שלד עם הרבה בשר: מניית איזי אנרגיה קפצה 40% מיום ה' במחזור חריג

הסיבה היא ציפייה בשוק לסגירתן הקרובה של עסקאות * ל"גלובס" נודע כי בחברה שואפים לרכוש 500 תחנות דלק עד סוף 2008, מתוכן 200 עד תום השנה הנוכחית

למרות שבארסנל של חברת איזי אנרגיה אין עדיין בפועל אפילו תחנת דלק אחת, לבעל השליטה, ד"ר אלי זהבי, וחבריו להנהלת החברה יש חזון מאתגר: לרכוש 200 תחנות דלק וחנויות נוחות עוד השנה, ו-500 תחנות כאלה עד תום 2008. זו המטרה שמנחה את ראשי איזי אנרגיה ובכך ראשיה עוסקים. כך נודע ל"גלובס". כדי לקבל אינדיקציה לנפח הפעילות המיועד נציין, כי דלק US של יצחק תשובה חולשת בימים אלו על היקף כזה של תחנות דלק בארצות-הברית.

בסוף השבוע האחרון קיבלה החברה סוג של אישור מצד המוסדיים להמשיך ולקדם את העסקאות הנרקחות. זהבי התכוון לגייס 50 מיליון שקל באמצעות חוב למוסדיים, שמצידם גילו עניין רב בהנפקה, ולבסוף איזי גייסה סכום כפול - 100 מיליון שקל. כלל, מגדל ואנליסט רכשו למעלה ממחצית מאיגרות החוב.

מדובר בשינוי של 180 מעלות ביחס של שוק החוב החוץ בנקאי כלפי החברה, לאחר שלפני חודשים ספורים בלבד כשל זהבי בניסיון לגייס חוב, והנפקת האג"ח שתכנן ירדה מן הפרק.

גיוס החוב מיועד לקרב את החברה לסגירת כמה מהעסקאות אותן היא "מבשלת" באחרונה. מדובר בשלוש עסקאות לרכישת חמישה מתחמים - רובם ככולם לאורך החוף המזרחי של ארצות-הברית - שאם יבשילו לכדי חוזה, הם יספקו למעלה ממחצית מכסת היעד של החברה לשנה הנוכחית - 106 תחנות דלק וחנויות נוחות.

המחזור השנתי של המתחמים שאודותיהם נערכים המגעים, שאמורים להבשיל במהלך מארס, עומד על כ-370 מיליון דולר, תמורתם צפויה איזי אנרגיה (עדירון לשעבר) לשלם 130 מיליון דולר. כיום מנהל זהבי - שבעבר היה בין מקימי אלון USA, ואף היה בכיר בקבוצת דלק טרם תקופתו של יצחק תשובה - ולצידו בנו, מגעים ראשוניים לרכישת מתחמים נוספים בארצות-הברית, והשניים אף לוטשים עיניים לכיוון מערב אירופה.

בשוק ההון מעריכים, ככל הנראה, כי לפחות אחד מאותם חוזים צפוי להבשיל, וכך מניית החברה, אשר זכתה לרוח גבית מהצלחת ההנפקה למוסדיים, זינקה אתמול ב-18% והשלימה קפיצה של קרוב ל-40% מאז יום חמישי. מתחילת השנה, נציין, המניה כמעט שהכפילה את שווייה, וכך הגיע שווי השוק של החברה ל-230 מיליון שקל, הרבה מעבר למזומנים שבקופתה בניכוי חוב. זאת ועוד, מחזורי המסחר במניה - ובפרט בהתחשב בעובדה שעדיין מדובר בשלד בורסאי ללא פעילות - חריגים ביותר ומעידים על התכונה הרבה והציפייה הגוברת בשוק. בשבוע האחרון הסתכם מחזור המסחר הממוצע בשלד הבורסאי ביותר מ-5 מיליון שקל ביום, ואתמול (ב'), למשל, מחזור המסחר עבר את רף 13 מיליון השקל.