NMC קורצת לשוק ההון: משנה את המיקוד העסקי מעיסוק במכירת דיסקים לעיסוק כולל במוסיקה

החברה תתמקד יותר בתוכן ופחות במכירה בחנויות * האסיפה צפויה לאשר עסקת בעלי עניין ליציקתה של גלובוס יונייטד לתוך החברה * השאלה הגדולה: האם ייצוק הבעלים, משה אדרי, גם את הסינמה סיטי לתוך החברה?

חברת הדיסקים NMC אמנם ידועה ומוכרת בציבור כחברה המוציאה את אלבומיהם של לא מעט אמנים מוכרים כמו אהוד בנאי, אריק אינשטיין, חווה אלברשטיין ועוד רבים וטובים, אבל את המשקיעים באחד העם נראה שהיא לא כל-כך מעניינת. בעל הבית החדש בחברת הדיסקים - היו"ר משה אדרי, אשר רכש את השליטה בחברה (75%) לפני כשנה תמורת 9 מיליון שקל - רוצה לשנות את התמונה. לצורך כך הוצאה החברה מרשימת השימור של הבורסה, ועל-מנת לשפר את הנזילות הדלה במניה מינתה החברה את כלל פיננסים לעושת שוק. אולם, מדו"חותיה של החברה עולה כי המסה הקריטית של הפעילות הקיימת איננה מספיקה, וזאת למרות שניכרת בתוצאות הטבה בעסקים ומעבר לרווח.

את 2006 החברה סיימה במחזור כולל של 27 מיליון שקל ורווח נקי של מיליון שקל, כששווי השוק הנוכחי שלה הוא 35 מיליון שקל בלבד. בכוונת הבעלים להרחיב את מסת הפעילות על-ידי יציקת פעילות פרטית לתוך הפלטפורמה הציבורית, וכן על-ידי שינוי המיקוד העסקי של החברה. בסוף החודש הנוכחי צפויה האסיפה הכללית של החברה לאשר עסקת בעלי עניין לפיה תרכוש NMC את גלובוס יונייטד שבבעלות משה אדרי, תמורת 4 מיליון שקל. גלובוס יונייטד הינה משווקת ומפיצה של סרטי DVD ובעלת זיכיונות על סרטים, כך שהסינרגיה העסקית "עושה שכל".


"במקביל לעלייה בפעילות, שתשתקף גם בשורה התחתונה, האיחוד יאפשר לנו לשפר את נקודת המבט של הספק ומקום המדף שלנו יהיה גדול הרבה יותר", אמרה היום פנינה אדרי, מנכ"לית NMC (ואשתו של היו"ר, משה אדרי), "ואיחוד הפעילות גם יגדיל את מחזור החברה". ממבט על תוצאותיה הכספיות של גלובוס יונייטד עולה כי אכן צפוי שינוי מהותי בעסקי NMC בעקבות המיזוג, שכן גלובוס יונייטד סיימה את 2006 עם מחזור של 33.5 מיליון שקל ומכאן שהפעילות החדשה צפויה להכפיל ואף יותר את המחזור הכולל של NMC.

יחד עם זאת, נרשמה ירידה של 17% בהכנסות של גלובוס יונייטד לעומת 2005 וכן הפסד תפעולי של 660 אלף שקל, ומכאן שלא צפוי "אפסייד" בשורה התחתונה כתוצאה מהמהלך, לפחות בשנים הקרובות. ובכלל, בעל הבית, אדרי, מצוי בפני דילמה אמיתית בכל הקשור לעסקאות בעלי עניין, והיא נוגעת לנכס חשוב אחר שבבעלותו הפרטית - חברת יונייטד קינג. האחרונה נחשבת למובילה בתחום הבידור והפנאי והינה המפיקה הגדולה ביותר של הסרטים הישראליים. ברזומה של יונייטד נמצאים בין היתר הסרטים, "סוף העולם שמאלה", "בופור" ו"אביבה אהובתי". נשאלת השאלה - שבה למעשה טמונה ההתלבטות האינסופית של בעל שליטה בחברות פרטיות וציבוריות - אם גם את הפעילות הזו יעביר אדרי מכיסו הפרטי לזה הציבורי.

