היוון חלקות המגורים במושבים ובקיבוצים יתיר שיוך הנחלה לבעליה ופיצולה

מינהל מקרקעי ישראל פרסם נוסח מתוקן להחלטה להיוון חלקות מגורים בקיבוץ ובמושב - החלטה 979)

מינהל מקרקעי ישראל פרסם נוסח מתוקן להחלטה להיוון חלקות מגורים בקיבוץ ובמושב (החלטה 979). ההחלטה אושרה במועצת מקרקעי ישראל, נשלחה לניסוח, ועתה ממתינה לאישור מחודש במועצה. עם זאת, המועצה אינה מתכנסת, כיוון שהנהלת הקק"ל החדשה טרם בחרה את נציגיה.

בהחלטה מספר חידושים, ובראשם השיוך - המקנה לבעל נחלה זכויות מהוונות בחלקת מגוריו. חידושים נוספים הם אפשרות לפצל נחלה, ולקיים תעסוקה לא חקלאית, לפי תוכנית קיימת, ובתשלום מלא עבור הקרקע. עד כה לא ניתן היה לפצל נחלות. הפיצול יתאפשר בהתאם למגבלות תמ"א 35: לא ניתן יהיה לבנות תוספת יחידות דיור מעבר לתמ"א. תנאי נוסף הוא שבעל הנחלה יתגורר בבית בן 160 מ"ר, שלא ניתן לפצלו מהנחלה. בקיבוץ ניתן להעביר זכויות לאחרים.

ההחלטה מאפשרת לבעל נחלה במושב להוון שטח של 2.5 דונם בחלקה א', שיוגדרו כחלקת המגורים, תמורת דמי היוון של 3.75% מערך הקרקע. ערך הקרקע ייקבע בהתאם לשומה פרטנית. אם שטח הנחלה גדול יותר, יוכל להוון את היתרה בתשלום של 91% מערך הקרקע. בשטח נחלה קטן יותר, יוכלו רק תושבי קו עימות ואזור עדיפות א' להשלים את החלקה לשטח המקסימלי.

על החלקה ניתן יהיה לבנות מבני מגורים עד 375 מ"ר, בכפוף לקיום תוכנית תקפה. ההחלטה מבטלת את הצורך ברצף בין דורי, ומאפשרת מגורים גם לבני משפחה אחרים. חוכר שיבקש להוסיף או לממש זכויות בנייה למגורים, מעבר ל-375 מ"ר, יוכל לעשות זאת בכפוף לקיום תוכנית תקפה, ובתשלום של דמי חכירה מהוונים, בשיעור מלא של 91%. באזורי עדיפות תינתן הנחה.

הפיצול יהיה בתשלום של 29.5% מערך הקרקע למינהל. את השטח המפוצל ניתן יהיה למכור גם למי שאינו בן משפחה. חוכר שיבקש זאת, יוכל לרכוש את מלוא הזכויות למגורים, בתשלום של 33%. תשלום כזה יפטור מתשלום נוסף למינהל, בעת תוספת בנייה למגורים, אישור זכויות בנייה ופיצול.

בקיבוץ ניתן יהיה להוון חלקת מגורים בת שני דונם, בתשלום של 3.75%. מספר הנחלות יהיה שני דונם כפול תקן הנחלות, או מספר המשפחות בקיבוץ בספטמבר 2003. שטח גדול יותר ניתן לחכור בתשלום של 91%. לא ניתן יהיה להוון דירות מחוץ לחלקת המגורים. בהן ניתן יהיה לעשות שימוש בתשלום דמי חכירה של 5% לשנה.

בקיבוצים בהם מספר משפחות החברים באגודה לפחות כפול מתקן הנחלות, המינהל יאשר שיוך יחידות דיור עם זכויות בנייה קטנות מ-160 מ"ר, ובלבד שלא יפחתו מ-120 מ"ר. בכל מקרה, מספר יחידות הדיור בקיבוץ לא יעלה על הקבוע בתמ"א 35. שיוך המגרשים ייעשה בתשלום של 33%.