מדד אמון הצרכנים יוני: המדד נותר ללא שינוי; כוונות לבצע רכישות לא שוטפות עולות

נמשכת המגמה החיובית במדד מאז תחילת 2007; הצריכה צפויה להתרחב גם במחצית השנייה של השנה ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל נשאר ללא שינוי ביוני, לאחר שעלה ב-5 נקודות במאי ובנקודה אחת באפריל. המדד נותר על רמה של 90 נקודות, הגבוהה ביותר מזה שש שנים.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

נתוני המגמה של המדד, מבית גלובס מחקרים, ממשיכים באפיק החיובי. מאז תחילת השנה עלה המדד ב-12 נקודות במצטבר. למרות הקיפאון ביוני, יש מספיק סימנים שהציבור הישראלי מפגין אמון גובר במשק המקומי. נתון המגמה אף חזר לרמות ה"אופוריה" של שלהי הגאות של סוף שנות ה-90. למעשה, אפשר לשוב ולציין כי הציבור חזר לתוואי שאפיין אותו מאז שנת 2004 ועד תחילת 2006, כאשר השנה שעברה מסתמנת כשנה חריגה בכל מה שקשור לאמון הצרכנים.

על אף עצירת העלייה השוטפת במדד, ולאור המגמה הברורה של שיפור בסנטימנט הצרכני של הציבור, אשר נמשכה גם ביוני, נראה כי ההאצה בצריכה אשר נרשמה במחצית הראשונה של השנה תימשך גם אל תוך מחציתה השנייה.

ניתוח המדד, המבוצע על ידי גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מגלה כי נמשכת העלייה החדה למדי בהערכת הציבור את המצב הכלכלי השוטף, אם כי ביוני נרשמה הרעה מסוימת. באופן כללי, מגמה זו היא תוצאה של הפנמת הנתונים הכלכליים החיוביים שפורסמו בחודשים האחרונים.

בהערכות לגבי מצב המשק העתידי נרשמה ביוני עלייה גם בנתון השוטף וגם בנתון המגמה. עד לפברואר 2007, נותר הציבור סקפטי ביחס לעתיד המשק, אולם מאז מארס נרשמה עלייה של יותר מ-8 נקודות. עם זאת העלייה באופטימיות עדיין מהוססת, ונתון המגמה עדיין נמוך משמעותית מכפי שהיה עד לפני שנה. כלומר, ישנה הכרה בשיפור אך לא ממש שכנוע עמוק שהמשק צועד לקראת משהו טוב יותר מכפי שקיים היום. בהערכות לגבי המצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים בולטת יותר המגמה האופטימית, למרות ירידה קלה בנתון השוטף ביוני.

פילוח דמוגרפי של נתוני המדד, המבוסס על סקר המבוצע על ידי מכון חנוך ורפי סמית, מראה כי השינוי האופטימי במגמות משותף כמעט לכל הקבוצות באוכלוסייה. הדבר בולט במיוחד ביחס למצב הכלכלי השוטף של המשק, כאשר מגמה זו נמשכת כבר כמה חודשים. הקבוצות באוכלוסייה האופטימיות יותר לגבי העתיד הן קבוצת הגברים וקבוצת בעלי ההכנסה הגבוהה.

ממדד יוני עולה עוד, כי נמשכת העלייה הבולטת בכוונות הרכישה של הציבור בתחום המוצרים בני הקיימא. לעומת זאת, לגבי רכישת דירה נרשמות כבר חודשים תנודתיות ולגבי כוונות רכישת כלי רכב נרשמה ביוני התמתנות, לאחר עלייה בולטת מאז תחילת השנה.

להורדת חוברת המדד