"ההצעה הזוכה במכרז הניקיון בבתי המשפט בחיפה מחייבת ניצול עובדים"

המחוזי בירושלים הורה לבדוק את תוצאות מכרז הניקיון בבתיהמ"ש בחיפה * איגוד לשכות המסחר: זה הרבה יותר מסימבולי שביהמ"ש נוהג בצורה דומה לזו של העושקים

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה היום (ה') על בדיקה מחודשת של תוצאות המכרז לשירותי ניקיון בבתי המשפט של מחוז חיפה. זאת לאחר שההצעה הזוכה העלתה חשד ל"מכרז הפסד", לפיו סבירים הסיכויים שקבלן הניקיון הזוכה לא יוכל לשלם לעובדיו על פי החוק.

ועדת המכרזים של הנהלת בתי המשפט, תצטרך לקבוע בתוך 30 יום, האם תוצאות המכרז שהזמינה מערכת בתי המשפט בחיפה, עולות בקנה אחד עם הדין. השופטת יהודית צור, קיבלה בכך את העתירה של איגוד לשכות המסחר ושל חברת מוריה, שהפסידה במכרז.

על-פי תוצאות המכרז, חברת איתן שמיר זכתה במכרז עבור 25.33 שקל לשעת ניקיון, שאמורה להכיל את שכר העובד, תנאיו הסוציאליים, חומרים וציוד וכמובן רווח סביר לקבלן. אולם, לטענת איגוד לשכות המסחר, אליו הצטרף גם הפורום לאכיפת זכויות האזרח, המחיר הזוכה מחייב מניפולציות שונות בתשלום הזכויות המגיעות לעובדים, בניגוד לדין ולתנאי המכרז.

עוד עולה מן המכרז הזוכה, כי קיים חשד לכאורה כי בסעיף העבודה בשעות הערב, ההצעה הזוכה תומחרה באופן בלתי הגיוני בעליל ונמוך בעשרות אחוזים מהצעות המתחרים. הביקורת העיקרית שנמתחה בפרשת המכרז, כוונה לעבר מערכת בתי המשפט, שהוציאה את המכרז כאשר הקריטריון העיקרי והזוכה, למרות החשש לניצול עובדים, הוא המחיר.

"זה הרבה יותר מסימבולי שבית המשפט, שמטפל בכל כך הרבה תיקים של עובדים עשוקים, נוהג בצורה דומה לזו של העושקים", אמר מנכ"ל חברת מוריה, שמואל שרביט, בשיחה עם "גלובס". פרשת המכרז, מעלה לא מעט מבוכה בקרב מערכת המשפט, שמתבקשת לבחון את עצמה במה שנראה כמו מקרה נוסף של העסקה פוגענית בגוף ציבורי.

לדברי עו"ד שרון אברהם-וייס, מהאגודה לזכויות האזרח, אחד הגורמים לקיפוח השיטתי של עובדי הניקיון היא התופעה של "מכרזי הפסד". לדבריה, "על מנת לזכות במכרזים בתנאי התחרות הפרועה, מגישים קבלנים הצעות נמוכות ובלתי ריאליות, שמותירות להם את הברירה: להפסיד או לקפח את העובדים". לטענת וייס, "בדרך כלל, ובאופן לא מפתיע, נופלת הבחירה על החלופה השנייה. מצב זה מתאפשר בין היתר, בחסות רשויות השלטון, המקבלות, במסגרת המכרזים שהן מפרסמות, הצעות גרעוניות".