מתקדם הפיקוח על ייצוא טכנולוגיה דו שימושית

התקדמות בפיקוח על ייצוא של מוצרים וטכנולוגיה דו שימושיים (אזרחי וצבאי). זאת, לדרישת ארה"ב, בעקבות המשבר עימה לאחר עסקת שדרוג מוצרים ביטחוניים לסין. שר התמ"ת, אלי ישי, חתם על צו פיקוח על ייצוא טובין, שירותים וטכנולוגיה דו שימושיים, שנקבע בתיאום בין משרדי התמ"ת, הביטחון והחוץ. הצו, שייכנס לתוקף ב-1.1.2007, יחייב יצואנים של מוצרים וטכנולוגיות אזרחיים, שניתנים להסבה לשימוש ביטחוני, באישור מוקדם מהתמ"ת. במהלך נובמבר יקיים מכון הייצוא הדרכה מפורטת ליצואנים אלה.

לדברי זאב ברל, סגן ראש מינהל כימיה בתמ"ת, התמ"ת יחתום על אישורי ייצוא תוך 5-20 יום, לאחר התחייבות החברות שלא לחרוג מהמועדים לאישורי עסקאות, שנקבעו עבור מספר קטגוריות מוצרים. כמה מהקטגוריות דורשות בדיקה בין-משרדית. אם האישור מצריך בדיקה של התמ"ת בלבד, יינתן אישור הייצוא תוך חמישה ימי עבודה. כך, הדבר לא אמור לעכב במיוחד את הייצוא.

המשבר עם ארה"ב התרחש לאור שת"פ צבאי כביכול בין ישראל וסין, על רקע כוונת ישראל לשדרג מל"טי תקיפה מדגם הארפי, שתע"א מכרה בעבר לבייג'ין. המחלוקת יושבה, בין היתר, בעקבות חתימת מסמך הבנות לגבי מכירת נשק ישראלי למדינות זרות, וייצוא מוצרים אזרחיים הניתנים להסבה. הפיקוח על מוצרים אלו ייעשה ע"י התמ"ת, והפיקוח על מוצרים צבאיים ימשיך להיעשות ע"י משרד הביטחון, שגם בו הוקמה מערכת חדשה לפיקוח (אפ"י - אגף פיקוח ייצוא).

הצו ישלים צווי פיקוח נוספים, שמטרתם ציות למשטרים בינלאומיים של הפיקוח על ייצוא מוצרים דו שימושיים. בכך תיכנס ישראל למשטר שמיושם כיום ב-40 מדינות. ישראל אינה חותמת על "הסדר ואסנאר", עליו חתומות מדינות אחרות, בנימוק ביטחוני, אך כעת היא תוכל לקבל מעמד כזה של המדינות החתומות.

כך גם יתאפשר ייבוא לארץ של טכנולוגיות ומוצרים דו שימושיים, בהתבסס על מחויבות ליישם משטר פיקוח, שלא יאפשר זליגתם של מוצרים וטכנולוגיות אלה למדינות שאינן מפקחות. כן מאפשרת החתימה הסרת חשש של מדינות לסחור עם ישראל עצמה, ולכן הגדלת הייצוא של מוצרים וטכנולוגיות דו שימושיים.

לדברי אוהד אורנשטיין, ראש מינהל כימיה וסביבה בתמ"ת, הצו ישלים צווי ציות למשטרים בינלאומיים, שמטרתם לסייע לשמור על השלום בעולם ועל יציבותו. זאת, ע"י הגברת האחריות הבינלאומית בייצוא. "ישראל", אמר, "תיישם פיקוח על טובין הנמצאים בהסדר ואסנאר, שמהותו פיקוח בהסדר רב צדדי על אמצעי לחימה".

מוצרים אזרחיים הניתנים להסבה הם, למשל, מערכות תקשורת לוויינית לסלולר, או מערכות לייזר לראיית לילה, המיועדות במקור למטרות רפואיות/מטאורולוגיות.