התביעה ברוסיה: בידינו ראיות חדשות הקושרות את ליאוניד נבזלין למעשי רצח

הראיות יוצגו בקרוב למשרד המשפטים הישראלי, כדי שיבחן שוב הבקשה להסגיר המיליארדר הרוסי-ישראלי

התביעה הכללית ברוסיה טוענת כי בידיה ראיות חדשות הקושרות את המיליארדר הרוסי-ישראלי ליאוניד נבזלין, לכמה מעשי רצח. הראיות יוצגו בקרוב למשרד המשפטים הישראלי, כדי שיבחן שוב את הבקשה להסגיר את נבזלין.

ברוסיה מאוד רוצים לשים את ידם על נבזלין, ולשם כך שכר התובע הכללי שם, באורח חסר-תקדים, פרקליט ישראלי - עו"ד יורם מושקט. "בשל סחבת של למעלה משנה, הוחלט להגביר את המאמצים ולעשות הכול לסיומם המהיר", אומר מושקט.

בראשית 2005 הגישה רוסיה לישראל בקשה להסגרתו של עבירות כלכליות, בהן מירמה והעלמות מס. ברוסיה אומרים כי ישראל לא השיבה לבקשה. זמן קצר אחר כך, הוגשה בקשת הסגרה נוספת, הפעם בשל עבירות חמורות הרבה יותר: רצח וניסיון רצח.

בבקשת ההסגרה נטען, כי נבזלין מבוקש בשל ארגון וסיוע לרציחות והתנקשויות שאירעו בשנים 1998-2002. לפי הבקשה, יוקוס התנהלה כמו מאפיה אכזרית: נבזלין נתן הוראות להתנקש בחייהם של אנשים שהפריעו או פעלו בניגוד לאינטרסים שלה. עוד הוא נאשם, שהזמין ומימן את רציחותיהם של ראש עיריית נפטיוגנסק, אישה נוספת ובני זוג שנרצחו בנוכחות ילדיהם הקטנים, ושגופותיהם לא נמצאו עד היום.

"לצורך מימוש הכוונה הנפשעת", נאמר בבקשת ההסגרה, פעל קצין הביטחון לשעבר של יוקוס, אלכסיי פיצ'וגין, "על-פי הוראתו הישירה של נבזלין, הציע לאדם אחר למצוא אנשים שיהיו מוכנים לבצע את הפשע תמורת שכר". תעריפי הרציחות היו כ-5,000 דולר למנהל זוטר, 150 אלף דולר לראש עיר וכ-300 אלף דולר למנכ"ל חברה מתחרה.

עדות שמיעה

ארה"ב, אגב, סירבה עד כה להסגיר את נבזלין, והנשיא ג'ורג' בוש אפילו נפגש עימו, והוא נאם באחרונה בפני הסנאט. ל"גלובס" נודע, כי גם ישראל מסרבת להסגירו, בטענה שאיכות הראיות שהרוסים הציגו אינה מאפשרת פנייה לבית משפט, כדי להכריז עליו כ"בר הסגרה".

בישראל סבורים, כי הראיות הן בגדר עדות שמיעה בלבד, ואילו עמיתיהם הרוסים סבורים שמדובר בראיות נסיבתיות, שהן סוג הראיות הנאספות בעבירות של קשירת קשר. בימים הקרובים, יבקש מושקט מהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לזמן ישיבה עם הגורמים הרלוונטיים, "כדי ללבן את הנושאים השנויים במחלוקת".

ל"גלובס" נודע, כי בישיבה יוצגו ראיות חדשות לכאורה שבידי הרוסים, שהביאו להרשעתו של פיצ'וגין במשפט ברוסיה, בו נידון באוגוסט ל-24 שנים בגין הרציחות. הרוסים סבורים, כי הראיות מוכיחות שפיצ'וגין היה איש הביצוע של נבזלין.

נבזלין היה מספר 2 ביוקוס, יצואנית הנפט הגדולה ברוסיה. בהמשך, העביר לו בעל השליטה, מיכאיל חודורקובסקי, את מניותיו בחברה, לאחר שהועמד לדין בגין עבירות כלכליות, בגינן נשפט אשתקד ל-9 שנות מאסר.

בשנות השיא של יוקוס, העריך "פורבס" את הונו של נבזלין ב-2 מיליארד דולר. ואולם, מאז תבע ממשל פוטין מיוקוס יותר מ-20 מיליארד דולרים בטענה לחובות מס, שהביאו אותה לפשיטת רגל. השנה הולאמה החברה ע"י ממשל פוטין, אולם לחברת מנאטפ, דרכה החזיקו האוליגרכים ביוקוס, יש השקעות נוספות, ויש המעריכים שגם לנבזלין יש כספים נוספים תחת שמות אחרים.

בעקבות מעצרו של חודורקובסקי, נמלט נבזלין לישראל לפני כשלוש שנים וקיבל אזרחות ישראלית. הוא הפך ציוני נלהב, החל לתרום למדינה ולבית התפוצות, ומונה ליו"ר חבר הנאמנים שלו.

דוברו של נבזלין מסר בתגובה: "זו רדיפה פוליטית וניסיון נוסף להשתיק את אחד הבודדים המעז לצאת בגלוי כנגד פוטין. ברוסיה, אותה מנהיג פוטין, רוצחים עיתונאים שמבקרים את שלטונו על-מנת שלא לאפשר להם פתחון-פה. מחוץ לרוסיה ידה הארוכה של הקרמלין פועלת בשיטות אחרות וזאת ע"י פברוק תיקים, הפעלת לחצים ובקשות הסגרה בטענות מופרכות מהיסוד - כמו שהק.ג.ב יודע לעשות ועושה כבר שנים. אלה דרכים מקובלות ברוסיה למאבק השלטון במתנגדיו הפוליטיים".

בטענותיו של נבזלין תומכים הממשל האמריקאי וארגוני זכויות אדם כמו אמנסטי, ולא מן הנמנע שעניינו עולה בימים אלה בשיחות בין ראש הממשלה, אהוד אולמרט, המבקר במוסקבה, לבין בכירי הממשל.