מדד אמון הצרכנים ממשיך בקו חיובי: עלה ב-3 נקודות נוספות במארס 2007

שיפור בהערכות לגבי מצבו העתידי של המק והמצב הכלכלי האישי; עלייה בכוונות רכישת מוצרים בני קיימא ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל ממשיך בקו חיובי, חודש שני ברציפות. במארס 2007 עלה המדד, מבית גלובס מחקרים, ב-3 נקודות לרמה של 84 נקודות, זאת לאחר עלייה דומה בפברואר. המדד נמוך כעת ב-5 נקודות מרמת השיא אליה הגיע במארס 2006.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

העלייה בחודשיים האחרונים באה לאחר יציבות במדד מאז סוף 2006. העלייה במדד מארס באה בעקבות שיפור בהערכות לגבי עתיד המשק והעתיד הכלכלי האישי. בהערכת המצב השוטף נרשמה הרעה קלה.

בחודש שעבר, היה הציבור עדיין ספקני לגבי עתיד המשק, ואופטימי יחסית לגבי עתידו הכלכלי האישי. במארס החל הציבור לשפר את הערכותיו גם ביחס למשק, וליישר קו עם תחזיותיו האופטימיות בנק ישראל ומשרד האוצר, אם כי הוא אינו יוצא מגדרו בתחום זה.

אין ספק שנתוני החודש מלמדים על כך, שהציבור מפנים יותר ויותר את הנתונים החיוביים המתפרסמים בחודשים האחרונים על מצב המשק. זאת לעומת המצב עד סוף 2006, בו נראה היה כי גורמים חיצוניים משפיעים יותר על הערכות הציבור. המשך תהליך הפנמת הנתונים יכול להביא לפריצה במדד ובכוונות הרכישה של הציבור. עם זאת, תקופת חוסר הוודאות הצפויה עם הגשת מסקנות ועדת וינוגרד, וכן המשך חקירות פרשיות השחיתות השונות, עלולים לסכן זאת.

פילוח דמוגרפי של נתוני סקר המדד, המבוצע על ידי גלובס מחקרים בשיתוף
PwC קסלמן וקסלמן, מעלה, כי מקור בולט לשינוי החודש היה בקרב קבוצת הנשים, אשר שיפרו את הערכותיהן לגבי העתיד, לאחר תקופה ארוכה של פסימיות יחסית. דפוס דומה ניתן למצוא גם בקרב בעלי 12-14 שנות לימוד ובקרב האוכלוסייה המבוגרת יותר. בקרב קבוצת הצעירים, לעומת זאת, נרשמה פסימיות בנוגע למצב הכלכלי האישי בעתיד.


בנוגע להערכת מצבו הנוכחי של המשק, ממשיכות הנשים לשמור על פסימיות לעומת הגברים, והפער בין הקבוצות כבר מגיע ליותר מ-27% במאזן נטו, לעומת פער של 16% בנובמבר.


עוד עולה החודש מסקר המדד, המבוצע על ידי מכון חנוך ורפי סמית, מגמה חיובית יחסית בהערכות לגבי האבטלה. המדד המורחב, המשקלל את הערכות שוק התעסוקה, עלה במארס ב-4 נקודות לרמה של 82 נקודות. המשך שיפור בהערכת מצב המשק העתידי צפוי להשפיע חיובית גם על הערכות אלו.

נתוני מארס שבים ומצביעים על האפשרות שהצריכה הפרטית תתרחב בחודשים הבאים, אם כי, עד עתה, אין סימנים לכך שצפויה פריצה בתחום זה. ניתוח גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן מלמד על עלייה בכוונות הרכישה של הציבור בתחום המוצרים בני קיימא, עלייה הנמשכת כבר מזה מספר חודשים. עם זאת, ירידה נרשמה בכוונות הרכישה של רכב ודירות, לאחר יציבות בחודשים האחרונים.

להורדת חוברת המדד