אתר Eve-Online בן 4: לומדים ניהול ביקום וירטואלי קשוח ומיישמים במציאות

המנכ"ל: "אחרי שניהלת תאגיד וירטואלי שפעילותו חובקת יקום תוכל בקלות לנהל תאגיד אמיתי"

לפני עידן ועידנים חלש הקפיטליזם ללא מעצורים ביקום אחר ומרוחק מכדור הארץ. ביקום ההוא לא היה זכר לחוק סרבנס-אוקסלי ולחקירות מטעמן של רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) או של נציבות האיחוד האירופי. ביקום ההוא התבצעו מעשי מרמה בקנה-מידה גדול, תאגידים ריגלו זה נגד זה בלי חשבון, הצבא והמגזר התעשייתי שיתפו פעולה באופן חופשי, ומלחמת הכוכבים הייתה עניין של יום ביומו. ברוכים הבאים לעולם של איב אונליין (Eve Online).

בסוף השבוע חגג איב אונליין, עולם וירטואלי על טוהרת המדע הבדיוני, ארבע שנים להקמתו. איב אונליין הוא אבן שואבת למנכ"לים, לסחרנים בסיטי, לבעלי תואר מוסמך במינהל עסקים, ולכלכלנים, הלומדים ביקום הווירטואלי את רזי הפיננסים בדרך הקשה, ולאחר מכן מיישמים בעולם האמיתי את הלקחים שהפיקו מהתנסויותיהם הווירטואליות.

"איב משמש כמגרש משחקים לקפיטליזם משולח ונטול מעצורים, הממצה את עצמו ללא השפעתם המרסנת של מנגנונים משפטיים, או של רשויות פיקוח כלשהן", אמר טריי רטקליף, שנהג לשחק ביקום הווירטואלי בעבר, ומקדיש כיום את עצמו לתפקידו כמנכ"ל יצרנית התוכנה ג'ון גלט גיימס, הפועלת מטקסס.

רטקליף טוען שאיב מושך אליו שני סוגי מבקרים: חובבי משחקים מנוסים שאיבדו עניין באתרים מסורתיים כמו וורלד אוף וורקראפט, ו"טיפוסים שאינם חובבי משחקים מקוונים, אבל מתעניינים בתחומים כגון עסקים, קפיטליזם, קנייה ומכירה".

איב, שהפך להצלחה נדירה בשוק המשחקים המקוונים, פותח בידי יצרנית תוכנת המשחקים, CCP גיימס, הפועלת מאיסלנד. CCP פיתחה את התוכנה ב-2003 עבור סיימון-אנד-שוסטר-אינטראקטיב, אולם רכשה בעצמה את כל הזכויות למוצר בסופה של אותה השנה. איב התגלה כמרכז רווח סולידי, וכעת 200 אלף שחקנים משלמים דמי מנוי חודשיים בסך 15 דולר.

מחשב-על אחד הפועל מלונדון מציע לגולשים את איב אונליין כיקום יחיד, בניגוד לשימוש במספר רב של שרתים המספקים "מקטעים" מוורלד אוף וורקראפט, המשחק המקוון המוביל בעולם, שמספר מנוייו יותר מ-8 מיליון. השחקנים באיב אונליין מקימים "תאגידים", בדומה לגילדות ולשבטים שמקימים משתתפים במשחקים אחרים. אולם משימת המשתתפים באיב היא לא רק להשיג שליטה טריטוריאלית, אלא גם לכבוש לעצמם מעמד דומיננטי בשוק.

רטקליף הפסיק, לעת עתה, לשחק באיב כדי להתרכז בניהול עסקיו בעולם האמיתי. בעולם הווירטואלי כיהן רטקליף כמנכ"ל תאגיד הענק טרגט טרנס דימנשנל, שמספר שחקניו-עובדיו הגיע לאלף, והתפקיד גזל ממנו זמן רב מדי. למרות שהוא האציל סמכויות רבות, כגון מימון ושיווק, לצוות ההנהלה הווירטואלי שלו, הוא בילה 40 שעות בשבוע ביקום הווירטואלי. לדבריו, "אם ניהלת תאגיד וירטואלי שפעילותו חובקת את היקום כולו, אתה מסוגל בקלות לנהל תאגיד אמיתי שפעילותו חובקת אך ורק את כדור הארץ".

ג'ייסון שריפסמה, מנכ"ל יצרנית מוצרי האנרגיה הסולארית SolarBOS, מספר, כי היקום הווירטואלי איפשר לו לגלות שהוא אוהב לייצר ולשווק מוצרים עבור שחקנים אחרים, ושהניסיון שצבר באיב איפשר לו להפיק לקחים רבי-ערך לגבי מקסום רווחים והענקת עדיפויות לפרויקטים בעולם האמיתי.