"כשיהיו עליות דו-ספרתיות, כששתי נשים מבוגרות יתייעצו בתור לסופר איזו מניה לקנות, כשהעוזרת תגיד שמחר היא קונה אי.די.בי, וכמובן - כל תנועות הזרים"

מוסף ההשקעות השנתי של "גלובס", שיחולק הערב למנויי העיתון ויתפרסם במלואו גם במהדורה הדיגיטלית של "גלובס", כינס חמישה ממומחי שוק ההון וביקש מהם סימנים מוקדמים לסיום החגיגה בשווקים * על הזרים: "יושבים בלונדון ובארה"ב כל מיני ילדים בני 22 שסוחרים במטבעות ולא מבינים כלום מהחיים שלהם"

למועצת חכמי שוק ההון אין תשובה חד-משמעית לשאלה האם החגיגה בשווקים תימשך גם השנה, אולם מרביתם סבורים כי גם אם היא תיפסק, הנחיתה לא תהיה קשה מדי. כך עולה מפאנל שכינס "גלובס" במיוחד עבור מוסף ההשקעות השנתי, MoneyTime, שיחולק הערב (ג') למנויי העיתון ויעלה במלואו גם למהדורה הדיגיטלית של "גלובס".

"קשה לומר מתי בדיוק יסתיים גל העליות בבורסה", אומר צבי לובצקי, מנכ"ל משותף באי.בי.אי. "ישנה סבירות לא קטנה שזה יקרה ב-2007, אבל אף אחד לא יכול להגיד את זה בוודאות". יאיר לפידות, מנכ"ל ילין-לפידות, אופטימי וסבור שהסייקל הנוכחי של עליות השערים נטול מנגנון השמדה עצמי שאפיין את הסייקלים הקודמים.

שוקי אברמוביץ', מנכ"ל כלל פיננסים, פוסק כי "ברור שהעליות לא יוכלו להימשך לעד. האם אנחנו ברמה שבה התיקון שיבוא יהיה דרמטי? בפירוש לא. אבל אם בחצי השנה הקרובה נראה קפיצה של 50%, ניכנס למחירים לא הגיוניים והנפילה עשויה להיות כואבת".

צבי סטפק, מנכ"ל מיטב, מזהיר ממחירי הנדל"ן. "תראו את תגובות היתר המפחידות בשוק להודעות הבורסה של החברות הקטנות שמתעסקות בנדל"ן. חברה מודיעה שהיא במו"מ לרכישת מגרש, והמניה עולה מיד ב-5%. ואם היא קנתה את המגרש, היא מזנקת ב-20%. ברגע הראשון שייווצר מיתון עולמי, אין ספק שנראה כאן חברות נדל"ן שיקרסו".

לכל אחד מהחמישה יש דרכים ייחודיות לזיהוי שינוי המגמה. אצל אברמוביץ' זה שתי נשים מבוגרות שמתייעצות בתור לסופר איזו מניה לקנות. לובצקי שם לב לעוזרת הבית, שאומרת ש"מחר היא קונה את מניית אי.די.בי.די". מבחינת לפידות, כשיהיו "עליות דו-ספרתיות גבוהות בשערי המניות, ואני לא מדבר על 11%, או כשיהיו הנפקות אקוויטי שנמכרות כמו לחמניות חמות, מבחינתי, הספירה לאחור החלה".

אבל לשינוי המגמה בשוק, מסכימים כולם, אחראים המשקיעים הזרים. "זה הסימן ב-ה' הידיעה", אומר ויקטור שימריך, מנכ"ל דש-איפקס. אברמוביץ' מוסיף: "עם כל הכבוד למי שיושב כאן מסביב לשולחן, הזרים הם אלו שמובילים כיום את שוק ההון הישראלי".

לובצקי: "פוטנציאל הנפץ של המשקיעים הזרים מגיע מהכסף הענק שנכנס לשוק המט"ח. יושבים בלונדון ובארה"ב כל מיני ילדים בני 22 שסוחרים במטבעות, ויסלחו לי, לא מבינים כלום מהחיים שלהם. העניין הוא שמספיק שהם יזרקו לשוק 500 מיליון שקל כדי ליצור זעזוע ולגרום לעצבנות".

* למידע נוסף על מוסף ההשקעות השנתי, והתכנים המופיעים בו

* לקריאת מוסף ההשקעות השנתי של "גלובס" במהדורה המודפסת

* לקריאת מוסף ההשקעות השנתי בעיתון הדיגיטלי (החל מערב יום ג', 16.1)