החשכ"ל זליכה זכה לתמיכה גורפת בדיון המיוחד בכנסת: "אני מרגיש מאויים ונרדף"

(עדכון) - החשכ"ל: שר האוצר הפקיע ממני את הטיפול במכרז בנק יהב אשר יכול היה לחסוך לאוצר המדינה 30-40 מיליון שקל

תמיכה גורפת בחשב הכללי במשרד האוצר, ד"ר ירון זליכה, בדיון המיוחד שקיימה היום (ג') הועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת בראשות ח"כ זבולון אורלב בשאלת סמכויותיו של זליכה בכלל ובסוגיית מינויים של חשבים חדשים במשרדי הממשלה על ידי המנכ"לים בפרט.

למרות הנוכחות המסיבית של מצלמות הטלוויזיה ושל צלמי העיתונות הדיון בוועדה היה בפרופיל נמוך יחסית. הישיבה כונסה לבקשתם של חה"כ רובי ריבלין (ליכוד), שלי יחימוביץ (העבודה) ואריה אלדד (האיחוד הלאומי מפד"ל).

זליכה סירב לענות לשאלות ח"כים, בנוגע לנושאים שהעביר למשרד מבקר המדינה. כן סירב לגלות אלו נושאים נמצאים כיום בחקירת משטרה. החשכ"ל אמר: "אני מרגיש מאוים ונרדף. הכיעור משתלט על הקופה הציבורית. יש אנשים שמקורבים לצלחת". הוא השווה את השחיתות לווירוס, ואמר: "שומר הקופה אינו טפט או קישוט. אם הוא מריונטה, הוא הופך לחלק מהבעיה".

זליכה טען, כי המהלך להפקעת הסמכות למנות חשבים במשרדי הממשלה הוא עוד מהלך בשרשרת פגיעות במעמד החשב הכללי. לדבריו, שר האוצר הפקיע ממנו עוד סמכויות, בין השאר הטיפול במכרז בנק יהב, שהיה יכול לחסוך לאוצר המדינה 30-40 מיליון שקל.

כבר בתחילת הישיבה טען מנכ"ל משרד ראש הממשלה רענן דינור, כי כל הדיון הוא על ביצה שלא נולדה: "שאלת מינויו של חשב חדש במשרד ראש הממשלה עלתה כבר עם כניסתי לתפיקד (לפני כשנה) וסוכם שהחשב החדש ייכנס לתפיקדו בסוף השנה".

לעניין עיתוי המינוי אמר דינור, כי רק במקרה זה יזדמן לעכשיו. כן הוסיף כי כמנכל משרד ראש הממשלה ראוי שלתפקיד חשב המשרד ימונה הטוב ביותר. "על דעתו של זליכה סוכם כי ייקבע העיתוי הן בנוגע לרוטציה והן בנוגע לבחירת החשב החדש במשרד, ושהדבר יהיה בתיאום. היו לי שיחות בעבר עם זליכה בעניין. דיברנו בפתיחות רבה. הוא הסכים שיש אצלו חשבים טובים ושיש חשבים פחות טובים וכי עם האנשים הפחות טובים אפילו לו קשה לעבוד עימם. אמרתי לו , חשב זה תפקיד מרכזי במשרד ראש הממשלה, זה ליבת העבודה של המשרד, ושלא אסכים לקבל חשב פחות טוב," סיכם מנכ"ל משרד רה"מ.

גם נציב שירות המדינה עו"ד שמואל הולנדר טען כי כל הדיון הוא על משהו שלא נולד. הולנדר ציין כי הוא מדבר על דעת שר האוצר, והכחיש כל כוונה לשלול מזליכה את סמכותו למנות חשבים במשרדי הממשלה, "אין שום כוונה לשנות את המצב הקיים. המצב הנוכחי קיים זה עשרות בשנים. זה המצב וכך יימשך. יש עניין אחד שטעון בדיקה ועבודת מטה במשרד האוצר. צריך לעשות רוטציה של חשבים במשרדים, בדרך נוחה ובתיאום עם המשרד הרלוונטי אמר. הולנדר סירב להיכנס לעניינים האישיים שבין שר האוצר לבין החשב הכללי. בנוגע לידיעה שהתפרסמה בתקשורת כאילו מיוני החשבים יהיה מעתה בידי המנכלים אמר הולנדר: "גם אני קראתי על היוזמה בתקשורת. אני לא יודע שום דבר עליה, וגם לא ראיתי שום מסמך פורמלי בעניין" אמר.

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה: "ביני ובין זליכה יש חילוקי דעות לא קטנים אנחנו באים מתפיסות עולם הפוכות, משני עברי המתרס, אני מאמינה ומתרשמת מנקיון כפיו וממלחמתו של זליכה על השמירה על טוהר המידות החשכ"ל הוא "כלב השמירה". אנחנו יודעים וקוראים שראש הממשלה ואנשיו נמצאים בחקירות כאלה ואחרות. בימים אלה כל ניסיון לכרסם בסמכויותיו של החשב הכללי זה לא יאה, זה לא נאה, וזה זועק לשמיים".

ח"כ אריה אלדד מהאיחוד הלאומי-מפד"ל אמר: "אני מכיר גם את הטענות של המנכ"לים, הטוענים שהאוצר נכנס להם למעיים, ושבכל צעד הם תלויים בחתימתו של נציג האוצר, שלא מאפשר להם לעבוד. אבל החשב הוא שומר הסף . הוא זה שמוודא שהדברים מתבצעים כחוק, ושלא ינסו לעגל פינות ולפעול בניגוד לכללי המינהל תקין. ושלא יהיו שחיתויות מה שמטריד אותי כאן ועכשיו, שאם החשב יהיה עובד המשרד ולא איש האוצר יהיה יותר קל לעבוד זה מטיל צל כבד על השינוי. צריך לקבע את הנוהל הקיים של מינוי החשבים בחוק". ח"כ אלדד הוסיף: העיתוי והרקע של חילוקי הדעות בין החשכ"ל לבין שרי הממשלה הוא רקע לא טוב זה פתח לשחיתות".

ח"כ מיקי איתן מהליכוד אמר "שהשינוי כעת יתפרש שפקיד שמוכן להגן על אינטרס הציבור, תוקעים אותו לכן צריך לגבות את זליכה ולא לפגוע בסמכויותיו, כדי שזה לא יתפרש כפגיעה בטוהר המידות או כאיתות לכל מי שרוצה להסתבך, תדעו שמצבכם יהיה כמו של זליכה. מדובר כאן בפרשה ידועה, קרב אולמרט נגד זליכה זה מה שמעניין את התקשורת. צריך להשאיר את החשב עם סמכויות".