מתווך מסייע יפסיד שכרו

חוק המתווכים קובע, כי מתווך לא יערוך ולא יסייע לערוך מסמכים בעלי אופי משפטי הנוגעים לעיסקה במקרקעין, ולא ייצג לקוח במשא ומתן משפטי לקראת עריכת מסמך כזה. הסנקציה: שלילת דמי התיווך

בחן הצלחתו של מתווך הוא מבחן התוצאה - נכרת הסכם מחייב בין שני צדדים, כשהמתווך היה הגורם היעיל להתקשרות ביניהם, ייהנה המתווך מעמלת תיווך. לא נכרת הסכם (למרות מאמצי המתווך) - אין המתווך זכאי לכל תשלום.

לעיתים מצליח המתווך להפגיש בין שני צדדים ולהביאם להסכמות בעניינים המהותיים הנוגעים ללב העיסקה, וכל שנותר הוא להעלות הסכמות אלה על הכתב ולהחתים את הצדדים. כאן מתחייבת התערבותם של עורכי דין לצורך ביצוע הבדיקות המתאימות ועריכת הסכם מכר. ניסיונו של מתווך ליטול חלק פעיל ב"שלב המשפטי", עלול לעלות לו בעמלת התיווך.

סוגיה זו נדונה לאחרונה בפני ביה"מ השלום בחיפה (ת.א 1966/05, קשתות הנשיא ייעוץ ושיווק נדל"ן בע"מ נ' דוד שמעון ואח', ניתן ביום 12.2.07 על-ידי השופט חדיד). ב-2001 נערך ונחתם הסכם תיווך בין התובעת (משרד תיווך) לנתבע (לקוח), לפיו התחייב הנתבע לשלם לתובעת דמי תיווך של 1.5% מהתמורה אשר יקבל עבור מכירת דירתו. ביום 15.5.03 נערך ונחתם זכרון דברים למכירת הדירה. משלא שולמו דמי התיווך, הגישה התובעת תביעה לתשלום 32,147 שקל בגין דמי תיווך. לטענת התובעת, היא הציגה את הדירה בפני מספר קונים פוטנציאליים, וביניהם גם הרוכש. בין הנתבע והרוכש התנהל מו"מ ממושך, בסיומו נחתם זכרון הדברים. מנגד, טען הנתבע בין היתר, כי התובעת הפרה את הוראות סעיף 12 לחוק המתווכים. נטען, כי נציג התובעת הפעיל לחצים ושתדלנות לצורך חתימת זכרון הדברים, היה מעורב בניסוחו ונטל חלק בעריכתו. ביה"מ קבע, כי אין חולק שטופס זכרון הדברים נמסר על-ידי נציג התובעת לנתבע ולרוכש בטרם מולאו בו הפרטים החסרים בכתב יד. נקבע עוד, שזכרון הדברים שנמסר על-ידי התובעת כלל תנאים מודפסים ומוכנים מראש, המסדירים עניינים מהותיים ביותר בהתקשרות (הצהרת הקונה כי בדק את הדירה ותכולתה, הסדרת תשלום המיסים, קביעת פיצוי בגין הפרת ההסכם).

פעולות אלה של נציג התובעת, כך נקבע, מהוות מתן סיוע בעריכת זכרון דברים. חמור מכך: התברר, כי בידי נציג התובעת היו מספר נוסחים של זכרון דברים, והוא בחר נוסח שהיה הטוב ביותר עבורו (בו הוטלה על הצדדים חובת תשלום דמי תיווך, ללא קשר לחתימת הסכם סופי ומפורט).

בעקבות מסקנותיו אלה, קבע בית המשפט כי התובעת הפרה את הוראות חוק המתווכים, האוסר על מתווך לערוך או לסייע בעריכת מסמכים משפטיים, ודחה התביעה. הסכם מכר (וכמוהו זכרון דברים) אמור לעגן את ההסכמות שהושגו בין הצדדים לעיסקה וביניהם בלבד. עריכת הסכם המכר וחתימה עליו מתאפשרים בנקודת זמן בה נוצר מעין "שיווי משקל" באינטרסים של הצדדים, המתקבל על בסיס הערכות הצדדים את כדאיות העיסקה בזמן נתון.

הכותב הוא שותף במשרד עורכי דין מרום, הלפרט