מילניום תקים תחנת כוח סולארית עבור לאבורי האיטלקית תמורת כ-7.5 מיליון אירו

היקף הפרויקט: כ-50 מיליון אירו * להערכת החברה, היא תגזור בנוסף כ-4.5 מיליון אירו בשנה ממכירת החשמל, על פני 20 שנה

חברת מילניום אלקטריק הישראלית, המתמחה בהקמת תחנות כוח סולאריות על בסיס תאים פוטו-וולטאים ומספקת פנלים סולאריים ללקוחות פרטיים ומסחריים, חתמה על הסכם מסגרת עם חברת לאבורי (LAVORI) האיטלקית, להקמת תחנות כוח סולאריות, תחנות דלק סולאריות והסבת תאורת הכבישים סביב רומא לתאורה סולארית.

לאבורי עומדת להקים תחנות כוח סולריות בהיקף תפוקה כולל של 105 מגה-ואט, והיא סיכמה עם מילניום על הקמה של 10 מגה-ואט בשלב ראשון, עם אפשרות להרחבת החוזה בתום שנה. בסך-הפרויקטים מתוכננת השקעה של בין חצי מיליארד אירו ל-750 מיליון אירו, על פני תקופה של חמש שנים, ובחלק הראשוני של מילניום (ה-10 מגה-ואט) מתוכננת השקעה של 50 מיליון אירו כשמתוך זה העריך מנכ"ל מילניום, עמי אלעזרי, כי יגזור הכנסות בשיעור של 15%, וזאת עוד לפני חישוב ההשתתפות של החברה במכירת החשמל שיופק.

אלעזרי העריך כי האישורים הנדרשים לשם תחילת הקמת התחנה יושגו בתוך חודש, ואז תחל מילניום בבדיקת ההיתכנות באזור שבו אמורה לקום התחנה, בצפון רומא. את הקמת התחנה העריך אלעזרי שהחברה תשלים בתוך שנתיים, ובמקביל, בתוך שנה מתחילת העבודות, תחל החברה בהקמת תחנה נוספת בפרויקט בתפוקה המוערכת על-ידי אלעזרי ב-20 מגה-ואט.

באיטליה חוזי מכירת החשמל מתפרשים על-פי החוק על פני 20 שנה. "אנחנו מקימים את התחנה, מייצרים את הפנלים עבורה, ומקבלים רישיון מחברת החשמל של איטליה למכירת חשמל למשך 20 שנה. כשהתחנה תקום ותעבוד, החשמל יימכר לרשת האיטלקית ב-49 אירו-סנט לקילו-ואט שעה", מסר אלעזרי.

לשם השוואה מציין אלעזרי, שהמחיר הממוצע של החשמל הקונבנציונלי הנמכר בישראל נע סביב ה-8 סנט לקילו-ואט שעה, כלומר הייצור בטכנולוגיה הפוטו-וולטאית יקר מאוד, והוא נתמך על-ידי סבסוד ממשלתי.

חלוקת העבודה בין שתי החברות היא שמילניום מקימה את התחנה ומספקת את הפנלים, ולאבורי אחראית להשיג את הרישיונות מהממשל האיטלקי, וכן לדאוג למימון הפרויקטים או לאתר את בנק ההשקעות שיגייס את ההון הנדרש לשם ההקמה.

"בשלב ראשון אנחנו מצפים לקבל סדר גודל של 900 אלף אירו לביצוע בדיקת ההיתכנות של השטח שבו אמורה לקום התחנה הראשונה באיטליה", אומר אלעזרי, ומעריך שהכנסות ממכירת החשמל מהפרויקט ינועו סביב ה-9 מיליון אירו בכל שנה במשך 20 שנות החוזה, וכי החברה תגזור 50% מתוך זאת.

במקביל לסיכום בנוגע להקמת תחנת הכוח נמצאות מילניום ולאבורי בשלב של חתימת הסכם להקמת 1,500 תחנות דלק סולאריות באיטליה בהיקף של 30-60 קוט"ש לכל תחנה (בהשקעה של בין 150 אלף ל-350 אלף אירו לתחנה). שלב של חתימת הסכם מתנהל גם בנוגע להסבת 100 ק"מ של תאורת הכבישים סביב רומא לתאורה סולארית, בטכנולוגיה מתקדמת של מנורות LED חזקות - אפליקציה של מילניום. מדובר בפרויקט שצפוי לדברי אלעזרי להניב הכנסות של מיליוני אירו ספורים, כשהרווח מהן למילניום צפוי לעמוד על 20%.

לאבורי היא חברת בנייה בינלאומית המנהלת פרויקטים של מאות מיליוני אירו בשנה שהקימה אוטוסטרדות, מנהרות לכבישים, צינורות נפט ואת שגרירויות איטליה בעולם, ואשר כעת בכוונתה להיכנס לתחום הסולארי.

מילניום אלקטריק מונה שישה אנשים בישראל, ורוב העבודות מבוצעות על-ידי קבלני מישנה. ביולי 2003 החברה הונפקה בנאסד"ק (סימול UCSY) והגיעה לשווי של 90 מיליון דולר. אלעזרי ביצע Buy-Back במאי 2006 ומחק אותה אז מהמסחר בנאסד"ק. אלעזרי מציין, כי בשל תהליך ה- Buy-Back מהבורסה האמריקנית הפעילות של החברה נעצרה באופן מכוון, וכעת היא נכנסת לתנופת פעילות מחודשת.