העליות בבורסה נמשכו במחזור ער: המעו"ף לשיא - מעל 1,140 הנקודות

[לפורטל הפיננסי] פרטנר וסלקום התחזקו 3.3% ו-0.4% בהתאמה לאור המלצות חיוביות מסיטיגרופ * אפריקה איבדה 0.6% למרות שמדד הנדל"ן הוסיף 1.4%

הבורסה של תל-אביב רשמה היום עליות שערים קלות בתגובה למומנטום החיובי שנמשך בשוקי העולם, על אף יום החופש בוול-סטריט. המדדים המובילים בתל-אביב שייטו מתחילת יום המסחר בטריטוריה החיובית, בהובלת מניות הנדל"ן, כשבסוף היום נשברה שוב רמת השיא במדד המעו"ף. ברקע, הדולר המשיך להיחלש גם היום ובשוק הסולידי נרשמה נטייה שלילית.

יום המסחר החולף היה שקט יחסית מבחינת ההתפתחויות בזירות הכלכלית והפוליטית בארץ, אך הוא התאפיין במחזורי מסחר ערים לתקופה והתנהל כאמור בעיקר בהשראת המשך המומנטום החיובי של שוקי חו"ל. שם, התעודדו המשקיעים גם מהעליות הקלות שנרשמו אתמול (ג') ביום המסחר המקוצר בוול-סטריט, וגם מהמשך מגמת המיזוגים והרכישות שבאה לידי ביטוי במהלך הרכישה הגרנדיוזי של רשת מלונות הילטון על-ידי קרן הפרייבט אקוויטי בלקסטון, שהונפקה רק באחרונה בוול-סטריט.

פרט למגמת המיזוגים והרכישות, המשקיעים התעודדו גם מנתוני מאקרו חיוביים שפורסמו אתמול בארצות-הברית, והצביעו על האטה נמוכה מהצפוי במגזר היצרני, וכן מנתוני מאקרו לא רעים באירופה, אשר הצביעו על צמיחת מגזר השירותים בחודש יוני. נתונים אלו השתלבו היטב בהנחה הרווחת שהשווקים ממשיכים להתאפיין בצמיחה מתונה יחסית שאינה מאיימת ליצור לחצים אינפלציוניים ולהביא להעלאת ריבית, ועל כן גם הם סייעו לשווקים להמשיך ולטפס היום.

לגבי הזירה המקומית ניתן לציין שטף של המלצות חיוביות נקודתיות בימים האחרונים, שמצליחות לייצר מומנטום רוחבי: כך לדוגמה לפני כשבוע היה זה סיטיגרופ שפרסם סקירה חיובית על הבנקים הגדולים, UBS היה שורי על השקל לפני מספר ימים, גולדמן זאקס פרסם דו"חות אופטימיים לגבי טבע אתמול (ג') ואילו היום פורסמו התייחסויות חיוביות נוספות מבית דויטשה בנק על מניות הכימיה ושוב מבית סיטיגרופ על חברות הסלולר.

שטף ההמלצות הללו, שהתקבצו בפרק זמן קצר יחסית, ככל הנראה תורם לאופטימיות של המשקיעים ומסתמן כאחד הגורמים שתומכים את התחדשות המומנטום החיובי בימים האחרונים. בכל מקרה, עדיין קצת קשה לומר אם מדובר במומנטום שעשוי להתפתח למגמה, או בכזה שידעך באותה הספונטניות שבה החל.

ברקע, פרסמו היום גם הבנקים הגדולים פועלים ולאומי סקירות הכלכליות חיוביות יחסית על השוק, שגורסות בעצם כי אין גורמים אמיתיים שמאיימים על המשכו של המומנטום ארוך הטווח בשווקים (פועלים) וכי בפרספקטיבה ארוכת טווח רמת המחירים הנוכחית אינה כל-כך גבוהה (לאומי). עם זאת, בשני הבנקים גם טרחו לציין כי הריבית במשק צפויה לעלות בסוף 2007, כשההשלכות על מדדי המניות עלולות להיות שליליות.

בסוף היום עלה המעו"ף ב-0.3% וננעל ברמת שיא של 1146 נקודות. מדד תל-אביב 100 טיפס היום ב-0.7% ומדד התל-טק עלה ב-1.2%. מחזור המסחר היה ער יחסית ועמד בסיום על רמה של 2.47 מיליארד שקל.

