בינו בעקבות תשובה: פז בוחנת רכישת חברת דלק ובית זיקוק בדרום אירופה

בינו: "אנחנו מעדיפים רכישת רשת קיימת כבסיס" " המנכ"ל בן ש"ך: "להיות חברת אנרגיה בינונית באזור הים התיכון"

חברת הדלק פז מעוניינת לקנות חברת דלק בדרום אירופה ולפתח את עסקיה בדומה לעסקי חברת פז בארץ. החברה מעוניינת אף לקנות בית זיקוק בחו"ל. לדברי צדיק בינו, בעל השליטה בפז, החברה לא תקים רשת תחנות דלק חדשה אלא תרכוש רשת קיימת כבסיס, שאותה תפתח.

"אנחנו מחפשים מקומות שבהם אפשר ליצור משהו שדומה למה שיש לנו בארץ, כלומר כ-200 תחנות דלק ופעילות מסחרית בדרום אירופה. התחום שמושך אותנו יותר מכל הוא תחום תחנות הדלק, אבל גם בית זיקוק. הרעיון הוא להקים פעילות עם יזם טוב או שותף מקומי. אבל לא מדובר בללכת ולבנות רשתות", אומר מנכ"ל פז, מודי בן ש"ך. "אנחנו רוצים להציב את היסוד להתרחבות של פז לעולם כדי להיות חברת אנרגיה בינונית באזור הים התיכון", הוסיף.

פז היא חברת הדלק הגדולה ביותר בשוק המקומי, ומפעילה כ-260 תחנות תדלוק ברחבי הארץ. לאחר רכישת בית הזיקוק באשדוד בספטמבר האחרון תמורת 3.25 מיליארד שקל, הפכה פז לחברת האנרגיה הגדולה במשק.

עם זאת, בהשוואה לדור אלון , שבשליטת דודי ויסמן, וחברת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, שרכשו מאות תחנות דלק ובתי זיקוק בארה"ב, פז עדיין לא הצליחה לצאת מחוץ לשוק הישראלי.

מאז הנפקת החברה בבורסה, הצהירו ראשי פז מספר פעמים על הכוונה להרחיב את פעילותה מעבר לים. נודע כי בין השאר בודקת פז מספר עסקאות בשוק הדלק במדינות מזרח אירופה.

חברת הדלק הראשונה שצפויה להיכנס לשוק הדלק במזרח אירופה היא דלק, שנמצאת במו"מ מתקדם לרכישת 750 תחנות תדלוק של שברון במדינות הולנד, בלגיה ולוקסמבורג, בעסקה שהיקפה כ-400 מיליון יורו. אם פז אכן תצליח לממש את שאיפתה, היא צפויה להיות חברת הדלק השנייה שתפעל באירופה.

פז סיימה את שנת 2006 ברווח נקי של כ-110 מיליון שקל, זאת תוך איחוד חלקי בלבד של תוצאות בז"ן אשדוד. ההערכות הן שברבעון הבא תציג פז שיפור ברווחיות עקב עלייה ברווחי הזיקוק בעולם.

פז נפט