נציגי החשכ"ל ויובלים הסכימו: יחולטו 10 מיליון ש' מתוך ערבות של 35 מ' ש'

יובלים התפלה זכתה באפריל 2003 במכרז למתקן התפלה בקיבוץ שומרת; לא הצליחה להשיג מימון

יובלים התפלה תשלם למדינה פיצוי בסך 10 מיליון שקל בגין ביטול פרויקט הקמת מתקן התפלה בצפון. כך נודע ל"גלובס".

בהסדר הפשרה שגובש באחרונה בין נציגי החשכ"ל, ירון זליכה, לנציג קבוצת יובלים, עו"ד אברהמי וייל, הצהירה יובלים שהיא הפרה את החוזה. בתמורה להצהרה, המדינה תחלט רק 10 מיליון שקל, מתוך ערבות של 35 מיליון שקל שהפקידה יובלים.

יובלים התפלה זכתה באפריל 2003 במכרז להקמת מתקן להתפלת מי ים בקיבוץ שומרת. יובלים, שותפות בין אלקו אחזקות, שמן תעשיות ו-Vitania, אמורה היתה להקים מתקן התפלה של 30 מיליון מטר מעוקב בשנה. יובלים הגישה בזמנו את ההצעה הזולה ביותר, 2.5 שקלים למ"ק מים. עלות הקמת הפרויקט נאמדה ב-80 מיליון דולר.

יובלים לא הצליחה להגיע לסגירה פיננסית וזליכה סירב להעניק לה ארכות נוספות להגעה להסדר. זליכה הודיע ליובלים בעבר, כי אם יגיעו להסכמה יחולט רק חלק מהערבות.

כזכור משרד האוצר חילט לקבוצת כרמל התפלה ערבות של 35 מיליון שקל בשל הפרת הסכם להקמת מתקן התפלה אחר. הערבות במקרה זה חולטה כיוון שהקבוצה לא הצליחה לבצע את הסגירה הפיננסית מול הבנקים ולקבל היתרי הבנייה לבניית המתקן בהתאם ללוחות הזמנים.

גורמים בענף אמרו ל"גלובס" כי מדיניות חילוט הערבות שבה נוקט אגף החשכ"ל מחייבת גורמים עסקיים לקחת ברצינות התחייבויות כלפי המדינה.

לדבריהם, חילוט הערבות במקרים של יובלים, כרמל התפלה ותחנת הכוח ברמת חובב, מצביעה על הטמעה של קודים עסקיים בשירות הציבורי.

נציג המדינה בפרויקט אמר, כי הפיצוי הכספי בא לשקף את הנזק שנגרם בשל אובדן הזמן והן בשל אי עמידה ביעדי הממשלה לפיתוח משק המים בישראל.

לפני חמש שנים, ובעקבות המחסור במים, החליטה הממשלה להוסיף למשק המים 450 מיליון מ"ק מים מותפלים בשנה. אחר כך הוחלט לשנות את ההחלטה ולהקטין את הכמות ל-315 מיליון מ"ק מים בלבד בשנה.

עד כה הוקם בארץ מתקן התפלה אחד, בחוף אשקלון, לייצור 100 מיליון מטר מעוקב (מ"ק) מים בשנה. מתקן זה הוקם על-ידי שותפות של אי.די.אי (50%), ואוליה (25%) ואלרן (25%).

קונסורציום בו חברים איי.די.אי (לשעבר הנדסת התפלה) בבעלות דלק והאחים עופר, וכן שיכון ובינוי זכה במכרז להקמת מתקן ההתפלה בחדרה. הקונסורציום הציע מחיר של 0.6 דולר למ"ק ויקים מתקן של 100 מיליון מ"ק.

בשלבי הקמה נמצא מתקן לייצור 30 מיליון מ"ק מים בחוף פלמחים בו שותפה גם גרנית הכרמל.

בתוכנית נמצאת הקמת מתקן התפלה נוסף על-ידי מקורות ליצור 40 מיליון מ"ק מים בשנה וכן מתקנים נוספים לאורך החוף.