עו"ד רם כספי מציע מדרגת חסינות חדשה: "חקירה נגד איש ציבור - רק באישור היועמ"ש או פרקליט המדינה"

"אנשי ציבור חשופים בצריח וטוב שכך, אך אסור לירות בהם בכיכר השוק ללא משפט הוגן" * יוצא גם נגד ריבוי ניגודי העניינים: "למה לא לתת קרדיט לאדם שחרף היכרות או חברות הוא יפעל ביושר?" * עו"ד יעקב נאמן: מדוע אין ענישה לאלה שמגישים כתבי אישום ללא יסוד?

עו"ד רם כספי מציע כי פתיחת חקירה משטרתית נגד איש ציבור תתאפשר רק באישור היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה. כן הוא מציע כי שימוע לאיש ציבור ייעשה בתחילת החקירה, ולא "אחרי כל החגיגות התקשורתיות. יש תלונה, יבוא איש הציבור ויסביר ליועץ המשפטי לממשלה".

בכנס לשכת רוה"ח באילת במושב בנושא "מדינה בחקירה" אמר כספי כי "אנשי ציבור הם חשופים בצריח וטוב שזה כך, אך אסור לירות בהם בכיכר השוק ללא משפט הוגן. דינו של איש ציבור כדין כל אדם - הוא לא מעל החוק אך לא מתחת לחוק. המצב של אנשי הציבור חמור בהרבה ממצבו של אדם מהיישוב - חזקת החפות הינה עיקרון על חוקתי במדינת ישראל, אך איש ציבור אינו נהנה מאותה חזקת חפות, ולעתים הוא צריך להוכיח שהוא חף מפשע".

כספי הוסיף כי בניגוד לרושם שנוצר, מדינת ישראל אינה מושחתת. בהתייחסו לעבירת הפרת אמונים, אמר כספי, כי הגדרת העבירה חייבת להיות הרבה יותר מדויקת ואין להשאיר אותה עמומה, כי "אין סכנה גדולה מכך".

כספי התייחס גם לריבוי המקרים בהם נפסלות פעולות בשל ניגוד עניינים. "הנושא של ניגוד עניינים הגיע למימדים מפלצתיים, וצריך לחשוב פעם נוספת מהו באמת ניגוד עניינים שאמור למנוע מאדם לפעול", אמר. לדבריו, הגיעה העת שבית המשפט העליון יבחן מחדש את סוגיית ניגוד העניינים. "הייתי מציע לעליון אותו מבחן שיש לשופטים, מתי עליהם לפסול עצמם", ציין.

לדברי כספי, "על כל צעד ושעל אתה נתקל בנושא של ניגוד עניינים. למה לא לתת קרדיט לאדם, שלמרות היכרות או חברות שיש לו, הוא יפעל ביושר? רוצים לפסול שופט כי ראו אותו בארוחת ערב עם עורך הדין. זה ניגוד עניינים? ההנחה היא כי ניגוד עניינים צריך להיות משהו מחושי, רציני, לא למראית עין".

"עבירה על החוק"

עו"ד יעקב נאמן יצא נגד כך שאנשי מערכת האכיפה המחליטים על העמדה לדין של אדם, שלבסוף מזוכה, אינם נותנים על כך את הדין. "אין מערכת של אכיפה וענישה או אי קידום לאלה שמגישים כתבי אישום ללא כל יסוד", אמר.

נאמן התייחס לליווי התקשורתי של חקירות אישי ציבור, וציין כי מטריד אותו שכל מי שנחקר מצולם בדרכו לחקירה ושהכל מופיע בתקשורת ביוזמת המשטרה והפרקליטות. "זה לא רק פוגע בחקירות, זה גם עבירה על החוק, ואין דין ואין דיין", ציין.

נאמן הביא כדוגמא את חקירת הלבנת ההון בבנק הפועלים: "מה קרה לחקירה? הכל נדם בשקט. המשטרה יזמה את הפרסומת הזו כדי לחפות על אזלת ידה במיגור הפשע הגואה בישראל: רציחות, פגיעות בנשים, בילדים - ואין פוצה פה ומצפצף".

"לא אשכח את חקירתו של בנימין נתניהו, כשלביתו הגיעו עם צלמי טלוויזיה", הוסיף נאמן, "זו חקירה? זו השפלה. היא לא מביאה לשום תוצאות והיא מהווה לדעתי עבירה על החוק. צריך להפסיק עם מסע הפרסומת העצמית שמחפה על אזלת היד. הוא הדין עם הרשות הרביעית שקמה לה - מבקר המדינה".

השופט בדימוס, ורדי זיילר, התייחס לחקירות בנושא שיקול דעת. "אם אכן הביאו אנשים לדין בגלל עצם הפעלת שיקול דעת זה קטסטרופה. אם אין אינדיקציה שהפעלת שיקול הדעת היתה שחיתותית, שמקורה בשוחד ישיר או באבק שוחד - לא ייתכן שיעמידו אדם לדין", ציין.