בלאומי ספקנים באשר להמשך הגאות בבורסה: "רמת הסיכון בשוק עודנה גבוהה"

הכלכלנים: בשל חופשת הקיץ צפויים מחזורי המסחר בחודשים הקרובים להיות נמוכים מן הרגיל ובהתאם צפוי המסחר להתנהל ללא מגמה ברורה

חרף השבוע החיובי בבורסה שהביא את המעו"ף לשהות ברמות שיא, כלכלני בנק לאומי עדיין סקפטים באשר להמשך הראלי בשוק ההון. "רמת הסיכון הגלומה בהשקעה בשוק המניות המקומי עודנה גבוהה ובטווח הקצר יתאפיין המסחר בו בתנודתיות רבה", אומרים הכלכלנים.

לדברי הכלכלנים, "עליית תשואות האג"חים לצד ההערכות כי המדיניות המוניטרית המרחיבה בארץ הגיעה לסיומה, העלו שוב (בדומה לראשית חודש יוני) את החשש מיציאתם של משקיעים זרים משווקים מתעוררים בכלל ומן השוק הישראלי בפרט, ואכן מנתונים שפרסם בנק ישראל עולה כי במהלך חודש יוני רכשו תושבי חוץ מט"ח בהיקף של יותר מ- 2 מיליארד דולר.

"בהקשר זה נציין כי במריל לינץ' העריכו השבוע בראיון לעיתונות כי לפחות כ-20% משוק המניות הישראלי מוחזק כיום בידי משקיעים זרים, ולהערכתם זרימת הכסף לא תיפסק שכן המשק הישראלי טרם הגיע לקצה העליון של מחזור הצמיחה שלו".

חרף ההערכה האופטימית של מריל לינץ', מאמינים בלאומי, כי בשל חופשת הקיץ צפויים מחזורי המסחר בחודשים הקרובים להיות נמוכים מן הרגיל ובהתאם צפוי המסחר להתנהל ללא מגמה ברורה.

"נזכיר כי על רקע רמות המחירים שעדיין גבוהות יחסית עולה חשיבותה של הסלקטיביות בבחירת המניות להשקעה", אומרים הכלכלנים. "עוד נציין כי על רקע רמות המחירים ורמת הסיכון הגלומה בהשקעה בשוק המקומי, ראוי לבחון פיזור הסיכון גם באמצעות הגדלת החשיפה לשווקים הבינלאומיים".

הדולר עשוי לעלות בשל פעולות ספקולטיביות

באשר לנעשה בזירת המט"ח, סבורים הכלכלנים, כי התחזקותו של הדולר השבוע למול השקל, שבאה בניגוד למגמת היחלשותו של הדולר בעולם, היא תוצר של המשבר בשוק משכנתאות ה-SubPrime, אשר "הביא להסטת כספים לעבר נכסים בטוחים יותר ובראשם אגרות החוב האמריקניות, מה שתרם להיחלשותו של השקל שנחשב לנכס פחות בטוח".

"נזכיר כי בקרב המשקיעים הפרטיים קיים פוטנציאל ניכר להסטת השקעות לחו"ל, שכן בקרב הציבור הישראלי קיימת מידה נמוכה יחסית של פיזור גלובאלי בתיק הנכסים הפיננסי, בו הרכיב המושקע בחו"ל מגיע לכ-12% בלבד מהתיק הכולל, שזהו שיעור הנמוך בכמחצית מזה המקובל במדינות אחרות הדומות במאפייניהן הכלכליים לישראל".

מכאן מגיעים הכלכלנים למסקנה כי "ללא התפתחויות מהותיות במישור הביטחוני והגיאופוליטי, ימשיך הדולר להיסחר מול השקל סביב רמת המחירים החדשה אליה הגיע. עם זאת, פעילות ספקולטיבית בשוק המט"ח והמשך יציאת כספים מהשוק המקומי עלולה להביא לעליות נוספות בשער הדולר כפי שנצפה במהלך השבוע האחרון.

"לגבי הטווח הבינוני נציין כי הדולר עלול לרשום החלשות מסויימת בעולם עקב המשך הגירעון במאזן התשלומים של ארה"ב, שצפוי להמשיך ולשרור לפחות ברבעונים הקרובים, וכן עקב גיוון יתרות המטבע של הבנקים המרכזיים המובילים בעולם. גם היציבות ואף הירידה הצפויה בריבית הפדרל ריזרב אל מול ההתחזקות הצפויה בריבית בגוש האירו עלולים לתמוך במגמה זו. מגמה זו בעולם עשוייה לחלחל בסופו של דבר גם למסחר שקל-דולר בארץ".