ההחלטה על איוש הנחלות הלא מאוישות נדחתה - העתירות בדרך

4,000 נחלות במושבים אינן מאוישות, והבעלות עליהן מוקפאת במטרה לשווקן לציבור הרחב

מועצת מקרקעי ישראל ממשיכה שלא להחליט בסוגיית איוש הנחלות. ועדת המשנה של המועצה דחתה בסוף השבוע האחרון את החלטתה בנושא איוש הנחלות הלא מאוישות במושבים, המוקפא מאז אפריל 2003. בעקבות זאת, נודע ל"גלובס", כי מספר מושבים כבר החלו לגבש עתירות בדרישה לאפשר להם לאייש את הנחלות.

כ-4,000 נחלות חקלאיות, רובן הגדול בפריפריה, אינן מאוישות מסיבות שונות מזה עשרות שנים. מנהל המינהל, יעקב אפרתי, החליט באפריל 2003 להורות על הקפאת אותן נחלות, מתוך מטרה לפתוח אותן לשיווק במכרז לציבור הרחב. במאי אשתקד הגישה הנהלת המינהל הצעה מפורשת למועצת מקרקעי ישראל, שהעבירה את הטיפול בסוגיה לוועדת משנה בראשות מנחם לייבוביץ.

בסוף השבוע האחרון התקיים הדיון בסוגיה, במסגרתו הגיש המנהל הצעת פשרה ולפיה תגובש תקופת מעבר בת 3 שנים, במהלכה יוכלו "מומלצי המושבים" לרכוש את הקרקע ללא מכרז, במחיר מלא. תנועות המושבים דחו את ההצעה.

לדברי רשם האגודות השיתופיות, אורי זליגמן, "לאגודות יש זכויות משפטיות מלאות בנחלות המוחזקות במשך עשרות רבות של שנים". דוד קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי, ציין כי "יהיה זה בלתי סביר ובלתי מעשי לערוך מהפכה אגררית, הנובעת אך ורק מהשקפת עולמם הסובייקטיבית של מציעי ההצעה מהמינהל, שאינה מבוססת על תשתית משפטית מוצקה וראויה".

ועדת המשנה החליטה להקים ועדה נוספת, בה יהיו חברים יוסי ישי, מנהל רשות התכנון במשרד החקלאות, גבי גולן ממשרד ראש הממשלה ואפרתי. הצפי הוא שהוועדה תגיש את מסקנותיה תוך חודש, במהלכו כבר צפויים מספר יישובים להגיש את העתירות כנגד ההקפאה הארוכה.

לדברי קוכמן, "הצעת המינהל תתקל בחומת פלדה של התנגדות משפטית, ובכך תפגע המטרה הלאומית של איוש נחלות, שרובן ככולן נמצאות באזורי עדיפות לאומית".