מנכ"ל דלק רכב מדבר: "רוצים להוריד את שכר הבכירים? אל תפרסמו אותו"

"יבוא רכב אינו המקצוע המסובך עלי אדמות" - גיל אגמון מספר ל"גלובס" בראיון נדיר מדוע אינו מפחד מהרפורמה בשוק הרכב

"יבוא רכב אינו המקצוע המסובך עלי אדמות. המשוואה של יבואני הרכב די פשוטה: צריכים דגמי רכב מדהימים, מחירים סבירים ושערי מטבע טובים על מנת למכור הרבה. אם אחד מהמשתנים משתבש - פשוט מוכרים פחות. יש אמנם אלמנטים תפעוליים, חשיפה בינלאומית, הבנה בשיווק, אבל בסך הכול אלו החוקים שעליהם העסק מתבסס". כך מסביר גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב , את התחום שהוא עוסק בו, או יותר נכון שולט בו.

אגמון, שמלווה את הקבוצה כבר 20 שנה, מאז שייבאה את המותג "סיאט" לישראל ועד לשליטה שלה היום בשוק הרכב דרך המותגים מאזדה ופורד, מספר בראיון שיתפרסם במגזין "גלובס TOP 100", שיופץ ביום ד', על דרכו בדלק רכב, דרכה של החברה, העקרונות הניהוליים שמלווים אותו, שוק הליסינג ועל הבעיות בנושא תגמול המנהלים, שאי-אפשר בלעדיו.

לאגמון, אחד השכירים העשירים בישראל, אשר מחזיק גם בכ-16% מדלק רכב ונהנה מתלוש שכר של מיליוני שקלים בשנה, יש בטן מלאה על צורת הסיקור של נושא תגמול המנהלים.

"תגמול עובדים הוא נושא מאוד מורכב. יש לו הרבה היבטים והוא תלוי הרבה פעמים בפוזיציה של העובדים, ובשאלה האם התגמול מאפשר להם לקנות עוד כיכר לחם או שמדובר בתגמול שולי מבחינתם, כמו גם בעוד הרבה שאלות באשר למהותו של העובד ואופיו" אומר אגמון. "בכל מקרה, הדבר המרכזי שיש לי לומר בהקשר הזה, הוא שהחוק שחוקק בדבר חשיפת שכר הבכירים הוא מהאחראים המרכזיים להכפלת ושילוש שכרם בשנים האחרונות".

לדברי אגמון, "היום כל מנהל בודק את הטבלאות בעיתונים ורואה כמה קיבלו האחרים ואז הוא רץ לבקש תוספת. אני חושב שזה מתקשר לתהליך אובדן הבושה בחברה הישראלית. פעם אמרת ‘אני לא אסע באוטו הזה', כי פחדת ממה שיגידו. היום אתה תנהל מו"מ להגדלת השכר, כי אתה תחוש בושה להיות במקום ה-80 בטבלה ולא בין עשרת הגדולים. אם רוצים להוריד את שכר הבכירים במשק צריך להודיע שממחר בבוקר לא מפרסמים אותו. אני מבטיח לך שעשר שנים מאותו רגע שכר הבכירים יורד בחצי".

אחד הנושאים החמים היום בענף הרכב הוא הרפורמה שמציע משרד האוצר במיסוי מכוניות הליסינג, שמקבלים עובדים ממקום עבודתם.

"אני חושב שכולם צריכים להכניס לעצמם רק דבר אחד לראש בהקשר הזה של הרפורמה", אומר אגמון, "כל אחד צריך לשאול את עצמו השאלה ‘האם משתמשי הליסינג יעבור לנסוע באוטובוס'. אם התשובה היא לא, אז מבחינת המאקרו לא קרה כלום, והם פשוט יעברו משוק הליסינג לשוק הפרטי. אנחנו חושבים שהתשובה היא ‘לא', כי לא רואים אנשים שהתרגלו לנסוע ברכב עוברים לאוטובוס, ולכן אנחנו לא צופים שום שינוי בעקבות הרפורמה".

אגמון מתייחס בדבריו גם ליחסים העדינים שבין היבואנים לחברות הליסינג לאור הסימביוזה ביניהם.

"אני חושב שסתם מגזימים בעניין הזה. כל הסיפור בשוק הרכב הוא האם יש לך מוצר נחשק. אם יש לך כזה, זה בכלל לא משנה איך הוא יגיע ממך עד ללקוח הסופי. לפעמים יש הרבה מאוד פיצוצים עם חברות הליסינג, אבל בשורה התחתונה זה לא משפיע על חברה כמונו או אחרות, כי יש לנו מוצר שיש לו דרישה בשוק".

"לפעמים אין בכלל חשיבות ליחסים בין חברות הליסינג לבין היבואנים, ויש מקרים, כמו במשבר שהיה לנו ב-2001, שיש חשיבות ביחסים הבינאישיים. בכל מקרה, אני חושב שמגזימים מאוד בתיאור מערכת היחסים הזאת. בשורה התחתונה יש פה יחסים שנבנים לאורך שנים. יש פיצוצים, אבל בסוף צריך לזכור תמיד שמי שקובע הוא הלקוח הסופי ולא אף חברת ליסינג, גדולה ככל שתהיה. חברות הליסינג הן בסך הכול פלטפורמה. יש בשוק הזה מנגנון שבאמצעותו מפגישים בין מוצר ללקוח, ולא משנה בכלל תחת איזו פלטפורמה, אם זה שיווק ישיר, ליסינג או שכירות".