העולם שייך למעצבים הצעירים

הפעם אנו מקדישים את המדור להבטחות הגדולות של עולם האופנה. ליאת סימון גילתה אצלם אהבה, תשוקה והרבה התלהבות

נעים למצוא מעצבים צעירים שניחנו בכתב יד מובהק ובכשרון מדהים. קחו את האחיות עינב והדס צוקר, למשל, שעד היום רתמו את יכולותיהן לטובת מותגים ששמם יצא למרחוק. עינב צוקר סיימה את 'שנקר' עם קולקציית גמר מבטיחה, זכתה בתחרות הבינלאומית הממומנת על-ידי 'דיזל' ועיצבה מיני קולקציה עבור המותג האיטלקי הטרנדי, שנעלמה מהמדפים תוך שבועיים.

ההצלחה שכנעה את רנצו רוסו, הבעלים, ששם עליה עין עוד בתחרות, להציע לה משרת מעצבת בחברה. צוקר עבדה ב'דיזל' כמעצבת בקו הנשים במשך שלוש שנים, ואף עיצבה קולקציה של פריטים ייחודיים המיועדים לאספנים, עבור הקו Diesel Denim Gallery. כיום היא עדיין מעצבת את הקולקציה האקסקלוסיבית ל'דיזל' שנמכרת בחנויות בניו יורק, לונדון וטוקיו בלבד.

אחותה, הדס, מגיעה מרקע אמנותי יותר, ומעבר לעיצוב עוסקת גם בסטיילינג, ציור ועיצוב גרפי. צוקר ג'וניור למדה איור ב-F.I.T בניו יורק, ועיצוב אופנה באקדמיה המלכותית לאמנויות באנטוורפן, אותו מוסד מהולל שהנפיק מעצבים כמרטין מרג'יאלה ודריס ואן נוטן. את הידע המעשי רכשה, בין השאר, דווקא אצל 'מייקל קורס', שם התמחתה במשך שתי עונות במחלקות האופנה והאביזרים.

את המותג Rhus Ovata (שמשמעו שיח קנה סוכר) הקימו יחד אחיות צוקר בנובמבר 2004, ובימים אלה הן עמלות על הפצת קולקציית הקיץ לחנויות מובילות בניו יורק, לוס אנג'לס, פריז והונג קונג. בארץ אפשר למצוא את הקולקציה שלהן בחנויות 'עלמה' ו'בנקר'.

לחורף יצרו האחיות קולקציה אפלה, שמעמתת עוצמה אורבנית עם שבריריות נשית, או כלשונן: "זהו סיפור אהבה בין אישה למטרופולין שלה - צבעים עמומים וקודרים שמתכתבים עם צבעי הבטון, המדרכות והאספרסו, בדים נוזליים ונשיים וגזרות שיש בהן קצת מרוח הרוקנ'רול של הטום בוי".

האישה של Rhus Ovata היא קולית, מודעת ובטוחה בעצמה, כזאת שתלבש את אחת משמלות הכותנה הדקיקות והנשפכות שלהן עם מגפי בוקרים משופשפים וישנים, או תשכיל להבין את הסקס אפיל שטמון בחולצה שאינה נצמדת לחמוקיים אלא דווקא חובקת אותם בחן מרושל.

הפריטים היפהפיים שהן יוצרות מתחילים את חייהם בסטודיו קטן ברמת גן לפני שהם עושים את דרכם לחנויות כ'פרד סיגל' ו'ניימן מרקוס'. "אנחנו מנותקות מסצינת האופנה ומהטרנדים הגלובליים ומשוחררות מכל השפעה. זה מאפשר לנו ליצור רק מתוך התשוקה הכנה שלנו לאופנה וסטייל".

חובבות המקוריות ימצאו אצלן שכמיות בעלות קפוצ'ון ענק, רקומות ומודפסות בדפוסי פלוק קטיפתיים, בשחור או באפור; מכנסיים צרים ומחמיאים במיוחד, מעין הכלאה בין טייץ לטרינינג, עם מפשעה נמוכה ומשחקי תיפורים לאורך השוק; טופים מוויסקוזה ומשי, שמשלבים נגיעות ספורטיביות עם מחשופים עמוקים ורכיסות נשיות; שמלה מרשימה באורך הקרסול, עשויה ויסקוזה דקיקה, שמעוטרת בקרעי סרטי שיפון לכל אורכה; או שמלת מעטפת בעלת שרוולי עטלף קצרים, שנרכסת בחגורת אובי יפנית, ומגיעה בגוני פטרול או אבן.

קלאסית, נשית ועל-זמנית

את מירית זינגר-רודריג, גם היא בוגרת 'שנקר' ומעצבת לשעבר ב'דלתא' וב'מרקס אנד ספנסר', אפשר למצוא בחודשיים האחרונים בחנות המתוקה שפתחה במתחם גן החשמל, Closet. רודריג, מעצבת עתירת ניסיון בתחום ההלבשה התחתונה, המתינה בסבלנות עד שהרגישה שהבשילה דייה כדי לפתוח עסק משלה, ומשהגיע הרגע, התייחסה לעניין בכובד הראש הראוי.

כל מבקר מזדמן בחנות יכול לראות שלא מדובר בעוד מעצבת מהזן הנפוץ מדי. זו שסיימה את לימודיה, אספה שלושה פריטים תפורים רע וחנכה חנות כמעט על הדרך. Closet היא חנות גדולה ונעימה, מנוקדת בפינות ישיבה צבעוניות, בתאי מדידה שמעניקים תחושה ביתית ובחלון ראווה שמציג ארונות ישנים, א-לה נרניה, כיאה לשם המותג. כל זה לא היה מתאפשר אלמלא נכנס לתמונה משקיע, שסייע במתן סכום התחלתי להקמת העסק.

