מנכ"ל פארמה גרין לשעבר, מוטי כהן, הורשע בניסיון לערוך הסדר כובל במחירי חטיפי בריאות

כהן, המכהן כיום כמנכ"ל ניו-פארם, הורשע יחד עם פארמה גרין ועם אהוד פוזיס, שהיה בעל השליטה בחברה

מנכ"ל ניו-פארם, מוטי כהן, הורשע היום (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים בניסיון לערוך הסדר כובל בקשר לתיאום והעלאת מחירי חטיפי בריאות, בעת כהונתו כמנכ"ל פארמה גרין. כהן, שהיה גם בעל מניות בחברה, הורשע יחד עם פארמה גרין ועם אהוד פוזיס, שהיה בעל השליטה.

הניסיון לעריכת הקרטל התרחש במהלך המחצית השנייה של 2001 ותחילת שנת 2002. בתקופה זו הופצו שלושה חטיפי בריאות בשוק: אנרג'י, קורני, וצ'ואי.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה רביד, קבע כי פארמה גרין, משווקת המותג אנרג'י, ומנהליה ניהלו מגעים עם מתחרתה, החברה המאוחדת, המשווקת את המותג קורניץ זאת, בכדי לתאם את רמת מחירי החטיפים ובכדי להביא להעלאה של רמת המחירים בה נמכר קורני. ניסיון זה לא עבר לשלב הביצוע הודות לתלונה שהגישה החברה המאוחדת לרשות ההגבלים העסקיים.

רשות ההגבלים העסקיים הגישה במהלך שמיעת ההוכחות בתיק הקלטות שנערכו בזמן אמת, בהן תועד כהן מציע לחברה המאוחדת לתאם מחירים: "בוא נקבע רמת מחיר, סף שממנו לא יורדים למטה", וכן "במיידי אתה חייב להעלות מחיר: 1. בשביל לא לגרום שהמוצר יהיה זונה. 2. בשביל זה שאתה רוצה להיות מוביל בקטגוריה יחד איתי, תתייצב לידי".

כמו כן, הוקלט כהן אומר לחברה המתחרה: "אנחנו בונים שוק עכשיו. מלמדים את הצרכנים לקחת מהמדף, מרגילים אותם לקחת ב-14.90, למה לרדת? תחנך, תעזור לי בחינוך הקטגוריה". בהתייחסו לציבור הלקוחות, אמר כהן: "תהיה שקל מתחתיי, אם אתה רוצה להיות יותר זול ממני. למרות שאתה יכול להיות באותו מחיר וליהנות מהפרי עד הסוף, אבל אל תיתן לנבלות ליהנות".

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר כי היא רואה חשיבות רבה בהרשעת פארמה גרין ומנהליה "לאור חומרת המעשים ובפרט לאור העובדה שהניסיון לתיאום המחירים נעשה בשוק חדש יחסית, כך שהצרכנים נעדרי ניסיון עבר באשר לרמת המחירים ותנאי התחרות". לטענת הרשות, ההרשעה בניסיון לעריכת קרטל זה מהווה אבן דרך נוספת בהגברת האכיפה של חוק ההגבלים העסקיים.

עו"ד יוסי בנקל, סניגורו של כהן, אמר בתגובה: "מדובר באירוע בודד לפני שש שנים, שבמסגרת החדרת המוצר החדש לשוק נוצר קשר עם המתחרה, שהמהלך הזה איים עליו. המתחרה טמן להם מלכודת יחד עם רשות ההגבלים העסקיים, ובית המשפט קבע שהמלכודת הזו היא מלכודת לגיטימית. בכוונתנו לערער על הכרעת הדין".

על הגשת כתב האישום החליטה עו"ד מיכל הלפרין, היועצת המשפטית הקודמת של רשות ההגבלים העסקיים, והתביעה נוהלה ע"י עוה"ד דוד גדעוני, ניבה ברג-לבנת ואבנר פינקלשטיין.