פנייה לא-עסקית לישראייר

אתם רוצים לדפוק את אל-על? תהיו טובים יותר. אם תכרתו ברית עם החרדים, יצטרך הציבור להסיק שאתם הייתם נוהגים אחרת מאל-על. כלומר, לא הייתם נותנים לציבור לקוחותיהם את השירות המגיע לו. מי ירצה לטוס עם חברה שאלה ערכיה?

אני יודע, זו פנייה לא שגרתית ומאוד לא עסקית, אבל לפעמים יש בי תקווה, שאולי אפשר לעשות את הדברים אחרת. אני מתכוון למשא-ומתן שאתם מקיימים עם הציבור החרדי, בעקבות כוונתו של ציבור זה להטיל חרם על אל על, בגלל שטסה בשבת.

במה פשעה אל על? היתה שביתה, מאות ואלפי נוסעים נשארו תקועים בארץ בסוף השבוע, ביניהם תינוקות, מבוגרים, חולים. אל על ידעה טוב מאוד איך מגיב הציבור החרדי על חילול שבת. אבל היא החליטה לפעול לטובת לקוחותיה. אנשים שילמו ממיטב כספם, והם רשאים לצפות מהחברה שתעשה כמיטב יכולתה, כדי להקטין את הסבל שנגרם להם שלא באשמת אל על. אני מניח שאתם, מנהלי ישראייר, שמתם לב לכך, שאל על לא הכריחה אף אדם שאינו רוצה בכך לטוס בשבת. עכשיו באים רבנים, ומטילים חרם, בנימוק של "פגעה בשבת קודשנו". אבל בעצם אל על לא פגעה באף אחד שמאמין בקדושת השבת.

כלומר, הנהלת ישראייר, זה אותו סיפור ישן של ניסיון לכפות על הלא-מאמינים את חוקי המאמינים. אתם גם יודעים היטב, שזה גם לא נעשה מטעמים דתיים, אלא מטעמים כוחניים. זה לא נעשה למען האלוהים, אלא למען רבנים המשתמשים בו, כדי להאדיר את כוחם ולהגדיל את הונם.

זה יהיה בלתי מוסרי מצדכם, אנשי ישראייר, לתת לזה יד, אבל אולי זה יהיה גם מהלך עסקי מוטעה. אני, למשל, אדיר רגלי ממטוסיכם, אם תנצלו את המעשה הנכון שעשתה אל על כדי להיבנות מכך. אתם רוצים לדפוק את אל על? זו זכותכם, זו אפילו חובתכם לציבור לייצר תחרות. אבל תעשו את זה בכך שתהיו טובים יותר. אם תעשו הסכם עם החרדים, יצטרך הציבור להסיק מכך שאתם במקרה כזה הייתם נוהגים אחרת, כלומר לא הייתם דואגים לציבור נוסעים שהיה במצוקה. מי ירצה לטוס עם חברה שאלה ערכיה? אם אתם, ישראייר, וחברות אחרות, תפסיקו להיכנע לחרדים, אז הם יפסיקו לכפות עלינו את אורח חייהם. כי מה יעשו? יפסיקו לטוס? אנחנו יודעים מהניסיון, שבדרך-כלל מוצאים איזה פסוק או רב שיכשיר את מה שאתמול היה בעיניהם טרף.

גנרל ישי מתכונן

"הדברים (בלבנון) אינם בידינו, אבל צריך להתכונן", אמר שלשום (א') הגנרל אלי ישי בממשלה, ולאחר שמסר את הציטוט לעיתונאים, הורה לכל הישיבות והכוללים להכין מיד את האברכים ללחימה נגד החיזבאללה.