מה צריך לדעת לפני שחותמים על החוזה לדיור מוגן

עולם המושגים המורכב של הענף

ההצטרפות לבית לדיור מוגן כרוכה בהבנה של עולם מונחים שלם. הנה העיקריים שבהם:

פיקדון ושחיקה

אופן ההתקשרות לבית הדיור המוגן פועל ברוב המקרים באופן הבא - בתמורה למגורים ביחידה, מפקיד הדייר דמי פיקדון. במקומות שבדקנו הסכומים נעים מכ-100 אלף דולר ומטפסים עד לכ-800 אלף דולר. סכום הפיקדון מוחזר לדייר או ליורשיו עם עזיבתו את בית הדיור המוגן, בקיזוז שחיקה שנתית בשיעורים הנעים בין 2.5% ל-3.5%, לתקופה של 10 עד 15 שנה, צמוד לדולר או למדד, לפני תנאי הבית.

דמי אחזקה - 3,000-15,000 שקל

מדי חודש משלמים הדיירים דמי אחזקה קבועים המכסים את השמירה, ניקיון, ארנונה, אירועים ופעילויות תרבות, חוגים, הסעות, חדר כושר, בריכה וכד'. דמי האחזקה משתנים בהתאם לגודל הדירה ולמספר הדיירים בה, ונעים מכ-3,000 שקל עד כ-15 אלף שקל.

ארוחות - תשלום נפרד

שירות חדר אוכל וארוחות המוגשות בבית הדיור המוגן מוצע בנפרד ובתשלום על בסיס כרטיסייה או בכניסה חד פעמית. לדוגמא - 800 שקל למנוי לארוחות צהריים (35 שקל לכניסה חד פעמית) ו-425 שקל למנוי לארוחת בוקר או ערב (19 שקל לכניסה חד פעמית) לדיירי אחוזת בית ברעננה.

זהירות מהחוזים האחידים

במרבית בתי הדיור המוגן קיים ועד דיירים, המגן על זכויותיהם מול הנהלת הבית. חוזי ההתקשרות בין בית הדיור המוגן ודייריו מושתת על חוק החוזים האחידים, מה שמגן על הדייר במקרים בהם יש צורך בהתערבות המערכת המשפטית.

בעניין זה מסביר עו"ד איתי לנדה כי מטבע הדברים חוזה אחיד בא ראשית להגן על מי שערך אותו, ובמקרה הזה - בתי הדיור המוגן. במידת הצורך, בית המשפט יכול לפסול תנאים המקפחים את הצרכן. לדבריו, "מומלץ להתלוות עם עו"ד למו"מ המתנהל מול בית הדיור המוגן, וזאת בכדי לערוך שינויים בחוזה המקורי".

הגנה על הביטחונות

סוגיית הביטחונות על דמי הפיקדון המועברים לידי בית הדיור המוגן עשויה להעלות אי אלו חששות בקרב הדיירים ובני משפחתם. לנדה מציין שלוש אפשרויות עיקריות לקבלת ביטחונות על דמי הפיקדון המופקדים בידי בית הדיור המוגן: משכון הזכות ביחידת הדיור לטובת הדייר, הערת אזהרה בטאבו שמשמעה שלא ניתן למכור או להעביר את זכות המגורים ביחידה המסוימת, וערבות בנקאית על דמי הפיקדון או על הקרן המשוערת בתום תקופת ההתקשרות.

לדבריו, לכל אחת מהדרכים הללו יתרונות וחסרונות הבאים לידי ביטוי גם בעלויות כספיות - כך למשל ערבות בנקאית. "יש הבדל בין הרצוי למצוי. בטחונות הניתנים על ידי הבנקים הם אידיאליים מבחינת הדייר, אולם אין זה סביר שכנגד כל הסכומים המופקדים תינתן ערבות כזאת. ובכול זאת, הקפדה על כל פרטי החוזה לרבות הביטחונות הניתנים לדייר, יכולה להסיר כמעט לחלוטין את הדאגה והחשש בעניין גורל דמי הפיקדון".