גם בכל הנוגע לאפיון המותג נעשתה חשיבה מעמיקה ורודריג נעזרה במומחה מיתוג בהחלטה על מיקום החנות ובעבודה על הלוגו ושם המותג. התוצאה היא לא רק חנות מושקעת, אלא גם קולקציה גדולה מאוד ועשויה מבדים משובחים. רודריג מעידה שהיא מחפשת את האיזון בין פריטי בסיס עשויים היטב לפריטים אישיים יותר, ושאינה מושפעת ממגזינים וטרנדים אלא דווקא מספרי וינטג' ופריטים שהיא אוספת בנסיעותיה בעולם.

"הקולקציה מיועדת ללקוחות מעל גיל 25, שמבינים באופנה, יודעים מה הם מחפשים ולא מעוניינים בגימיקים עיצוביים", היא מסבירה בהתלהבות. פריט בסיס כזה, חף מקשקושים מיותרים, הוא חולצת כפתורים מחויטת מבד פסים בהיר, שנועדה להיראות קלאסית דיה כדי שתשרוד בארונם של אנשים לאורך זמן. "זה מוצר שמקבל תוכן בלי קשר לשם המעצב, כמו החולצות שמוצאים בשווקי הפשפשים, שקונים כי אוהבים ולא כי מישהו חשוב עיצב אותן".

פריטים מוצלחים נוספים הם חולצות מבדי כותנה משובצים מסרילנקה, שצווארונן זעיר ומקומט והן מעוטרות בכיווצים לאורך קו המותן והכפתורים; חולצות כפתורים במראה נשי, עשויות בד כותנה פרחוני ועדין, שנקשרות במותן ברצועת משי תואמת; שמלות משובצות או מפוספסות, בשילובים של לבן עם תכלת או ורוד, בעלות מותן גבוהה ומחשוף מעטפת, ברוח שמלות הבית של סבתא; ושמלות ללא שרוולים באורך הברך, בדפוסי פייזלי שמזכירים את בית Etro.

לצד הקולקציה הכללית, שמעניקה רושם קצת גדוש ובוודאי תדולל במשך הזמן, יש קולקציה נוספת הקרויה The Rysha Collection, על שם סבתה הציירת של המעצבת. הקולקציה הקסומה הזאת מכילה פריטי הלבשה תחתונה מכותנה מקומטת ורקומה, בצבעוניות ובמראה אנגלי של פעם.

רודריג, שהפכה לפריקית של עבודת יד, חיפשה סורגות ורוקמות שיעבדו לצידה ומצאה אם ובת מובטלות מכרמיאל, שסורגות עבורה צעיפים יפים להפליא, בשילובי צבעים וצמרים איכותיים שהיא בוחרת, וגברת אמידה וחובבת רקמה, שטורחת על הרקמות הזעירות בגבן ובמכפלתן של השמלות והגופיות.

הנזירה והאורבני - סיפורם של שני מעצבים

שני מעצבים צעירים ששומרים כבר כמה עונות על קו ברור ומסקרן הם ג'רי שי ועדו רקנטי. שי ממשיכה בקו שאפיין את קולקציית הקיץ האחרונה שלה ומייצרת קולקציית חורף בגוני שחור, חום, אפור ונייבי, שמוארים על ידי נגיעות של לבן ושמפניה.

הפריטים מתאפיינים בקווים נקיים וכמעט נזיריים, אבל השימוש בבדים נשיים כמו ויסקוזה וסאטן מעניקים להם את הטוויסט הדרוש. שי מספקת שני קווים עיקריים: האחד, יומיומי יותר וכולל פריטים עשויים ויסקוזה וכותנה - שמלות כותנה משופעות קפלים, מכנסי רכיבה מכותנה מכובסת במראה משומש או מכנסי ברמודה; השני, במראה ערב מסוגנן ומפוסל יותר, וכולל פריטים עשויים סאטן ולורקס - חולצות קפלים תפוחות שרוולים, חולצות תחרה במראה גותי, חולצות לורקס מוזהבות, מכנסי צינור או חצאיות גבוהות מותן.

לעומתה, עידו רקנטי שואב השראה במוצהר מספורט ומהרחוב. הקולקציה שלו עשירה בז'קטים, קרדיגנים וחולצות סריג בשילוב הדפסים מקוריים שעיצב. בולט במיוחד מקבץ ז'קטים קצרים, שעשויים מבדים קלים ונושמים כצמר וגברדין, המתאימים מאוד לאקלים הישראלי.

במכנסיים משלב רקנטי בדי קז'ואל עם גזרות אלגנטיות, ומסייע לנשים שזקוקות לטשטוש הירכיים עם תוספת של כיסים בנקודות אסטרטגיות. כך, למשל, במכנסי רכיבה שמגיעים בצבעוניות של חום או כחול משופשף. רקנטי לא חוסך ומציע גם מבחר חצאיות גדול, למשל, כאלה באורך הקרסול ובגזרת בלון, עשויות סאטן כותנה, אחרות מעוטרות פליסה במראה שבור הודות לתפרים פרומים בחלקם, או חצאיות ארוכות ובעלות נפח שנוצר הודות לקיפולי בד, בלוק של אוריגמי.