"די בחוצץ ובחץ"? התעשייה האווירית דורשת לדון מחדש בפרויקט להגנה מפני טילים

תוכנית "חוצץ" ליירוט טילי אויב, פרי חזונו של דב רביב, אבי ה"חץ" ומשגר הלוויינים "שביט", שנולדה לאחר מלחמת לבנון השנייה, מעוררת מחלוקות בממסד הביטחוני של ישראל

תוכנית "חוצץ" ליירוט טילי אויב, פרי חזונו של דב רביב, אבי ה"חץ" ומשגר הלוויינים "שביט", שנולדה לאחר מלחמת לבנון השנייה, מעוררת מחלוקות בממסד הביטחוני של ישראל. במשרד הביטחון וברפאל לא אוהבים אותה, אך יש לה תומכים בממשלה ובקרב מומחים ישראליים.

"דיפנס ניוז" מדווח כי מאמצי תע"א, שרביב היה אחד מבכיריה, לקדם את "חוצץ" מעוררים מורת רוח במשרד הביטחון, שנעול על תוכניות אחרות לסיכול התקפות טילים. תע"א פנתה למשרד הביטחון בבקשה לעצור את תהליך קבלת ההחלטות בקשר לפיתוח מערכת נשק ליירוט טילים קצרי וארוכי טווח.

במקביל, אמרו ל"גלובס" מקורות בארה"ב, כי התבטאויות רביב, כי המערכת המתוכננת שלו חוסכת השקעה בכל מיזם אחר נגד טילים, לבד מהחץ, קונות לו אויבים ברפאל, שזכתה בשני מכרזים של משרד הביטחון לפיתוח מערכות ליירוט טילים מטווח קצר (SRBMD) וטווח קצר מאוד (USRMD).

"המוטו - ‘די בחוצץ ובחץ' - לא בדיוק הופך את רביב ליקיר התעשיות הביטחוניות בישראל, חוץ מתע"א, כמובן, למרות שהוא נהנה מהערכה מקצועית גבוהה מקיר אל קיר", אמר מקור המעורה בנושא.

רביב טוען כי מההצעה שהגישה תע"א למשרד הביטחון עולה כי "חוצץ" זולה לאין שיעור מפרויקט "קלע דוד" שמפתחת רפאל, בשותפות עם ריית'יאון. לטענת רביב, מחיר הטיל שתפתח רפאל הוא 350 אלף דולר, יותר מפי ארבעה ממחיר "חוצץ", וזמן הפיתוח יימשך 6 שנים, כפול מהזמן הנדרש לפיתוח "חוצץ".

"תע"א פשוט לא מוכנה לקבל ‘לא' כתשובה", אמר פקיד במשרד הביטחון. "הם התפרצו אלינו בדקה ה-90 במטרה ברורה להוריד מהפסים תוכניות שבנינו בקפידה".

בתגובה אמרה דוברת משרד הביטחון ל"דיפנס ניוז": "אנו בוחנים את הצעת רביב למרות העובדה שהגיעה אלינו רק לאחרונה, לאחר שערכנו בדיקות מעמיקות של אופציות שהוצגו לפנינו ולאחר שכבר התקבלו החלטות ראשוניות".