היחס שבין הנפקת בז"ן חיפה למניית פז מזכיר את שהתרחש בין סלקום לפרטנר

הנפקת בז"ן חיפה תשפיע גם על בז"ן אשדוד למניית פז-נפט * אפקט דומה ראינו לאחרונה בהתנהגות מניית פרטנר במקביל להנפקת סלקום

בזווית השוק-הונית, אחת התופעות המעניינות שטמונות בהפרטת בית הזיקוק בחיפה היא אפקט "הביצה והתרנגולת", שעשוי לנוע על הציר שבין התנהגות מניית פז - בעלת בית הזיקוק באשדוד - לבין תג המחיר שייקבע לבית הזיקוק בחיפה בהנפקה הנוכחית.

נזכיר, כי רק באחרונה ראינו בשוק ההון מקרה דומה, שבו הנפקה של חברה אחת (סלקום), יכולה לסייע לעליית ערכה של חברה ציבורית אחרת מאותו התחום (פרטנר), ולחילופין - כשהאינדיקציות החיוביות שמשדרת החברה הציבורית תורמות להצלחת הנפקתה של החברה השנייה.

המקרה של פז ושל בית הזיקוק בחיפה מתחיל להזכיר את הדינמיקה שהתפתחה בין סלקום לפרטנר, כשבינתיים הרוחות החיוביות שנושבות סביב הנפקת בית הזיקוק בחיפה תורמות לעליית ערך מרשימה של פז.

הנתונים מלמדים, כי לאחר שמניית פז הגיעה בסוף ינואר לרמת שפל שהייתה נמוכה בכ-10% ממחירה בהנפקה, היא הספיקה לזנק כבר ב-16% מתחילת חודש פברואר אודות למומנטום שהולך ומתפתח סביב בית הזיקוק בחיפה.

לכן, ניתן להעריך שתג מחיר גבוה מהצפוי שייגזר בהנפקת בית הזיקוק בחיפה, עשוי לתמוך בהמשך עליית ערכה של מניית פז, כשהמשקיעים ינסו לשערך בהתאם את תג המחיר ה"נכון" של בית הזיקוק באשדוד. מנגד, תג מחיר נמוך מהצפוי לבית הזיקוק בחיפה, ישפיע על פז בכיוון ההפוך.