הבורסה עצרה לנוח לפני רף 1,100 הנקודות - האג"ח והשקל המשיכו להתחזק

[לפורטל הפיננסי] אפריקה ישראל נסוגה 2.1% * ג'י.טי.סי. השילה 4% * לאומי טיפסה 2.5% * כור זינקה 4.1%

הבורסה של תל-אביב נסחרה היום במגמה מעורבת, כשהמדדים המובילים התקשו להמשיך ולטפס לאחר הראלי של פתיחת השבוע. יום המסחר נפתח אמנם במגמה חיובית, בעיקר בהשראת הפתיחה החיובית בחו"ל, אך בהמשך כאמור האווירה הצטננה מעט, עקב שינוי המגמה בחו"ל, והמדדים חזרו לנוע סביב רמות הפתיחה תוך נטייה שלילית קלה. שוק האג"ח ושוק המט"ח המשיכו לרכז היום עניין ער במיוחד, כשהדולר חצה לראשונה זה שבע שנים את רף 4 השקלים כלפי מטה, והאג"ח המשיכו לצמצם את פער התשואה מול האג"ח האמריקניות.

לפני שמתחילים לדון באירועי היום בבורסה של תל-אביב ניתן לומר במילה אחת, שהשוק המקומי פשוט רותח בימים האחרונים - וזוהי מילת המפתח שצריך להפנים על-מנת להשליך על כל המסביב. למסקנה הזאת ניתן להגיע מרמת השיא 1,100 נקודות שבה נגע היום המעו"ף, מהחלפת הקידומת הרגעית של הדולר, מפער התשואה האפסי שמשקפות האג"ח השקליות לעומת המקבילות האמריקניות, משצף הגיוסים בקרנות ומקדחת ההנפקות שבפתח.

כל הסממנים הללו, שמשתלבים באווירת האופוריה הכללית בקרב הסוחרים בשוק, הם הרקע למה שמתרחש בימים אלו בשווקים, ולשיטתנו בתקופה מסוג זה כדאי בהחלט לשאול אם מדובר בהתפתחויות רציונליות או שמא המשקיעים פשוט מותחים את החבל שמחזיק את השוק מעט יותר מדי.

עדות לתחושה הזאת ניתן היה לקבל היום גם מהתבטאויות בוועידת ה-G10, של עשרת נגידי הבנקים המשפיעים בעולם, אשר נשמעו לא חיוביים במיוחד באשר לאופן אמידת הסיכונים בשווקים הפיננסיים בימים אלו. לדוגמה, הנגיד האירופי טרישה תהה האם השווקים צפויים בקרוב לתקן את העיוותים בתמחור, שהביאו אותם כמעט ללא יוצא מן הכלל לרמות שיא ארוכות טווח.

את ההתבטאות המפתיעה ביותר סיפק דווקא הנגיד הסיני, שפרט להתבטאויות לגבי שוק הבנקאות במדינה והצורך שלו לבלום מעט את הצמיחה המהירה שלו, ציין בראיון שנערך עמו כי הוא מודאג מהתפתחותה של בועה בשוק המניות הסיני בתשובה לשאלה שנשאל בנושא. על-מנת לאזן את הדברים נאמר, כי הנגידים אמנם סברו כי יש התפתחויות רציונליות שתומכות בגאות בשווקים הפיננסיים, אך ההתבטאויות האחרות בהחלט מצריכות מחשבה לגבי מידת ההלימות שבין הצמיחה הכלכלית לבין המצב בשווקים.

כך או כך, לפי שעה אפשר לומר שהאווירה החיובית בתל-אביב היא תמונת מראה של מה שנעשה בתקופה האחרונה בשוקי חו"ל, אשר פתחו גם את השבוע הנוכחי בעליות שערים, והצטננו מעט בהמשך היום תוך שהם משפיעים כאמור גם על תל-אביב.

בשעות הבוקר נפתח המסחר בעליות נאות בשוקי אסיה. אירופה פתחה אף היא בעליות - בהשראת נתוני מאקרו חיוביים - אך לקראת שעות הצהריים הצטננה האווירה החיובית לקראת הפתיחה בארצות-הברית, שם המשקיעים ממתינים להחלטת הריבית של הבנק המרכזי ביום רביעי הקרוב.

