מהפך: גוגל צפויה לעקוף הטלוויזיה הבריטית בהכנסות מפרסום

קבוצות רכש המדיה המובילות בבריטניה: הכנסות גוגל מפרסום יעקפו את ההכנסות הצפויות של צ'אנל 4 ב-2006, המוערכות ב-800 מיליון ליש"ט " בתוך 18 חודשים, צפויה גוגל לעקוף גם את ITV1, הערוץ המסחרי המוביל

גוגל צפויה לעקוף את ערוצי הטלוויזיה המובילים בבריטניה במירוץ אחר הכנסות מפרסום, אירוע מכונן שרק מדגיש עוד יותר את האתגר שמציג האינטרנט בפני המדיה המסורתית.

ההכנסות מפרסום בבריטניה של חברת מנוע החיפוש הגדולה בעולם צפויות לעקוף השנה את ההכנסות הצפויות של צ'אנל 4 ב-2006, המוערכות בכ-800 מיליון ליש"ט. בתוך 18 חודשים, צפויה גוגל להשאיר מאחור גם את ITV1, הערוץ המסחרי המוביל בבריטניה והנהנה העיקרי במדינה מהכנסות מפרסום. כך עולה מנתוני שהציגו מיינדשייר ואינישיאטיב, שתי קבוצות רכש המדיה המובילות בבריטניה.

קארט, קבוצת רכש מדיה נוספת, מאמינה כי במרוץ הכנסות הפרסום תדביק גוגל את ערוצי הטלוויזיה בתחילת השנה הבאה. ITV1 היתה אחראית על 90% מההכנסות מפרסום שזרמו לקבוצה האם, ITV, והסתכמו ב-1.63 מיליארד דולר.

מומחי מדיה מגדירים את התחזקותה של גוגל "מדהימה", ומתנים את תחזיותיהם בשמירה על קצב הצמיחה ההיסטורי והמהיר של גוגל בשוק האינטרנט הבריטי התחרותי.

אנדי דנקן, מנכ"ל צ'אנל 4, אמר ל"פייננשל טיימס" אמש, כי גוגל, שאינה מתייחסת בהערכותיה להכנסותיה העתידיות, עשויה להגיע השנה להכנסות של כ-900 מיליון ליש"ט בבריטניה, בהשוואה ל-800 מיליון ליש"ט שתציג קבוצת צ'אנל 4.

בתשעת החודשים הראשונים של 2006 מוערכות הכנסותיה של גוגל בבריטניה ב-593 מיליון ליש"ט. ההערכות הן שהרבעון הרביעי שלה צפוי להיות חזק מאוד. בכל אחת מהשנתיים האחרונות הכפילה גוגל UK את הכנסותיה מפרסום, מה שהפך את הפעילות הבריטית לגדולה ביותר של גוגל מחוץ לתחומי ארה"ב.

עם זאת, צפויה גוגל UK לפגר אחרי קבוצת ITV, כאשר יתווספו לשכלול הערוץ הדיגיטלי ושירותים אינטראקטיביים שונים. מצד שני, הניתוח לא לוקח בחשבון הכנסות עתידיות המיוחסות לרכישת YouTube, אתר שיתוף הווידיאו.

דובר ITV אישר את ההערכות, אולם אמר כי הקבוצה עדה לצמיחה בהכנסותיה מכיוונים אחרים, כמו חוזי חסויות ושירותים דיגיטליים.

לדברי דומיניק פרוקטור, מנכ"ל מיינדשייר וורלדוויד, "על בסיס הנתונים האחרונים, אפשר לצפות להובלה של גוגל ב-2008, אבל זה תלוי בעיקר בגוגל ופחות ב-ITV". פרוקטור, שקבוצתו רוכשת מדיה עבור פורד ויוניליבר, אמר עוד: "אנחנו צופים צמיחה מסיבית מצד גוגל בשנתיים-שלוש הקרובות, אבל יש גבול, והוא יגיע".

דנקן תיאר את השינויים בהוצאות הפרסום כשינויים מבניים. "אנשים צריכים להתעורר ולהבין כי לא מדובר כאן בעניין מחזורי בלבד", הוא אומר.

הצמיחה המהירה של גוגל עומדת בסתירה לקשיים שחווה ITV1, הצפויה להציג השנה ירידה של 12% בהכנסותיה בשל הירידה במספרי הצופים, שעודדה את המשווקים להוציא את כספי הפרסום שלהם במקומות אחרים.

לדברי דובר גוגל, הצמיחה של גוגל "אינה משחק עם סכום אפס", ואינה באה על חשבון הטלוויזיה. "