המומנטום בבורסה התל-אביבית נמשך: מדד המעו"ף העפיל ל-1,035 נק'

[לפורטל הפיננסי] אפריקה ישראל הוסיפה 2.2% * טבע עלתה 0.4% * הבינלאומי התחזקה 1.5% * ראדקום התרסקה 31.7%

הבורסה של תל-אביב המשיכה להיסחר ברמות הגבוהות אליהן הגיעה בטרם היציאה לפגרת החג השני של פסח. המשקיעים המקומיים והזרים לא נבהלו מהגבהים הללו, ובמהלך יום המסחר התנודתי המשיך מדד המעו"ף לבחון את רף 1,030 הנקודות, אותו הוא מנסה לעקוף בשני ימי המסחר האחרונים.

למרות הדשדוש היחסי והירידה בהיקף המסחר הממוצע לא ניתן לומר כי האוויר יצא מן המפרשים ונראה כי המומנטום בבורסה המקומית עדיין נותר חיובי. הדשדוש היחסי שאפיין את המסחר ברוב שעות היום מיוחס בעיקר לבורסות של ארצות-הברית, שאתמול סיימו את יום המסחר במגמה מעורבת ללא כל עליות או ירידות יוצאות דופן. בתום המסחר התנודתי הוסיף המעו"ף לערכו 0.7% לרמה של 1,035.61 ותל-אביב 100 סיים בעלייה של 0.4%. מדדי התל-טק והנדל"ן סיימו בעליות של 0.4% ו-0.2% בהתאמה. מחזור המסחר הסתכם ב-1.55 מיליארד שקל.

הדולר ממשיך לצלול

מוטיב שש השנים המשיך לתת את הטון גם היום. במקביל לכך ששוקי הון שונים באירופה ובאסיה נסחרים ברמות שיא של שש שנים, השקל האיתן נסחר בשיא של תקופה דומה אל מול הדולר, וגם היום נמשכה ההידרדרות במטבע האמריקני ב-0.12% נוספים לרמה של 4.124 שקל. הגבהים החדשים אליהם הגיעו המדדים הבולטים בבורסה משמשים כמעין תמונת מראה לשפל החדש אליו שועט המטבע האמריקני. למרות התהומות החדשים אליהם יורד הדולר, ההערכה הרווחת היא שנגיד בנק ישראל לא יקדים את החלטת הריבית אך שהוא יאלץ בסופו של דבר להוריד את שיעור הריבית על-מנת לעמוד בטווח האינפלציה השנתי.

גם היום המשיך הדולר במגמת הצניחה ונחלש כנגד המטבעות השונים בעולם וביניהם ישראל. היחלשות הדולר נרשמה על רקע מתח בין ארצות-הברית וסין בנושא המסחר. הממשל האמריקני הודיע כי יגיש שתי תלונות נגד סין לארגון הסחר העולמי, בגין מה שהוא כינה "פיראטיות בזכויות יוצרים". ממשלת סין אמרה בתגובה, כי דרישותיה של ארצות-הברית מסכנות את יחסי הסחר בין שתי המדינות. יש לציין את השפל שאליו הגיע המטבע האמריקני אל מול האירו: היחס פרץ את רף 1.34 הדולרים לאירו, רמות שלא הורגלנו בהן מאז תחילת 2005.

בבנק לאומי מדגישים, כי על פישר לחכות ולא להקדים את מועד החלטת הריבית. "עושים זאת רק כשקורים מהלכים חדים במיוחד. צריך לזכור שהשפעת החלטות ריבית אינה מיידית, ולכן שבוע לפה או לשם אינו דבר מהותי", ציין צחי אליאש, סגן מנהל מחלקת ריביות בחדר העסקאות של הבנק, "אנחנו מחוברים למה שקורה בעולם - רק שינוי מגמה בעולם ביחד עם הורדות ריבית בישראל יכולים לעצור את התחזקות השקל". בלאומי מציבים את רמת התמיכה של הדולר על 4.12 שקל ואחריה על 4.1 שקל. בטווח הארוך יותר, בחודשים הקרובים, ניתן לדבר על מסחר סביב שער של כ-4.05 שקל.