הנדל"ן המשיך לטפס

בשוק המניות נרשמה כאמור מגמה חיובית, אותה הובילו מניות הנדל"ן, וכן שורה של מניות שהומלצו היום על-ידי הגופים הזרים. בין אלו בלטה פרטנר בעלייה של כ-3.3%, וסלקום בעלייה מינורית יותר של 0.4%, לאחר שהשתיים הומלצו כאמור על-ידי כלכלני סיטיגרופ בפרמיות דו-ספרתיות על מחירי השוק (80 שקל לפרטנר ו-30 דולר לסלקום), שכן הם בונים בעיקר על תשואות הדיבידנד הגבוהות שהאחרונות מייצרות - מה שהופך אותן להשקעה דפנסיבית יחסית.

שתיים אחרות שנהנו מהמלצות היום היו כאמור כיל ומכתשים אגן , שזכו לחוות דעת חיובית של דויטשה בנק (מחיר יעד של 42 שקל לכי"ל ו-39 שקל למכתשים אגן). לגבי הראשונה ציינו הכלכלנים כי מדובר במניית הדשנים הזולה ביותר בפרספקטיבה גלובלית, שנהנית מצפי לעסקים טובים בהמשך השנה ושתקבל דחיפה חיובית נוספת מהרכישה האחרונה של סופרסטה. לגבי מכתשים, ציינו בדויטשה כי הסייקל החיובי בשווקים החקלאיים לא יכול שלא להשפיע גם עליה, ועל כן העלו את התחזית לביצועיה בשנה הקרובה. השתיים האחרונות הוסיפו היום לערכן 0.4% ו-2.3% בהתאמה, כשבאופן כללי ניתן לומר שהאופטימיות של הזרים בהחלט תרמה לתחושה של המשקיעים בתל-אביב.

בזירת הנדל"ן, שהובילה את המומנטום החיובי היום, התחדשה בימים האחרונים המגמה החיובית והמדד ננעל היום בעלייה של 1.4%, למרות הסנטימנט השלילי באפריקה בסיום שגרם לה לאבד 0.6% לאחר יום חיובי לרוב. פרט לאפריקה , בלטה היום אלקטרה נדלן לאחר שדיווחה על עסקה נוספת בגרמניה וזכתה, ללא קשר, להמלצה חיובית מלידר שוקי הון בעלייה של 4.4%.

בין הגדולות, בזירת הבנקים נרשמה היום דווקא אווירה מעורבת, כשפועלים איבדה בסיום מערכה 0.3% ולאומי השילה 0.8%. מניית טבע התממשה גם היום לאחר מספר ימים של עליות ואיבדה בסיום מערכה 1%. מניית בזן איבדה מערכה 0.6% במחזור ער יחסית, ומניית אידיבי אחזקות ריכזה מחזור ער, מה שמאפיין לרוב עסקאות בעלי עניין בה, ועלתה בסיום ב-2.9%.

עוד בלטו היום: מניית בית ההשקעות אי.בי.אי בלטה היום גם היא בעלייה של כ-6.6% לאחר שדווח כי בעליה מנהלים מו"מ למכירת השליטה בחברה לאפריקה ישראל. חברת חומרי הבנייה פקר קפצה היום ב-7% נוספים והשלימה זינוק דו-יומי של כ-15% לאחר שדווח אתמול שתיכנס לפעילות ברוסיה. פרוטרום הוסיפה לערכה 1.7% לאחר שדיווחה על רכישה נוספת של חברה בארצות-הברית, מניית פטרו-גרופ הוסיפה 5.4% לאחר השלמת מכירת החברה לגאידמק ומניות כור והחברה לישראל הגיבו למומנטום החיובי של החברות הבנות, מכתשים אגן וכי"ל, ועלו בסיום ב-3.1% ו-1.4% בהתאמה.

הדולר נחלש

בשוק המט"ח נרשמה כאמור היחלשות קלה בדולר, בהתאם למגמה של המטבע האמריקני בשוק המטבעות הבינלאומיים, ובסוף היום הוא ננעל בירידה של 0.21% לרמה של 4.183 שקל. במקביל, השוק הסולידי הגיב היום לעליות התשואות הקלה שנרשמה אתמול בארצות-הברית, והאג"ח השקליות הארוכות ננעלו בסיום בירידות של עד 0.2%.