ח"כ יחימוביץ': "לא ייתכן שמדינה תמשיך לממן לשכה למשה קצב, ועוד עם נשים מזכירות; אני מתנגדת, עם זאת, לפגיעה בזכויות הפנסיה שלו"

חברי ועדת הכספים מציעים לשלול מקצב הטבות המגיעות לו עפ"י חוק לשמירת הקשר עם הציבור * מדובר במימון לשכה, קו טלפון וטלפון סלולרי, החזקת דירה ועזרה בניהול משק הבית, ריהוט וציוד משרדי, רכב וולוו צמוד ונהג, הוצאות אירוח ושני עוזרים

יוזמה חדשה מתגבשת בכנסת: שלילת הטבות מהנשיא המתפטר, משה קצב. חברי ועדת הכספים של הכנסת מציעים לשלול מקצב את ההטבות המגיעות לו על פי חוק המיועדות לשמירת הקשר עם הציבור. עם זאת, אין כוונה לשלול ממנו את תשלומי הפנסיה.

על-פי החוק, זכאי נשיא פורש לפנסיה של 46,278 שקל, לשכה, קו טלפון וטלפון סלולרי, החזקת דירה ועזרה בניהול משק הבית, ריהוט וציוד משרדי, רכב וולוו צמוד ונהג, הוצאות אירוח, שני עוזרים, אשפוז ושירותים רפואיים לנשיא הפורש ואשתו. מדובר בעלויות המסתכמות ב-1.5 מיליון שקל בשנה.

בפברואר 2006 החליטה ועדת הכספים לשלול מראשי ממשלה ומנשיאים את הטבות היתר שלהן היו זכאים. מתוקף כך, אהוד ברק ובנימין נתניהו, למשל, לא נהנים יותר מלשכה, מזכירות ונהג צמוד.

כשהתקבלה ההחלטה, הצליחו חברי הליכוד בוועדת הכספים להביא לכך שהנוהל החדש לא יחול על קצב ושהוא יהיה יוצא דופן בזכויות המגיעות לו.

לדברי ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), "את הזכויות היתר האלה צריך לשלול, בעיקר, כיוון שהן נועדו לאפשר לפורש קשר עם הציבור, הזכויות האלה נועדו כדי לתת לפורש לשכה, מזכירות ורכב צמוד, כדי שימשיך את הקשר עם הציבור. הדבר האחרון שצריך לאפשר הוא שלקצב יהיו מזכירות ועוד במימון המדינה. כמו כן, גם הקשר עם הציבור הוא מאוד בעייתי בנסיבות הקיימות. אין שום סיבה שהציבור יממן קשר עם לעבריין מין מורשע".

יחימוביץ' הבהירה כי היא מתנגדת לפגיעה בפנסיה באופן גורף, כחלק מענישה. "צריך לזכור שפנסיה נועדה לשארים של העבריין ואין סיבה לפגוע בהם. אם נתחיל בפגיעה בפנסיה, זה לא ייגמר בקצב, אלא יתחילו רעיונות לפגיעה באחרים שהורשעו בעבירות קלות", אמרה. "אבל", היא הוסיפה, "יש מצב אנומלי שבו קצב נהנה כיום מזכויות יתר גרנדיוזיות ובלתי סבירות שלא יחולו יותר על שום נשיא בעתיד".

ח"כ אבשלום (אבו) וילן (מרצ) הצטרף לעמדתה של יחימוביץ'. לדבריו, "ברגע שתיחתם עסקת הטיעון ויתברר שמדובר במי שעשה עבירות מין והודה בהן, אין שום הצדקה לקשר עתידי עם הבוחר". בעניין הפנסיה, אומר וילן כי "מדובר בזכות סוציאלית יסודית השמורה לכל אדם ובה אסור לפגוע".

ח"כ אורית נוקד (עבודה) הוסיפה כי "ההטבות הנלוות שמקבל נשיא לשעבר נועדו לצורך תפקידו ותפקודו בתור נשיא לשעבר. מבלי להיכנס לביקורת שיש לי על עסקת הטיעון, מכיוון שמשה קצב הודה ועתיד להיות מורשע בעבירות חמורות שיש עמן קלון, אין באפשרותו להמשיך לתפקד כנשיא לשעבר, בתור שכזה אין הוא זכאי לכל ההטבות הללו. יוצא הדופן היחיד הוא זכותו, ככל אזרח במדינה, להמשיך ולקבל את כספי הפנסיה, שאינם מותנים בביצוע תפקיד מסוים. כל ההטבות האחרות צריכות להיות בטלות ומבוטלות".

מחר תעלה ההצעה לדיון בוועדת הכספים. יו"ר הוועדה, ח"כ סטס מיסז'נקוב הורה ליועצת המשפטית של הוועדה להכין חוות דעת בנושא סמכות הוועדה בעניין.

מלבד זאת, הבוקר בשעה 11:02 הפכה יו"ר הכנסת, דליה איציק, באופן רשמי לנשיאה בפועל של מדינת ישראל. איציק צפויה לשמש בתפקיד עד השבעתו של שמעון פרס, הנשיא הנבחר לתפקיד, ב-15 ביולי.