קן מנסה להכפיף חברות התעופה לחוק ההגבלים: תגיש הצעת חוק לצמצום ההסדרים הכובלים

"נפקח על הסכם עמלת הסליקה הצולבת ונוודא שהבנקים לא מערימים קשיים; הרשות בדקה 195 מיזוגים מתוכם אושרו 170"

רשות ההגבלים העסקיים עומדת להגיש טיוטה של הצעת חוק שתביא לצמצום ההסדרים הכובלים בין חברות התעופה, על-ידי הכפפתן לחוק ההגבלים העסקיים. כך אמרה היום (ב') הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בכנס שערכה הרשות.

לדברי קן, לחברות התעופה יש כיום פטור בחוק מאישור הסדרים כובלים, והרשות מבקשת לבחון את ההסדרים ולמנוע את אישורם של אלה שפוגעים בתחרות. במקביל, במקרים שבהם יש חשש שאי אישור ההסדר יפגע ביחסים בין מדינות, והפטור נדרש למניעת פגיעה כזאת, יוכלו חברות התעופה להביא את הנושא בפני השרים הרלוונטיים.

במקרה כזה, ייבחן ההסדר תוך התיחסות לשיקול זה.

בהתייחסה להסכם שגובש לאחרונה עם חברות האשראי בנושא עמלת הסליקה הצולבת, שיביא להפחתת העמלה עד לשיעור של 0.875% בשנת 2013, אמרה קן כי עם כניסתו של ההסדר לתוקף בחודש מאי השנה, ייפתח עידן חדש בתחום כרטיסי האשראי. לדבריה, בכוונת הרשות לעקוב אחר יישום ההסכם ולוודא כי עמלת הסליקה אכן מופחתת וכי הבנקים אינם מקשים על מעבר לקוחות המבקשים להחזיק כרטיסים חוץ-בנקאיים.

קן ציינה כי בשנה האחרונה בדקה רשות ההגבלים העסקיים 195 מיזוגים, מתוכם אושרו 170. 23 מיזוגים אושרו בכפוף לתנאים, וניתנו שתי התנגדויות.

הרשות גיבשה טיוטת הנחיות לגבי הליכי ביטוח ובדיקה של מיזוגי חברות לפי חוק ההגבלים העסקיים. הטיוטה מרכזת את עיקרי מדיניות הרשות ועמדותיה בנוגע למיזוגים. הרשות מפרסמת את הטיוטה לצורך קבלת הערות מהציבור, מתוך הבנה כי הדיאלוג עם הציבור ישרת את התכלית שבבסיס פרסומן של ההנחיות.

לדברי היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד בועז גולן, בשנת 2006 צפוי כי שיעור של כ-14% מהמיזוגים יאושרו על ידי הרשות. שיעור זה דומה לשיעור האישורים בשנת 2005, וממשיך את המגמה הקיימת בשנים האחרונות.

באשר למדיניות הרשות בעתיד, גולן ציין כי צפויה הגברת השימוש בתנאים מבניים במיזוגים והפחתת השימוש בתנאים התנהגותיים.