בכל פעם שוודי אלן מתראיין, הוא מנצל את ההזדמנות להזכיר כמה סקרלט ג'ונסון סקסית. בפעם הראשונה הם נפגשו במקרה. אלן הכין תפקיד בסרטו הקודם, 'נקודת מפגש', לקייט וינסלט, ואחרי שזו סירבה, הגיעה במקומה ג'ונסון, הכוכבת הכי חמה היום בהוליווד.
אלן לא ציפה לפרץ האנרגיה ולכימיה הטובה שהשתררה ביניהם. כשמצא את עצמו צוחק איתה על הסט, נראה שהצליח פתאום לשחזר את החוויה הוודי-אלנית הישנה והטובה: הוא והשחקנית שלו עושים חיים.
התקשורת הכתירה אותה כ'מוזה' החדשה של הבמאי הגאון, וג'ונסון, בצניעות, מנסה לגמד את ההיסטריה ולטעון שהתקשורת מגזימה. בסך הכול הם נהנו להתלוצץ ולרדת אחד על השני מאחורי הקלעים - ונוצרה ביניהם ידידות איתנה.
הגזמה או לא, את סרטו החדש, 'סקופ', כתב אלן במיוחד בשביל ג'ונסון. הסרט כולו נועד לרצות את בקשתה - להופיע ביחד איתו על המסך ולשחזר שם את הקשר המדליק שיש להם מאחורי הקלעים. לפי ג'ונסון, הקשר האבהי-חברי ביניהם וההתעלקות של אלן על חיי האהבה של ג'ונסון ב'סקופ', מאוד דומים לקשר בין הכוכבת והבמאי במציאות.
הומאז' לעיתונות
"רצינו לעשות עוד סרט ביחד וב'סקופ' היו תפקידים לשנינו", מסביר אלן את העובדה שמכל הפרויקטים שיש לו במגירה, בחר דווקא ב'סקופ' להיות הסרט החדש שלו.
"במקור, הרעיון היה לעשות סרט על עיתונאי עקשן ונחוש בדעתו, שאף חוזר מן המתים כדי להשיג את הסקופ שלו. אחרי שהוא מת, הוא שומע סקופ שקשור לתעלומה, ומחליט ששום דבר לא ימנע ממנו לחזור לעולם החיים ולפרסם את המידע. הסרט היה אמור להיות הומאז' לעיתונות החוקרת ברמה הגבוהה ביותר".
הרעיון המקורי נשמר בסרט, אך העיתונאי הפך לדמות משנית ופינה מקום לגיבורה האמיתית - סונדרה פרנסקי - הלא היא סקרלט שלנו. "את הרעיון היה לי עוד לפני שהכרתי את סקרלט. אבל כשכתבתי את התסריט וידעתי שסקרלט תשחק את הדמות, נראה לי הרבה יותר נכון שהיא תגלם סטודנטית לעיתונות שכותבת בעיתון הקולג' ונמצאת בחופשת קיץ".
לאחר שהתאים את התסריט במיוחד לג'ונסון, השאלה הייתה האם הם מסוגלים לשחק ביחד ועוד לעשות קומדיה. "היא כיף לא נורמלי", אומר אלן בהתלהבות. "זה כאילו זכיתי בלוטו או משהו. יש לה כל מה שצריך: היא יפה, סקסית, חכמה, מצחיקה, נעימה, מהירה וקל לעבוד איתה. יש לה גוונים: היא עוצמתית בדרמה, וגם מצחיקה כשאתה צריך שהיא תהיה מצחיקה.
"יש אנשים מסויימים שעבדתי איתם לאורך השנים - דיאן קיטון למשל - שפשוט בורכו בשרביט הכישרון ויש להם הכול. סקרלט מושלמת. כשהיא נכנסת לסט היא מאירה אותו; אנשי הצוות מתים עליה. היא מלאת אנרגיה והיא תמיד מדביקה את כל הסט עם החיוביות שלה. זה ממש פינוק לעבוד איתה, ואני לא אומר את זה רק כשחקן; אחרי החוויה בסרט הקודם כולם בחברה ציפו לעבוד איתה שוב".
הוא קוסם, הוא קוסם
אחד האלמנטים הבולטים בסרט הוא הקצב המהיר של הדיאלוגים. אלן וג'ונסון שולפים שורות מחץ ברצף של מכונת ירייה והופכים את 'סקופ' לקומדיית מתח מהנה ולסרטו המוצלח ביותר של אלן מזה שנים רבות. "כשאנחנו יורדים אחד על השני בצחוק", מספר אלן על הקשר ביניהם מאחורי הקלעים, "זה לא משנה עד כמה השורה שאני מביא טובה - היא תמיד דופקת את המסמר האחרון והטוב ביותר. מיותר להגיד שזה מעורר אצלי המון כבוד כלפיה. כי אני מחשיב את עצמי לאדם מהיר ושנון, ולכן כשמישהו גובר עלי באופן מתמיד, אני פשוט נדהם מזה. זו האמת, וכל מי שהיה בצילומים יאשר זאת".
