נני יש רק אחת

הסדרה "סופר-נני", שעלתה עכשיו בגרסתה העברית, טוענת, שהילדים זקוקים להורים קשוחים, שלא יהיו חברים שלהם. לסטפן קלוו, עורך הגירסה הצרפתית שהגיע לביקור בישראל, יש אפילו טענות: "הילדים שלכם מתנהגים כמו מלכים, וזו בעיה". ראיון חינוכי > רותי זוארץ

זה לא יהיה סיכון מקצועי להגיד שתוכנית הריאליטי "סופר-נני", שעלתה בסוף השבוע בערוץ 2 (עם מיכל דליות בתפקיד "סופר נני"), עומדת להיות הלהיט הבא. התוכנית, שמקורה בבריטניה, הצליחה ליצור לעצמה רייטינג גבוה, כשהוקרנה לראשונה בערוץ 4 הבריטי.

בת דמותה האמריקנית, שמשודרת ב-ABC, בכיכובה של ג'ו פרוסט, מצליחה לרתק למסך למעלה מעשרה מיליון צופים בכל שבוע, כשספרה של פרוסט לטיפול בילדים כבר זינק למקום הראשון ברשימת רבי-המכר של ה"ניו-יורק טיימס". הפורמט, שמצליח לגרום להצלחה הפנומנאלית הזו לחזור על עצמה ברחבי העולם, הוכיח את עצמו גם בגרמניה ובצרפת.

עם עליית הגרסה העברית לשידור, ביקר בארץ סטפן קלוו - עורך התוכן של "סופר-נני" הצרפתית. "זו הייתה תוכנית חדשנית בצרפת במובן זה שהיא ממש עזרה לאנשים", מסביר קווה את סוד ההצלחה. "זה לא ריאליטי סתמי כמו 'כוכב נולד', אלא תוכנית שממש נתנה לאנשים כלים להתמודדות עם היומיום. צרפת בבעיה מבחינת גידול הילדים, ההורים החדשים בני ה-30, 40 לא יודעים לגדל ילדים. הם לא יודעים אם להיות קשוחים מול הילד או להיות חברים שלו. 'סופר-נני' החזירה את החינוך מהעבר לכאורה, שזה החינוך הנכון שצריך להיות".

" בהתחשב בעובדה שההצלחה של התוכנית היא כלל-עולמית, אפשר לומר שיש בעיה אוניברסלית בגידול ילדים?

"יש בעיה שההורים של היום רוצים להיות יותר רכים ולא להתנהג מול ילדיהם כמו ההורים שלהם. ממה שהתרשמתי, בישראל התופעה הזאת יותר חריפה. הילדים שלכם מתנהגים כמו מלכים, וזו בעיה גדולה מאוד, כי לפי 'סופר-נני', ילד צריך הורה שיגיד לו מה לעשות, ויחליט מה נכון עבורו".

" איך בחרתם את סופר-נני?

"פנינו לכל סוכנויות הנני, ואחרי תהליך חיפוש מפרך, הגענו לארבע פיינליסטיות, שעליהן עשינו טסט ושלחנו אותן למשפחות אמיתיות. לבסוף בחרנו את הסופר-נני האולטימטיבית: אישה בת 42, מטוניסיה, מוסלמית, בת למשפחה מאוד עשירה עם ניסיון של 25 שנה בתחום.

"כמעט לא הייתה ביקורת בתקשורת על שיטות החינוך של האומנת. מצד שני, שמענו ביקורות מאנשים ברחוב. הם טענו שלא טוב להראות ילדים בטלוויזיה. אבל אנשים תמיד מבקרים, במיוחד כשאתה בטלוויזיה ובעיקר כשאתה מצליח.

"ילדים אוהבים לראות דמות קשוחה, שהיא גם נעימה מבפנים. הורה חייב להבין שעליו להיות החלטי ואם, למשל, הוא מאיים על הילד, הוא חייב לעמוד מאחורי איומו. זה כל הסוד, להיות אסרטיבי, ולא להסס".

" איך אתם מתמודדים עם נושא עמוק וטעון כמו חינוך במדיום הטלוויזיוני שהוא, כידוע, מציצני ותלוי רייטינג?

"במהלך העונות הבאנו למסך את כל מגוון המשפחות ואת כל סוגי הבעיות. זה נכון שאתה גם צריך להיות בידורי בטלוויזיה ולהוסיף הומור, אז בהרבה מקרים צחקנו עם המשפחות, כדי להראות גם צחוק וגם בכי. להיות במשך 12 יום עם משפחה זה דבר שמייצר הרבה רגשות. בהתחלה, המשפחות מפחדות מהסופר-נני, בין השאר כי הן נרתעות משינוי, אבל אז הקרח נשבר ובסוף הם ממש בוכים כשהיא עוזבת. בסך הכול, זה סיפור יפה עם הפי אנד".

" עד כמה הסדרה הזאת מבוימת?

"כמעט שלא. בשלב ראשון, כשסופר-נני מגיעה למשפחה, היא רק מתבוננת מהצד ולא מתערבת. זה שלב מאוד חשוב עבורה, כיוון שאז היא מצליחה להבין לעומק את הדינמיקה המשפחתית. מה שקרה בפועל, שהיא הייתה כל-כך מרוכזת במשפחה עד שהיא הייתה שוכחת, לפעמים, שאנחנו מצלמים.

"בכל ערב אחרי הצילומים, כשכל הצוות הלך לאכול, היא לא הייתה מפסיקה לדבר על המשפחות והיה לה רצון אמיתי וכן לעזור להן. היא חשבה מה הכי נכון למשפחה, מה אנחנו יכולים לעשות בשביל לעזור לה, ולפי זה כיוונו את הצילומים. גם במקרים שבהם היה לנו קשה לצלם, החלטנו לזרום איתה במטרה שהכול יהיה אותנטי ואפקטיבי למשפחה, כך שבסוף יצא שהיא זאת שביימה אותנו".