התקדמות במו"מ: הפלשתינים מוכנים להתחייב לאספקת גז טבעי לישראל

עם זאת, הפלשתינים טרם נתנו הסכמתם לפיקוח ישראלי על הכספים שיועברו לרשות בתמורה לרכישת הגז

ממשלת האחדות הפלשתינית מוכנה לחתום על מכתב התחייבות לאספקת גז טבעי לישראל. כך עולה מדיונים שהתקיימו לאחרונה בירדן בין בכירים בחברת בריטיש גז לנציגים של הממשלה הפלשתינית החדשה.

מדיווחים שהועברו באחרונה למשרד ראש הממשלה ומשרדי האוצר והתשתיות עולה כי הפלשתינים יהיו מוכנים לעגן את ההסכם המסחרי שייחתם בין בריטיש גז למדינה, במכתב התחייבות מצידם למכירת הגז לישראל. מדובר בהתקדמות מסוימת במו"מ מול הפלשתינים שעם עליית החמאס לשלטון סירבו להתייחס לאפשרות מכירת הגז לישראל.

עם זאת, גורמים בכירים בממשלה מציינים כי הפלשתינים טרם נתנו את הסכמתם לפיקוח ישראלי על הכספים שיועברו לרשות בתמורה לרכישת הגז הטבעי. נודע, כי בריטיש גז העלתה בדיונים את האפשרות שיוטל פיקוח בינלאומי על הכספים שיועברו לרשות על מנת לוודא שיגיעו ליעדם ולא לגורמי טרור. הרשות הפלשתינית טרם גיבשה עמדתה גם בנושא זה.

בדיונים בירדן שנערכו במשך כשלושה שבועות השתתפו נציגים מטעם שר האוצר הפלשתיני, סאלם פיאד, ובכירים מחברת בריטיש גז. לממשלת ישראל לא היה כל נציג במו"מ. גורמים בממשלה ציינו, כי בריטיש גז עצמה מעוניינת מאוד בפיקוח על הכספים שיועברו לפלשתינים וזאת מאחר והחוק הבריטי לו כפופה החברה מחמיר מאוד בנושא זה.

הממשלה אישרה באחרונה את המשך המו"מ עם בריטיש גז לרכישת הגז הטבעי מהמאגרים בעזה, זאת למרות החששות הביטחוניים מהעסקה. בריטיש גז מחזיקה בכ-90% מהזכויות לשדה הגז "מרין" בעזה, ואילו יתרת 10% מהזכויות נמצאות בידי הרשות הפלשתינית וחברת CCC הלבנונית שבשליטת משפחת חורי.

בהתאם להחלטת הממשלה, העסקה תתבצע בהליך של פטור ממכרז ובמקביל תוקם בקרוב ועדת מישנה בראשות מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, ומנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר, להשלמת המו"מ מול בריטיש גז בהסכם מפורט לרכישת הגז.

היקפו הכספי של ההסכם לרכישת גז טבעי מעזה נאמד בלמעלה מ-2 מיליארד דולר למשך 10-15 שנה. במסגרת חלקם בעסקה, אמורים הפלשתינים לקבל 100 מיליון דולר בשנה. בשלב הראשון אמורה המדינה לרכוש את הגז ישירות מבריטיש גז, כאשר בהמשך הוא יימכר לצרכנים פרטיים.