מפעל יציקות הברזל וולקן מחיפה שבבעלות אורדן תעשיות עומד להיסגר

כל 70 העובדים יפוטרו " מנכ"ל אורדן: "זו תוצאה של תחרות קשה עם המזרח הרחוק ומזרח אירופה"

חברת אורדן תעשיות, העוסקת בייצור ושיווק מוצרי פלדה, הודיעה היום (ב') לבורסה על החלטתה להפסיק את פעילות החברה-הבת וולקן שבבעלותה המלאה, במהלך החודשים הראשונים של 2007. החברה הודיעה כי האומדן הראשוני להפסד, אשר צפוי להיכלל בדו"חות הכספיים של הרבעון הרביעי לשנת 2006, מוערך ב-8 מיליון שקל, הנובע בין היתר מתשלום פיצויים לעובדים שיפוטרו.

וולקן, המשתרעת על שטח של 52 דונם, הוקמה ב-1934 במפרץ חיפה ונחשבה עד לשנים האחרונות למובילת השוק בארץ בתחום יציקות הברזל לשוק האזרחי. החברה עסקה גם בייבוא מוצרים ואף בייצוא, אולם עיקר פעילותה היה בייצור. בשלוש השנים האחרונות נקלעה החברה לקשיים כלכליים בשל תחרות קשה מול הייבוא מסין ומרומניה, שמוכרות מוצרים זולים מאלו המיוצרים בארץ.

וולקן רשמה הפסדים של 8-9 מיליון שקל בשנה, ובאורדן, שמרבית אחזקותיה האחרות רווחיות, ראו בה נטל. מצבת העובדים בוולקן הצטמצמה לאחרונה מ-127 לכ-70 עובדים כיום. באורדן מסרו כי כל העובדים יפוטרו ויקבלו פיצויים כחוק, ולאחר שיסתיימו יחסי עובד-מעסיק, תיתכן אפשרות כי חלקם יועסק במפעליה הנוספים של אורדן באזור נתניה. אורדן מחזיקה, בין היתר, באורלייט, שמחזיקה באיטונג, נירלט ואלוני.

"זוהי תוצאה של תחרות קשה מצד המזרח הרחוק וממזרח אירופה של ייבוא מוצרים שאינם מצריכים ידע מיוחד, להבדיל ממוצרי הפלדה האסטרטגית לשוק הביטחוני", אמר ל"גלובס" אביגדור קלנר, יו"ר ומנכ"ל אורדן. לדבריו, "בשלב מסוים כבר לא ניתן היה לאזן את החברה".

בדו"ח הכספי ל-2005 של אורדן נאמר כי כושר הייצור הפוטנציאלי בשוק האזרחי של וולקן הינו 10,000 טון לשנה, אולם החברה הגיעה רק ל-33% מכוח ייצור זה. עוד עולה מהדו"ח כי המשרד לאיכות הסביבה ועיריית חיפה פנו להנהלת החברה בטענות לזיהום סביבתי הנובע מפעילות וולקן במפרץ חיפה. בעקבות הפנייה ערכה וולקן בדיקות לדגימת האוויר במקום, ועל פי ההערכה בדו"ח, היה עליה להשקיע כ-500 אלף שקל כדי לצמצם את זיהום האוויר. הוצאות אלה מתווספות כאמור להפסדיה השוטפים של וולקן.

מנכ"ל וולקן, אילון בן הרצל, נשמע היום כועס ומופתע מהחלטת אורדן, אולם בחר שלא להגיב.

באורדן, שמפעליה הנוספים עוסקים בעיקר בייצור לשוק הביטחוני, עקבו לאחרונה בדריכות אחר הידיעות השונות לפיהן משרד הביטחון מתכוון לעצור את פרויקט טנק המרכבה, ואף הכחישו את הנאמר בתחקיר G של "גלובס" מחודש ספטמבר, לפיו ההחלטה כבר נתקבלה. אורדן, המספקת את הפלדה המשוריינת לטנק, טענה עוד כי לא התקבלו שום ביטולים מצד הספקים בפרויקט.

יו"ר הסתדרות עובדי המתכת, גבי אסרף, הסביר ל"גלובס" כי עובדי וולקן אינם מאוגדים, אולם הוא ינסה לשכנע את ראשי אורדן לשלב את מרבית עובדי וולקן במפעלים בנתניה.