"כולם מוכרים דולרים כדי להשקיע בבורסה וגם לצרכים ספקולטיביים. גם המגזר העסקי מוכר דולרים", אמר לירן כרמל, מנהל חדר עסקאות מט"ח בבנק הפועלים. "מה שקורה בעולם תומך בהיחלשות הדולר מול המטבעות העיקריים. אנחנו מפספסים כאן את עניין הסל. אם נסתכל על כל המטבעות מול השקל - לא קרה הרבה. רק הדולר נחלש מול השקל ובסך הכל קרה אצלנו מה שקרה בעולם. זוהי לא התחזקות של השקל, אלא הפוקוס צריך להיות על היחלשות הדולר", ציין כרמל.

לדבריו, "מה שיכול לשנות את המגמה זו הריבית הדולרית, כאשר כבר ראינו התחזקות בריביות הבין-בנקאיות לחמש שנים בשבוע האחרון לרמה של 5.1%. בארץ. מה שיכול לתמוך בדולר ולהחזיר אותו לרמות של 4.18-4.2 שקל בתור תיקון בלבד ולא שינוי מגמה, זוהי הפחתה של הריבית בשיעור של 0.25% ולא יותר מכך".

הדואליות ריכזו עניין

מלבד תשומת הלב המיוחדת שניתנה לדולר המקרטע, בגזרת החברות ריכזו דווקא המניות הדואליות את מרבית החדשות. הבכירה מבין נציגותינו מעבר לים היא מניית טבע שצפויה לזכות בעקיפין בבונוס דווקא בעקבות העלאת תחזיות לשנת 2007, השלישית במספר, של מתחרתה מיילן. מיילן העלתה היום את תחזית הרווח שלה ל-1.6-1.63 דולר למניה השנה, בעוד שהתחזית הקודמת עמדה על 1.5-1.55 דולר. נציין, כי תחזיות הרווח של האנליסטים בוול סטריט עמדו על 1.52 דולר בלבד. מניית טבע הגיבה בסופו של יום בעלייה צנועה בלבד של 0.4%.

עוד בין הדואלית בלטה לשלילה מניית רדקום מקבוצת רד, ספקית פתרונות לניטור, בקרה ובחינה של תעבורה ברשתות תקשורת, על רקע אזהרת רקע חמורה שפירסמה עוד בסוף השבוע. החברה מעריכה, כי בצל האטה במכירות במזרח-הרחוק ובארצות-הברית היא תדווח על הכנסות של 3.4 מיליון דולר, נמוך משמעותית (ב-33%) לעומת הרבעון המקביל ב-2006. כן היא צופה מעבר להפסד ברבעון הראשון. כתוצאה מהפרסום התרסקה המניה בעשרות אחוזים במסחר בארצות-הברית, והיום היא סוגרת את הפער הדואלי ומתרסקת ב-31.7% גם בתל-אביב.

פעילות ערה באפריקה

את הפעילות הערה ביותר ריכזה היום אפריקה ישראל של לב לבייב. היום המשיכה החברה להיסחר בירוק והוסיפה לערכה 2.2% נוספים. העליות התלולות בערכה של אפריקה, על רקע הציפיות להצפות ערך מהותיות בעקבות ההנפקות של הפעילות הרוסית והמזרח אירופית, גרמו לכך ששווייה של החברה יגיע למקום הרביעי בבורסה המקומית, ותפסו בכך את מקומו של בנק לאומי . הבנק סיים את יום המסחר בירידה של 0.6%.

באשר למניות הבנקים, ישיר בית השקעות פרסמו היום המלצת 'קנייה' למניית הבינלאומי , וקבעו לה מחיר יעד של 62 שקל, הגבוה בכ-20% ממחיר המניה כיום. "ברבעון הראשון של השנה תוצאות הבנק צפויות להיות טובות מהרווחיות המייצגת שלו, ובנוסף בסיכום שנתי התיק הבנקאי ורווחי הבנק יצמחו מעל לממוצע בסקטור", העריך האנליסט צור אילן. בישיר בית השקעות מבססים את ההמלצה בין השאר על פוטנציאל הסינרגיה כתוצאה מרכישת בנק אוצר החייל, רווחי הון בסך 200 מיליון שקל כתוצאה ממכירת קופ"ג והעלייה בתרומת הפעילות של יובנק לרווחי הבנק. את יום המסחר סיים הבנק בעלייה נאה של 1.5%.