אפסילון מתכנן לגייס בבורסה 50 מיליון שקל לפי שווי של 250 מיליון שקל

בית ההשקעות יגיש בשבוע הבא טיוטת תשקיף לקראת ההנפקה * הגיוס נועד לממן הרחבת פעילותו בעיקר בתחום הגמל * הגיוס לא יכלול הצעת מכר

גם בית ההשקעות אפסילון רוצה ללכת לבורסה, ובשבוע הבא הוא צפוי להגיש טיוטת תשקיף לרשות ניירות ערך לקראת הנפקתו בחודשים הקרובים. החברה מתכוונת לגייס כ-50 מיליון שקל לפי שווי של 250 מיליון שקל לפני הכסף.

אפסילון, שבבעלות קונצרן כור מקבוצת אי.די.בי והמייסדים שמואל פרנקל ורון לבקוביץ' לא תבצע הצעת מכר בהנפקה אלא דילול מלא לבעלי המניות הנוכחיים.

על פי ההערכות, גיוס ההון נועד לממן את הרחבת הפעילות של בית ההשקעות בעיקר בתחום קופות הגמל. הקופות נחשבות לרגל היציבה של בתי ההשקעות, שמספקת הכנסה שוטפת גם בתקופות קשות בשוק ההון, וזאת בניגוד לתחומי פעילות אחרים שלהם, אשר תלויים במצב השוק.

לאחרונה הביעה החברה רצון לרכוש את קופת הגמל גדיש מידי בנק הפועלים, אלא שבמקביל אמורה כלל ביטוח לרכוש את קופות דיסקונט. אם עסקה זו אכן תצא אל הפועל - לא תוכל אפסילון לרכוש את גדיש, וזאת בשל מגבלת נתח שוק החלה על קונצרן אי.די.בי, המחזיק בשתי החברות. עקב כך, עיניה של אפסילון נשואות כעת לקופות בנקאיות אחרות שטרם נמכרו, כמו קופות הבינלאומי וקופות בנק יהב. כן, שוקלת החברה להרחיב את תחומי פעילותה ולהפוך לחברת בורסה.

אפסילון הוקמה לפני 19 שנים על ידי פרנקל ולבקוביץ', והיא מנהלת היום נכסים בהיקף של 5 מיליארד שקל בתיקי השקעות, קרנות נאמנות, קופות גמל וקרנות גידור. לאחרונה אף הרחיבה החברה את פעילותה בתחום החיתום, והזרוע המתמחה שלה - אפסילון חיתום - תוביל כנראה את ההנפקה של בית ההשקעות.

לא מעט שינויי בעלות עברו על אפסילון בשנה וחצי האחרונות. באוגוסט 2005 רכשו לבקוביץ' ופרנקל את האחזקות של חברת אמפל, שעמדו על 20% לפי שווי של 46 מיליון שקל. בינואר אשתקד רכש קונצרן כור 50% מאפסילון לפי שווי של 210 מיליון שקל אחרי הכסף, על מנת לפתח זרוע פיננסית לקונצרן. אם ההנפקה הקרובה אכן תתבצע לפי שווי של 250 מיליון שקל לפני הכסף, הרי שהתשואה של אפסילון בשנה החולפת עמדה על 19%.

אלא, שבזאת לא מסתכמים העניינים הקשורים לזהות הבעלים על החברה. במאי האחרון רכשה קבוצת אי.די.בי את כור, רק שבניגוד לקונצרן, שחיפש זרוע פיננסית, לאי.די.בי כבר יש את כלל ביטוח וכלל פיננסים. בנוסף, אי.די.בי מתכוונת למקד את מאמצי כור באי.סי.איי ובמכתשים אגן, ועל כן הועלו הערכות כי כור תמכור את אפסילון. יחד עם זאת, בחוזה בין השתיים נקבע כי כור מחויבת להחזיק באפסילון במשך שנתיים לפחות.

השאלה המעניינת היא מה יקרה עם אפסילון והאם אי.די.בי תמשיך להחזיק בשתי זרועות פיננסיות נפרדות. מצב שכזה עלול לגרום לבעיות כמו במקרה של קופת גדיש, שאפסילון פסולה מלרכוש בגלל נתח השוק של כלל בשוק זה.

בינתיים, נראה כי אי.די.בי פועלת להנפקת שתי הזרועות הפיננסיות, שהרי גם כלל פיננסים אמורה לצאת להנפקה בבורסה בשנה הקרובה, לפי שווי של 750-900 מיליון שקל.