אבל, גולת הכותרת של עסקאות בעלי עניין פוטנציאליות, שבאמת יכולה ליצור אימפקט חיובי על המניה, קשורה לביצת הזהב האולטימטיבית של הקבוצה (33%) - הסינמה סיטי שברמת השרון.

פרת המזומנים מצומת גלילות

מדובר במיזם מצליח ורווחי שצפוי להתרחב גם לראשון-לציון וירושלים, ושיעניין מאוד את שוק ההון אם יהפוך לציבורי. למרות ה"בוסט" החיובי הצפוי כתוצאה מהמהלך, אומרת בשלב זה מנכ"לית החברה, כי יציקתה של הסינמה סיטי לפלטפורמה הציבורית אינה עומדת על הפרק. על-מנת ליצור אימפקט חיובי מכיוון אחר, מנסה NMC למצב את החברה מחדש כמובילה בתחומה, על-ידי הפיכתה מחברת דיסקים לחברת מוסיקה, תוך ניצול פלטפורמות חדשות ליצירת רווחים.


חלק מהאסטרטגייה הזו מבצעת NMC באמצעות החזרת אמנים ותיקים הביתה (למשל, אריק איינשטיין) ופיתוח אמנים חדשים (למשל, באמצעות הוצאת דיסק בכורה לרן דנקר ודיסק בכורה למאיה רוטמן, שהעפילה לגמר "כוכב נולד 4" בעונה שעברה). בהקשר זה מעריכה החברה, כי השקעה ממוצעת באמן צעיר עומדת על כ-100 אלף דולר. בחברה מסרבים למסור באיזה אופן מתבצעת ההשקעה באמנים הצעירים - האם מדובר בהתחייבות לאורכה של תקופה, או על מספר אלבומים - ואומרים כי מדובר בהסכמים שונים לגבי כל אמן ואמן.


בעיית ההעתקות הפיראטיות

אדרי מעריכה, כי תעשיית המוסיקה בארץ (מכירות פיזיות של דיסקים) עומדת על כ-150 מיליון שקל בשנה, כשלטענת החברה היא אוחזת בכשליש מההכנסות. "אני יכולה להתרכז בעיקר בהפקת דיסקים, אבל אם לא קונים אז לא עשינו כלום. הדיסק עדיין לא מת, אך בהחלט קיימת פגיעה משמעותית; למעלה מ-50% מהשוק סובל מהעתקות פיראטיות", אומרת אדרי.


NMC נלחמת בתופעה בעקיפין באמצעות התמקדות בתוכן וניצול הנכס המרכזי של החברה - ארכיון עצום. בכוונתה להרחיב את קטלוג המוצרים ולהפסיק את ההתבססות על הכנסות ממכירת דיסקים בחנויות. המתחרות העיקריות על אותו השוק הן הליקון, הד ארצי, התו השמיני ונענע דיסק.

NMC" נמצאת בתחילתו של שינוי. בתוך שלוש שנים המכירות הפיזיות יהוו פחות מ-50% מהמחזור ואנו נתרכז בהכנסות מתמלוגים, זכויות יוצרים, מכירות לסלולר, שיפור אתר האינטרנט ועוד", אמרה אדרי. "נהפוך מחברת דיסקים לחברת מוסיקה על-ידי בניית מודלים עסקיים חדשים לפיתוח ומכירת תכנים ולניהול אמנים", הוסיפה. כיום, חלוקת הכנסות החברה היא כזו ש-6% מההכנסות נובעים לה מעולם המדיה, 18% מתמלוגים וזכויות יוצרים ו-76% ממכירות.

"פנינה אדרי, המנכ"לית, מעריכה את תעשיית המוסיקה בארץ ב-150 מ' ש', ושהחברה אוחזת בכשליש מההכנסות. "NMC נמצאת בתחילת שינוי. בתוך שלוש שנים המכירות הפיזיות יהוו פחות מ-50% מהמחזור, ואנו נתרכז בהכנסות מתמלוגים, זכויות יוצרים, מכירות לסלולר, שיפור אתר האינטרנט ועוד. נהפוך מחברת דיסקים לחברת מוסיקה ע"י בניית מודלים עסקיים חדשים לפיתוח ומכירת תכנים ולניהול אמנים" .