סוף סוף עלייה: מדד אמון הצרכנים של ישראל עלה בפברואר ב-3 נקודות

אופטימיות לגבי המצב הכלכלי האישי בעתיד, אך עדיין פסימיות לגבי עתיד המשק; עלייה בכוונות הרכישה של הציבור ■ להורדת חוברת המדד

לאחר חודשיים של יציבות, עלה מדד אמון הצרכנים של ישראל בפברואר ב-3 נקודות לרמה של 81 נקודות. עיקר העלייה במדד נובעת משיפור בהערכת מצב המשק השוטף ובהערכת המצב הכלכלי האישי בעתיד. בהערכת מצב המשק העתידי, לעומת זאת, נמשכה מגמת הירידה.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

בחינה של התפתחויות מגמת המדד, מבית גלובס מחקרים, מצביעה על עלייה קלה, שטרם החזירה אותה לרמתה הגבוהה מראשית 2006. עיקר השינוי בולט בהערכת הצרכנים לגבי מצבם האישי בעוד חצי שנה. מאזן הנטו של האופטימיות בתחום זה עלה בכ-9 נקודות, לאחר ירידה כמעט רציפה בחצי השנה הקודמת. בהערכת מצב המשק העתידי, לעומת זאת, הציבור פסימי יותר. הספקות לגבי תפקוד הכלכלה הישראלית בעתיד הקרוב נותרו למרות הנתונים החיוביים המתפרסמים על מצב המשק.

לעומת הסתירה בהערכות העתיד - הכללי מול האישי - בהערכת מצב המשק הנוכחי בולטת המגמה החיובית, הנמשכת מאז הרבעון האחרון של 2006. זאת לאחר פסימיות גדולה יותר לאחר מלחמת לבנון השנייה.

המסקנה היא, כאמור, שמה שמנע עלייה במדד היא האמונה של הציבור, שגם אם המצב הכלכלי השוטף יותר טוב וגם המצב הכלכלי האישי ישתפר, הרי שבעוד שישה חודשים מצב המשק כולו יורע. כלומר, אם עד לינואר ניתן היה למצוא את הביטויים ל"משבר האמון" של הציבור בתשובה לשתי השאלות הנוגעות לעתיד - מצב המשק והמצב האישי - הרי שעתה הספקות נותרו רק לגבי תפקוד הכלכלה הישראלית בעתיד הקרוב.

ניתוח גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן מלמד, כי למרות הפסימיות לגבי עתיד המשק, ואולי בשל האופטימיות לגבי העתיד האישי, כוונות הרכישה של הציבור בפברואר המשיכו במגמת עלייה, בעיקר בתחום הרכב והמוצרים בני קיימא. בתחום הנדל"ן נרשמה בפברואר שחיקה מסוימת בכוונות הרכישה.

נתוני פברואר מלמדים לפיכך על סבירות גבוהה להתרחבות בצריכה הפרטית בחודשים הקרובים, על אף היציבות היחסית במגמת המדד. לאור המפנה שחל בשאלה לגבי המצב הכלכלי האישי, הסוגיה החשובה היא האם יירשמו עליות בחודשים הקרובים גם בהערכת מצב המשק העתידי, כאשר הציבור יחל "להטמיע" את הנתונים החיוביים שפורסמו. השפעת פרשיות השחיתות השונות על אמון הציבור, כפי שבאה לידי ביטוי בתקופה האחרונה, תצטרך להיבחן אף היא.

יצוין כי על פי מחקר בנק ישראל, שאלת מדד אמון הצרכנים של ישראל לגבי המצב הכלכלי האישי היא בעלת המשקל הגדול ביותר בקביעת הצריכה העתידית, לעומת משקל נמוך של השאלה לגבי מצב המשק העתידי.

פילוח דמוגרפי של נתוני סקר המדד, המבוצע על ידי מכון חנוך ורפי סמית, מעלה, כי הקבוצה הפסימית יותר יחסית היא קבוצת הנשים, אשר הערכותיה לגבי עתיד המשק נמצאות במגמת ירידה בולטת. בקרב בעלי ההשכלה הגבוהה ובעלי ההכנסה מעל לממוצע בולטת אופטימיות יחסית בתחום זה.

להורדת חוברת המדד