מקום 3: ynet, יון פדר. "אני פחות מתפעל מווב 2.0"

בשנה בה הבאזז הסתובב סביב תוכן גולשים, יון פדר בוחן את תוצריה של ווב 2.0 ושואל את עצמו - זה הכול?

בשנה בה רשתות חברתיות ואתרי שיתוף וידאו צצו כפטריות אחרי הגשם והבאזז וורד העיקרי היה תוכן גולשים, נראה שמקרב עשרת האתרים המובילים נותר רק Ynet אדיש למה שבעיני רבים נתפס כמהפכה.

סקר גולשי גלובס
מי מבין האתרים הישראלים הבאים הוא אתר השנה שלך?
גוגל ישראל
וואלה
ynet
MSN
נענע
NRG
תפוז
זאפ
קשת אינטראקטיב
אתר השנה? לא ברשימה

"אני פחות מתפעל מווב 2.0", מצהיר יון פדר, עורך אתר החדשות הפופולרי בישראל. "ווב 2.0 זה באזז וורד שעומדת מאחוריו הרבה התלהבות, מקצתה מוזנת מאינטרסים מסחריים כאלה ואחרים. כשאתה בוחן את תוצריה, אתה לא יכול שלא לשאול את עצמך לעתים קרובות מדי - זה הכול?

"ווב 2.0, אחרי שאתה מנקה אותו מכל מיני מרכיבים שיוחסו לו, זה בעיקר תוכן גולשים, שמאורגן במודל של רשת חברתית. זה מאוד מעניין, וללא ספק יילך ויתעצם, אבל כל זה לא שולל את העובדה שצריך להסתכל בעין פקוחה על התכנים שעולים במסגרת הנחשול הזה, ולהגיע למסקנה המאוד עצובה שרוב רובו של התוכן הזה הוא תוכן חסר ערך - לא על-פי קנה מידה סנובי-אינטלקטואלי, אלא לפי קנה מידה של הגולשים עצמם.

"כשיש לך אתר כמו YouTube, שמעלה אלפי סרטונים ביום, ברור שמתוכם יהיו 10, 20 אפילו 50 סרטונים טובים. אבל מה עם כל השאר? 98% שהוא זבל. אותו דבר לגבי הבלוגים. יש בלוגים חשובים, מעניינים, מעמיקים בעלי ערך ותועלת. אבל מה עם 98% הנותרים?"

- והנה, בכל זאת היו גישושים מצדכם לרכוש את ישראבלוג.

"היה דיבור מאוד ראשוני שנגדע בשלב מאד מוקדם. זה לא היה מהלך דרמטי. Ynet לא קיבלה החלטה אסטרטגית להיכנס לעולם הבלוגים. ברגע שזה נפל לא הקמנו ערוץ מתחרה, וזה גם לא יקרה. אני בוודאי לא רואה היגיון ש-Ynet, שמזוהה עם תוכן, יתעסק גם ב'קמתי, צחצחתי שיניים, הסתכלתי בראי ואמרתי וואו, חסר לי ליפסטיק היום'".

- אתה קורא בלוגים?

"ודאי. אני קורא הכול".

- השקתם השנה זירת סחר אלקטרוני. האם זו סנונית ראשונה לקראת שירותים נוספים?

"אנחנו מודעים לזה ש-Ynet לא מספק מספיק שירותים. זו לא חולשה, זו אישיות של האתר באופן מודע לחלוטין. יכול להיות שבאיזשהו שלב באבולציה של האתר נחליט שצריך לעשות מהלך מאזן מסוים".

- בשנה הבאה, נראה חינמון עם הלוגו Ynet?

"אין לי מושג".

- מה ההישג שאתה הכי גאה עליו השנה?

"העובדה ש-Ynet הוא ללא ספק שחקן מרכזי בשדה של כלי התקשורת הארציים".

- מה הפספוס שלכם השנה?

"יש לנו פספוסים מצטברים, תחומים שבהם אנחנו לא מספיק חזקים או לא פעילים בכלל. לדוגמה, למה Ynet לא נכנס לפני שלוש-ארבע-חמש שנים לתחום של סחר אלקטרוני, או לא סיפק עוד שירותים שאתרים אחרים כן מספקים? במובן הזה אנחנו מפספסים וממשיכים לפספס, וייקח זמן עד שנתקן את עצמנו".

- עוד מילה על ווב 2.0?

"מעבר ממדיות מסורתיות שיש בהן עורך ראשי והיררכיה לעולם פרוץ לחלוטין שבו הגולשים יזינו את הכול ויקבעו גם את ההיררכיות - אני את המהלך הזה לא רואה קורה".