מורגן סטנלי מתריע מפני סכנת האינפלציה בישראל: "עלינו להביט מעבר למספרים היבשים ולהתמקד במגמה המסתמנת"

[לפורטל הפיננסי] האנליסט סרחאן סביק מזהיר כי האינפלציה "מסתתרת" מאחורי הייסוף בשקל, אשר מתקרב לסיומו, ומעריך כי הצמיחה בישראל תסתכם השנה ב-6% * סביק מכנה את המדיניות המוניטרית של בנק ישראל "מסוכנת" ומאמין כי הבנק ישנה בקרוב את המדיניות

תחת הכותרת "מעצבים מחדש את המדיניות המוניטרית", אומרים היום בבית ההשקעות מורגן סטנלי בסקירה על המשק הישראלי כי "קישור המדיניות המוניטרית לשער החליפין ריככה במעט את התנודתיות". האנליסט סרחאן סביק ממורגן סטנלי ממשיך להאמין בשקל הישראלי, אך באותה נשימה אומר כי קישור המדיניות המוניטרית לשער החליפין חשפה את הכלכלה הישראלית ואת שוק ההון בפני תנודתיות גבוהה יותר.

"יש שיחשבו כי הפיחות בשקל למול הדולר בתקופה האחרונה מהווה הצלחה של הניסיונות לייצב את דינמיקת האינפלציה על-ידי החלשת השקל בעזקת הורדות הריבית", אומרים בבית ההשקעות. "אך אנו מחשיבים את האסטרטגיה הזו כמסוכנת שכן עשויות להיות לה השלכות בלתי צפויות. אחרי הכל, המטרה של הבנק המרכזי היא לשמור על היציבות ולא רקע להגיע ליעד האינפלציה".

באשר לאינפלציה במשק, מזהירים במורגן סטנלי, כי זו ממשיכה לנוע מעלה, אם כי היא "מסתתרת" מאחורי ייסוף השקל. מחירי המוצרים אשר חשופים לתנודות שער החליפין אמנם ירדו ב-4% בקצב שנתי, אך מחירי מוצרים "פנימיים" שאינם מושפעים משער החליפין דווקא עלו ב-3%. "זו הסיבה שעלינו להביט מעבר למספרים היבשים ולהתמקד במגמה המסתמנת".

סביק מתריע ואומר כי בעוד הצריכה הפרטית במשק הישראלי מתחזקת, סכנת האינפלציה תיראה יותר ויותר ממשית. לדבריו, "בעוד ייסוף השקל מתקרב לסיומו, אנו נראה את הגורמים הכלכליים האמיתיים נכנסים לתמונה ומשפיעים על האינפלציה. הכלכלה הישראלית נמצאת במסלול צמיחה מואץ, וכעת, עם רמת הריביות הנמוכה, היא תמשיך ליהנות מהגידול בצריכה הפרטית ותסתכם ב-6% השנה".

במורגן סטנלי מאמינים כי בנק ישראל יתחיל בקרוב לעצב מחדש את המדיניות במוניטרית במשק הישראלי, וינקוט בעמדה נייטראלית. "למרות שלבנק ישראל יש מקום, לעת עתה, להותיר את הריבית במשק ברמה של 3.5%, הוא יתחיל לדעתנו לעבור לעמדה נייטראלית מאוחר יותר השנה".