באשר לשוק המקומי, הרי שזירת המאקרו הייתה שקטה היום באופן יחסי, ואחד הנתונים המעניינים שפורסמו הוא דווקא פרוטוקול בנק ישראל מישיבת החלטת הריבית האחרונה, אשר עלה ממנו כי אחד הנוכחים בה הציע לבצע הפחתה של כ-0.5%. בישיבה נתקבלה כידוע החלטה לבצע הפחתה של כ-0.25%, כפי שהמליצו רוב משתתפיה, כשהמסר של בנק ישראל הוא שהפחתה חדה יותר הייתה עלולה לערער את היציבות הפיננסית במשק ולהביא להתפרצות אינפלציונית בהמשך.

בסוף היום איבד מדד המעו"ף 0.2%, מדד תל-אביב 100 ננעל בירידה של 0.5% ומדד התל-טק ירד ב-0.4%. מחזור המסחר נותר דשן כבכל הימים האחרונים ועמד בסוף היום על רמה של 2.77 מיליארד שקל.

מדד הנדל"ן ירד ב-1.8%

בשוק המניות המשיכה מניית אפריקה ישראל להוביל את טבלאות המסחר ונסוגה בסיום ב-2.1%, לאחר שפתחה את היום בעליות. היפוך המגמה באפריקה, כמו גם בשוק כולו, משך את מדד הנדל"ן מטה והוא ננעל בסיום בירידה של 1.8% בהובלת מניית GTC שירדה ב-4%.

בזירת הבנקים הגדולים נרשמה מגמה חיובית תוך מחזורים ערים כשפועלים הוסיפה 0.9% ולאומי עלתה ב-2.5%, כשהן מושכות את המדד לטיפוס של 0.9%. פרטנר הגיבה לדו"ח הכספי שלה בירידה של 2.1%, שמצטיירת כמימוש טבעי. מכתשים אגן בלטה בעלייה של 2.8% לקראת פרסום הדו"ח שלה ביום חמישי, ולאחר שבמריל לינץ' העלו את מחיר היעד למניה ל-36 שקל (פרמיה של כ-17%).

המגמה החיובית במכתשים סחפה גם את החברה האם כור לעלייה של 4.1%, כשנראה שיותר ויותר משקיעים מעדיפים להחזיק בה עקב הדיסקאונט שטמון באחזקותיה. טבע רשמה היום ירידה של 1.8% על רקע המשך הספקולציות לגבי מכרז מרק הגרמנית - שגורסות כי טבע והמתחרה האמריקנית מיילן נותרו בישורת האחרונה של המכרז - עדיין ללא תגובה רשמית של החברה הישראלית, וכי"ל המשיכה לטפס ועלתה ב-0.2% נוספים.

הדולר החליף קידומת

שוק המט"ח ריכז כאמור עניין רב במיוחד לאחר שהדולר החליף קידומת, לראשונה מאז מארס 2000, ונסחר לפרקי זמן מסוימים מתחת לרף 4 השקלים. עם זאת, בסוף היום התמתנו מעט הירידות במטבע האמריקני והוא ננעל לבסוף בהיחלשות של 1.09% לרמה של 3.998 שקל.

לאן ילך הדולר בהמשך? מי שעוקב אחרי התנהלות שוק המט"ח בתקופה האחרונה מבין ככל הנראה שכל קלישאה נכונה בנקודות קיצון מסוג זו שאנחנו נמצאים בה כיום, ואכן בימים אחרונים ניתן היה לשמוע דעות מכל קצוות הקשת באשר לעתידו של הדולר. על כן, נראה שמומלץ שלא להתנבא ולעקוב בעיקר אחר המגמה בדולר בשוק המט"ח הבינלאומי.

שוק האג"ח, שמצטייר כאחד המוקדים המרכזיים של תמחור מעוות בכל הקשור לשווקים הפיננסיים המקומיים, היווה תמונת מראה של שוק המט"ח, ולאחר העליות החדות יחסית שרשם בשעות הבוקר (עד 0.4%), ננעלו לבסוף האג"ח השקליות בטיפוס של 0.1% "בלבד", כשפער התשואה מול המקבילות האמריקניות עומד על כ-0.25%.