איגוד לשכות המסחר לשר המשפטים: לאפשר גם לחברות להגיש תביעות בבימ"ש לתביעות קטנות

לין: "אין הצדקה שחברה בע"מ תיאלץ לנקוט בהליכים יקרים וממושכים של תביעה בבימ"ש השלום, הדבר גם יוריד מהעומס על מערכת בתיהמ"ש"

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, העביר לשר המשפטים, מאיר שטרית, הצעת חוק להרחבת סמכות בית המשפט לתביעות קטנות, לדון גם בתביעות עד סכום של 25 אלף שקל, ובתביעות המוגשות גם ע"י חברות. כיום, החוק מאפשר רק ליחיד ולעוסק עצמאי להגיש תביעות קטנות.

הצעת החוק, שהוכנה בלשכה המשפטית של האיגוד, גובשה בעקבות פניות רבות מחברי לשכה המנהלים עסקים כחברות בע"מ, וטענו לקשיים בהגשת תביעות בסכומים קטנים לבתי משפט השלום. לדברי לין, הגשת תביעה רגילה מתבררת לאחר זמן רב, היא כרוכה בדרישות פרוצדוראליות לא מעטות וגם מחייבת השקעת כספים בייצוג ע"י עורכי דין.

"זהו תהליך ארוך הכרוך בעלויות גבוהות, שלא פעם עולות על הנזק שנגרם בפועל", אמר לין. לדבריו, "המציאות מלמדת כי מצב זה גרם לכך, שחברות רבות מוותרות מראש למעשה על תביעת החוב שלהם כאשר מדובר בסכסוכים כלכליים בסכומים נמוכים".

לטענת לין, הדבר גם יוריד מהעומס על מערכת בתי המשפט, ויאפשר להפחית מהנטל המיותר וההוצאות המרובות שהמגזר העסקי נושא בהן. חלק גדול מהחברות הפועלות כיום במשק הן חברות קטנות ובינוניות, אומר לין, ומחזור עסקיהן דומה לזה של עסקים עצמאיים, המורשים להופיע בפני בית המשפט לתביעות קטנות.

לין מוסיף, שחלק החברות אף נמצא בשליטה של בעל מניות יחיד או שהן חברות מעטים, כך שבפועל למעשה מדובר בעסקים עצמאים, שמשיקולים שונים בעליהן בחרו להפעילם בצורה של תאגיד. לטענתו, "אין כל הצדקה שחברה בע"מ תיאלץ לנקוט בהליכים יקרים וממושכים של תביעה בבית משפט השלום, רק משום שבעל העסק בחר לפעול כחברה בע"מ".

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, ש"ההבחנה בחוק בין יחיד לתאגיד מושתתת על ההנחה שתאגיד הוא גוף גדול וחזק מבחינה כלכלית, וככזה הוא אינו נזקק ל'יתרונות הגלומים' בניהול הליך מקוצר ומזורז, וכן לאזן את יחסי הכוחות הבלתי שוויוניים לכאורה הקיימים בין הצד שנתפס כחלש, לבין החברה, בניהול ההליך משפטי".

במציאות הכלכלית הנוכחית, נאמר עוד, הנחה זו אינה תקפה ומוצדקת, בין יתר משום ש"צורת התאגדות כשלעצמה אינה יכולה ללמד על גודל או על איתנות כלכלית".