האיש שמאחורי הגל הגדול של ההפרטות

אייל גבאי מכר עד היום מניות ב-10.5 מיליארד שקל. עכשיו הוא מתכונן להפרטה של עצמו

אייל גבאי מכר השנה לצדיק בינו את בית הזיקוק באשדוד ב-800 מיליון דולר. ב-2005 הוא מכר לחיים סבן את בזק. ב-2004 הוא מכר לעידן עופר את צים. ב-2003 מכר לאיזי ודדי בורוביץ את אל על. בתחילת 2007 ימכור את בית הזיקוק בחיפה למי שיקנה אותו, וימשיך להוביל את המאבק לשינוי מבני בחברת החשמל. עד היום הוא מכר מניות בהיקף כולל של 10.5 מיליארד שקל.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי, חולם להיות המפריט הלאומי האחרון. שנים לפני שנכנס לתפקיד עבד על דוקטורט באוניברסיטה העברית בנושא תחרות והפרטה כגורמי יעילות של פירמה. ארבע שנים הוא בתפקיד. כשיפרוש, וזה צפוי לקרות לקראת סוף השנה הבאה, יסתיים הגל הגדול של ההפרטות במשק.

התכונה הכי חזקה שלו: מסמן מטרה ויודע להשיג אותה. בכוח ובמוח, בלחץ וברוך, בתחכום, בתחמון ובדין. את כל המטרות סימן מיד כשהגיע, והכל קרה וקורה, למעט חוב אחד: הנפקת מניות (עד 30%) של תע"א. נכון לעכשיו, גבאי הוכרע על-ידי אינטרסנטים פוליטיים שפעלו ופועלים בכוח נגד. אגב, במצבת מטרות ההפרטה לא הופיעה תעש. הוא חשב שבמצבה הקשה, הפרטה תהיה מורכבת מדי עד בלתי אפשרית. לענין חברת החשמל - הוא תמיד התייחס לשינוי מבני ולא להפרטה. ואת זה בדיוק הוא מוביל.

בין לבין, ותוך כדי החלפת 4 שרים, הוא הגדיל את השקיפות של החברות הממשלתיות, הוביל חקיקה שמאפשרת הדחת דירקטורים, שיפר הליכי המינויים והעביר חובה לדווח לציבור על כל מועמד של שרים לתפקיד דירקטור.

כשתסתיים הפרטת בית הזיקוק בחיפה ויעבור השינוי המבני בחברת החשמל וייגמר למעשה עידן ההפרטות הגדול, הוא יתחיל לממש את המותג שבנה, "אייל גבאי", ויעבור לפרויקט ההפרטה האחרון שלו: הפרטת עצמו. סביר להניח שבסוף השנה הבאה נמצא אותו בתפקיד בכיר בתאגיד גדול, או בשוק ההון.