכר מזוקק מיעדים אחרים, שצפוי להתייקר כתוצאה מגידול בעלויות הובלה".

הקמת המפעל על ידי גדות ביוכימיה ועל ידי החברה הזרה, אמור לסייע להן בהתמודדות מול משטר הסוכר שינהיג האיחוד האירופאי - משטר שאמור להגן על החקלאים באירופה. המשטר צפוי להיכנס לתוקף בשנים 2008-2009, ואז מחיר הסוכר אמור לרדת בצורה חדה של 36% (וכתוצאה מכך גם מוצרי היסוד שמייצרת החברה ממנו), ובמקביל תהיה ירידה בזמינות של סוכר מאירופה, משום שליצרנים רבים לא ישתלם עוד לייצרו. במילים אחרות, תהיה ירידה באספקת חומר הגלם העיקרי של החברה. כתוצאה מכך צפתה החברה כי מחיר חומרי הגלם שלה עשוי לטפס, ולכן ציינה באחד מהביאורים לדו"ח הכספי כי לשינויים אלו צפויה להיות השפעה לרעה על עסקיה של החברה.

בינתיים, עד אשר תקנות הסוכר ייכנסו לתוקף, גדות ביוכימיה משפרת את תוצאותיה העסקיות בעקביות. החברה סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הכנסות של 199 מיליון שקל, מתוכן 185 מיליון שקל מיצוא, בהשוואה להכנסות של 186 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי של החברה עמד על 33% מסך המכירות במחצית הראשונה, לעומת 31% במחצית המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי של החברה עמד על 37 מיליון שקל לעומת 34.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה רשמה גדות רווח של 22.9 מיליון שקל לעומת 21.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.