התביעה בגרמניה חושדת שתאגיד סימנס שיחד במאות מיליוני אירו - כדי להבטיח לעצמו חוזים

לפי "שפיגל", סימנס שיחדה בין היתר פקידים יווניים כדי לקבל חוזי מערכות אבטחה לאולימפיאדת 2004

סימנס, תאגיד האלקטרוניקה הגדול באירופה ומהגדולים בעולם, נקלע בשבוע האחרון לשערוריית חשדות לתשלומי שוחד לפקידים בכמה מדינות כדי להבטיח לעצמו חוזים, שמאיימת להגיע גם אל הנהלתו הבכירה.

על-פי דיווח שהופיע היום (ב') בשבועון "דר שפיגל", סימנס שילמה כספים לפקידים במשרדי הפנים וההגנה של יוון, כדי להבטיח לעצמה חוזה להתקנת מערכות אבטחה לקראת המשחקים האולימפיים שנערכו באתונה ב-2004. השבועון כתב שהמידע הזה נמסר על-ידי מנהל בסימנס לתביעה הציבורית הגרמנית, שמנהלת את החקירה בחשדות השוחד ששילמו עובדי סימנס לגורמים שונים.

לפני שבועיים, משטרת גרמניה ערכה חיפוש במשרדי סימנס, כולל בלשכתו של מנכ"ל החברה, קלאוס קליינפלד. שישה חשודים עצורים עדיין על ידי החוקרים, כדי לעבור תשאולים לגבי החשדות הללו.

התביעה, על-פי שפיגל, בוחנת חשדות לפיהם סימנס (יש לבטא זימנס) שילמה תשלומי שוחד שהגיעו לכ-200 מיליון אירו בשנים האחרונות בתמורה לקבלת חוזים שונים. לפי השבועון, אם התובעים אכן יחשפו הוכחות לתשלומים בלתי כשרים, העונש האפשרי יהיה מס של עד 60 מיליון אירו בתוספת קנסות.

בשבוע שעבר פרסם היומון זידויטשה צייטונג שעובד לשעבר של סימנס מסר שתומאס גאנווינדט, מנהל לשעבר בתאגיד, ידע על קיומם של חשבונות בנק סודיים מחוץ לגרמניה, שבאמצעותם שולמו דמי שוחד תמורת חוזים שסימנס קיבלה. גאנסווינדט נבחר למועצת המנהלים של סימנס ב-2004, ותחומי אחריותו כללו את חטיבות התקשורת של החברה.

התביעה הגרמנית חושדת שחטיבה זו הזרימה כ-200 מיליון אירו מכספי החברה לקרנות חשאיות בשווייץ ובאוסטריה. גאנסווינדט עזב בינתיים את סימנס, וכעת הוא עומד בראש קבוצת אלסטר בלוקסמבורג.

מועצת המנהלים

בשבוע שעבר גם הכחישה סימנס דיווח שהופיע בשבועון פוקוס, לפיו משטרת מינכן זימנה את המנכ"ל הנוכחי שלה, קלאוס קליינפלד, לתשאול. סימנס טענה שאין לה כל מושג על הצהרות שמפלילות לכאורה של גאנסווינדט. האיש עצמו, שנשאל על-ידי כתבי העיתון ברלינר צייטונג לגבי החשדות נגדו, סירב להגיב אך אמר שהוא "מוכן לשתף פעולה עם התביעה הציבורית ועם רשויות אחרות".

העיתון זידויטשה צייטונג דיווח גם שחברי "חטיבת המשמעת" של סימנס, גוף שתפקידו למנוע שחיתות בחברה, ידעו על קרנות חשאיות של סימנס באוסטריה כבר ב-2002. לפי הדיווח הזה, חברי הוועדה הזהירו את הנהלת החברה לגבי ההשלכות של פעילות הקרנות הללו, ועודדו את החברה לפתח אמצעים אחרים להסתרת כספים בלתי חוקיים בחו"ל. הנהלת סימנס טוענת שנודע לה על קיומן של קרנות כאלה רק השנה.

מלבד החשבונות החשאיים בשווייץ ובאוסטריה, השבועון שפיגל דיווח שסימנס גם הפנתה כ-100 מיליון אירו לדובאי במפרץ הפרסי באמצעות חברה בשם פיברלייט. הכספים הללו הועברו לאחר מכן באמצעות חברות קש באיים הקריביים לחשבונות בנק בשווייץ.

החוקרים מעריכים שהכסף הזה הועבר אולי למנהל בכיר בשלוחה היוונית של חטיבת הטלקום של סימנס. לפי שפיגל, הכספים הועברו על-ידי עובדי החברה ביוון לפקידים מקומיים, כדי להבטיח שסימנס תקבל כמה חוזים רווחיים שהיו קשורים לאולימפיאדת 2004 באתונה.