אחרי 32 שנים: הסתיים פירוק בנק א"י-בריטניה; הנושים קיבלו 75 מיליון דולר

הליכי הפירוק החלו ב-1974 עקב מעילת-ענק בסך 39 מיליון דולר של מנכ"ל הבנק, יהושע בן-ציון ז"ל, שהורשע במירמה, רישומים כוזבים ועוד

הסתיימו הליכי הפירוק של בנק ארץ ישראל-בריטניה, שהחלו ב-1974 בעקבות מעילת-ענק בסך 39 מיליון דולר של מנכ"ל הבנק, יהושע בן-ציון ז"ל. בן-ציון הורשע במירמה, גניבה, רישומים כוזבים ועוד, ונידון ל-12 שנות מאסר ולקנס של 25 מיליון שקל. הוא הוכרז כפושט רגל, לאחר שלא שילם את הקנס.

במסגרת הפירוק, הוגשו תביעות חוב בסכום כולל של כ-250 מיליון דולר, מתוכן אושרו תביעות ב-132 מיליון דולר. תביעת החוב הגדולה ביותר (90% מסך התביעות) היא של בנק ישראל, שהעמיד ערבויות מדינה לבעלי חשבונות ופיקדונות בבנק, ונכנס בנעליהם כנושה.

עד כה, חולק לנושים דיבידנד בשיעור 57% (בערכים ריאליים), שהם כ-75 מיליון דולר. הכנ"ר, שהחליף ב-96' את יוסף מילוא ז"ל בתפקיד מפרק הבנק, יעתור לחלוקת דיבידנד נוסף בסך כ-10 מיליון שקל.

מאחר שהבנק היה חברה-בת של בנק בריטי, התנהלו הליכי הפירוק במקביל גם בלונדון, מה שסיבך את מימוש חלק מהנכסים. מפרקי שני הבנקים הגישו תביעות חוב הדדיות, וחתמו על הסכם פשרה בו גובשו כללים ביחס למימוש וחלוקת הנכסים.

מידי שנה נערכה התחשבנות בין המפרקים בהתאם לכללים שהותוו, בהתחשב במצבת קופות הפירוק בישראל ובבריטניה. ההתחשבנות נערכה בשיטת המזומן, וביולי האחרון היא הסתיימה סופית, במסמך שנחתם ע"י שני המפרקים.

השלמת ההתחשבנות, שצוינה לפני כשבוע, סיימה הלכה למעשה את ההליכים המשותפים לפירוק הבנק בלונדון ובישראל, וסללה את הדרך לסיום ההליך בארץ.

כדי שניתן יהיה לחלק דיבידנד סופי לנושי הבנק, פועל המפרק למימוש סכום הדיבידנד לו הוא זכאי מקופת פשיטת הרגל של בן-ציון. המפרק הוא הנושה הגדול בהליך פשיטת הרגל (89.2% מסכום הנשייה הכולל). ב-2002 אישר העליון סופית את תביעת החוב.

הכנ"ר, בתפקידו כנאמן, הורה על חלוקת דיבידנד נומינלי בשיעור 100% לכל נושיו של בן-ציון, ועל חלוקת דיבידנד נוסף בסך מיליון שקל, על-חשבון ריבית והפרשי הצמדה. בימים אלה עתיד הנאמן לחלק דיבידנד סופי על-חשבון ריבית והפרשי הצמדה, שחלקו בו הוא כ-5.8 מיליון שקל.