לאחר שאלן החליט שלא להופיע כשחקן בסרטו הקודם 'נקודת מפגש', רבים שמחו וטענו שהוא צריך לשמור על עצמו מאחורי המצלמה. אמרו שהוא נמאס. שהוא נודניק. שהוא חוזר על עצמו. ב'סקופ' הוא חוזר להופיע על המסך, אבל דמותו המבוגרת מרעננת, מקסימה וכובשת. אלן מגלם קוסם אמריקני בסיבוב הופעות בלונדון. כשהוא פוגש את סקרלט-סונדרה באחת ההופעות שלו, הוא מצטרף אליה למרדף עיתונאי אחרי רוצח סדרתי.
"אני לא כל כך מגוון כשחקן. בשונה מסקרלט, היכולות שלי די מוגבלות. אני יכול לשחק אינטלקטואל - מרצה במכללה, או פסיכולוג, או שאני יכול לשחק בן אדם עלוב, כמו למשל סוכן הימורים מאוס, או כמו ב'סקופ', שם אני קוסם וודביל סוג ב'".
קוסמים ומאחזי עיניים מאכלסים לא מעט מסרטיו של אלן. מופעים דומים לאלה שמציג אלן הקוסם ב'סקופ' נראו כבר בעבר ב'צללים וערפל', ב'סיפורי ניו יורק' וב'קללת אבן העקרב הירוקה'. "תמיד היה לי התחביב הקטן והג'נקי הזה", מודה אלן. "כילד אהבתי קסמים וכשגדלתי ממש הפכתי לשפוט שלהם. זה תמיד הרשים אותי. אני מת על הקופסאות היפניות האדומות והקיטשיות, על מטפחות המשי, החרבות, הקלפים, טבעות הכסף וכל המכשירים שנותנים למופעים האלה את המראה האקזוטי. זה פשוט עושה לי את זה".
סקרלט מדווחת שגם על סט הצילומים אלן כל הזמן ביצע קסמים להנאת הצוות, ושהוא באמת טוב בזה.
אבל הקסם האמיתי ב'סקופ' שוכן בקשר שנוצר בין וודי וסקרלט על המסך. אלן: "יש גימיק ידוע בסרטי המתח האומר שדמות תמימה וחפה מפשע נגררת לתוך סיפור שאין לה בו כלל עניין, ומתחילה לעשות דברים שהיא לא הייתה עושה ביומיום. אבל יש סיבה לכך שהדמות מתערבת בסיפור".
ב'סקופ', הסיבה היא סונדרה, הדמות של סקרלט. "היא סטודנטית ידידותית, אנרגטית וחביבה, והיא זו שמשכנעת את סיד, הדמות שלי, להיכנס לתוך הסיפור. בסופו של דבר הוא טיפ טיפה נסחף בניסיון שלו לעזור לה".
ההקבלות בין אלן על המסך ומחוצה לו בלתי נמנעות. בשני המקומות הוא עושה את כל המאמצים למענה. "כי הוא אוהב אותה. לא כבת זוג, אלא כבן אדם. ההיגיון הבריא שלו אומר לו לא להתערב - שזה יכניס אותו לצרות - אבל היא באה מהשכונה שלו, מהמדינה שלו, וזה גורם לו לחבב אותה, להתקרב אליה ולרצות לעזור לה".
משתוללים בלונדון
ניתן לראות את 'סקופ' כסרט על שני אמריקנים, או ליתר דיוק ניו יורקרים, שמשתוללים בלונדון, מתחזים לבני אצולה ומכניסים ממד כאוטי ואבסורדי לעולם הגינונים הטובים האירופיים.
"כשאתה עושה סרט קומי, המתח פחות אפקטיבי מאשר כשאתה עושה סרט רציני", אומר אלן. "אבל זה היה גדול ממני, כי 'סקופ' הוא קומדיה ורציתי לשמור על קלילות. מדובר בסוג סרט, שאני בעצמי מאוד נהנה גם לראות וגם לעשות. והכוונה היא שגם הקהל ייהנה ממנו".
בעוד שבועיים, באחד בדצמבר, יחגוג אלן את יום הולדתו ה-71, אבל הוא אינו מרגיע את קצב עבודתו. סרטו הבא - הפעם בלי סקרלט - כבר מוכן, וככל הנראה יוצג בפסטיבל קאן במאי 2007.
הוא אומנם לא הודיע מה יהיה הפרויקט שלו ל-2008, אך התקווה היא שהוא יחזור לשתף פעולה עם הכוכבת החדשה שלו. החיבור עם סקרלט עושה טוב לא רק לו, אלא גם לצופים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.