מדד הארי פוטר

ההיסטריה העולמית הגיעה גם לשוק ההון ויש סיבה כלכלית מבוססת ליצירת אינדקס הכולל את החברות שעשויות להרוויח מההכנסות שמייצרים הסרט והספר החדש

הלהיט הנוכחי באתר Stockpickr הוא מדד מניות הארי פוטר, שהושק לפני 8 ימים, והלוגיקה העסקית שמאחוריו הגיונית לחלוטין. המדד כולל 13 חברות מתחומי הקמעונאות, הצרכנות והבידור, שקשורות בהפצת הסרט והספר החדשים והמרצ'נדייז שמלווים אותם, וצפויות להרוויח מהיסטריית הארי פוטר. למעשה, מאז שפורסם הספר הראשון, הארי פוטר אחראי לתעשייה לוויינית שייצרה מכירות של מיליארדי דולר. לפחות תיאורטית, השקעה במניות שנהנות מתעשיית הארי פוטר אמורה להניב תשואה נאה. בינתיים התשואה של התיק שלילית, ועושה רושם שהוא זז עם השווקים יותר מאשר עם הארי פוטר. מצד שני, מוקדם לשפוט תיק בן 8 ימים.

צריך לזכור שני דברים: את פירות התעשייה סביר שנרגיש בטווח של רבעון קדימה, כשהחברות ידווחו על התרומה של הארי פוטר לתוצאותיהן. ולא פחות חשוב, אפשר לצפות שאורך חיי האינדקס יהיה קצר יחסית, כמו כל אופנה, שגם אם לא ממהרת לחלוף, יש לה את רגעי השיא שלה. תתבוננו סביבכם בשאריות המותגים והמרצ'נדייז שהילדים שלכם זנחו כמה חודשים אחרי שנגמר להם מההכוכב התורן. זה גם מה שיקרה להארי פוטר, במוקדם או במאוחר.

Bloomsbury Publishing (סימול: BMBYF.PK): המו"ל של ספרי הארי פוטר בבריטניה נהנה בשעות שלפני ההשקה מעלייה של 1.6% במניה. ב-24 השעות הראשונות להפצת הספר הוא מכר 2.65 מיליון עותקים. בלומסבורי, העריכו בבית ההשקעות צ'ארלס סטנלי הבריטי, יכול ליהנות משובר הקופות הזה ב-2007, אחרי הדו"חות המאכזבים של 2006. אבל החגיגה של בלומסברי כנראה לא תהיה ארוכה, והאתגר הגדול של ההוצאה הוא לאתר עוגנים ורבי מכר חדשים, שיסדרו לו את שורת ההכנסות לטווח הארוך.

Scholastic (סימול: SCHL): סקולסטיק היא בעלת הזכויות הבלעדיות על ההדפסה וההפצה של ספרי הארי פוטר בארה"ב. להארי פוטר יש מקום של כבוד בהכנסות השנתיות שלה, שהגיעו בשנה שעברה ל-2.3 מיליארד דולר. לפי מורין או'קונל, סמנכ"ל הכספים של ההוצאה, בשנים שספרי הארי פוטר יצאו לאור הם היוו 8%-10% מהכנסותיה. וההערכה היא שעם הספר הנוכחי סקולסטיק תשבור את שיא המכירות. היא הדפיסה 12 מיליון עותקים בארה"ב לבדה, ויותר מ-6.9 מיליון נמכרו כבר ב-24 השעות הראשונות.

Time Warner (סימול: TWX): באמצעות חברת הבת וורנר ברדרס, טיים וורנר מחזיקה בביצת הזהב עצמה. בסוף השבוע הראשון ייצר הסרט החדש, "הארי פוטר ומסדר עוף החול", הכנסות של 77.4 מיליון דולר - מעט פחות מסופי השבוע הראשונים של הסרטים הקודמים, אבל לא צריך לדאוג. בחמשת הלילות הראשונים הסרט רשם הכנסות של 140 מיליון דולר בארה"ב ועוד 190 מיליון דולר ברחבי העולם. אם זה מה שקורה אחרי 3 ימי הקרנה, תארו לכם על איזה מספרים נדבר בעוד חודש, ובהמשך הדרך, כשוורנר תספור את המזומנים ממכירת הרישיונות למרצ'נדייס, שלא לדבר על שני הסרטים הנוספים שנחתמו לגביהם חוזים ועדיין לא צולמו.

ג'נרל אלקטריק (סימול: GE) ו-ויוונדי (סימול: VIVEF.PK): במאי הודיעה NBC יוניברסל, שבבעלות GE (80%) ו-ויוונדי (20%), שהיא עומדת להקים באתר אולפני יוניברסל באורלנדו, פלורידה, פארק שעשועים ואטרקציות של הארי פוטר, בהשקעה של לפחות 200 מיליון דולר. הפארק אמור להיפתח ב-2009, ואם סערת הרוחות מהארי פוטר לא תירגע, הוא עשוי להיות אטרקציה שתתרום להכנסות NBC יוניברסל, שהסתכמו ב-2006 ב-1.5 מיליארד דולר.

Electronic Arts (סימול: ERTS): ענקית המשחקים האלקטרוניים שחררה שבועות אחדים לפני בכורת הסרט את המשחק החמישי בסדרת הארי פוטר, שנושא את שם הסרט "הארי פוטר ומסדר עוף החול". בינתיים התגובות נלהבות. המשחק תואם לכל סוגי המחשבים והקונסולות, והמחיר נע בין 29.99 ל-59.99 דולר.

קוקה קולה (סימול: KO): גם הפעם קוקה קולה קנתה ממפיקת הסרט, וורנר ברדרס, את הזכויות לעשות שימוש במותג הארי פוטר במוצרים שלה. היעד של קוקה קולה, כמו בעבר, הוא קמפיין לעידוד קריאה בישתוף עם עמותת "קריאה זה בסיסי". היקף ההשקעה בקמפיין לא ידוע אבל בפעם הקודמת הוא עלה 150 מיליון דולר.

אמזון (סימול: AMZN): בואו נעשה חישוב קצר: עוד לפני שהספר יצא לחנויות, אמזון קיבלה מספר שיא של הזמנות מראש ל-2.2 מיליון עותקים, גידול של 46% לעומת ההזמנות מראש לספר הקודם. מחיר כל עותק הוא 17.99 דולר, כלומר הכנסות של 39.5 מיליון דולר לפני שהספר ראה אור ולא כולל דמי משלוח. בהנחה שהספר עומד להוביל את רשימת רבי המכר בתקופה הקרובה, כמו קודמיו, אפשר לצפות שהוא ישפיע על ההכנסות של אמזון.

Mattel (סימול: MAT): כבר 7 שנים שיצרנית המשחקים מאטל מפתחת עבור וורנר ברדרס משחקים שמבוססים על הסרטים והדמויות שלה. לאחרונה החברות חתמו על עסקה רב-שנתית לפי מאטל תהיה בעל הרישיון לפתח ולייצר צעצועים לכל הסרטים והתכנים של וורנר ברדרס, מהעבר ומהעתיד. מדובר ביותר מאלף דמויות כמו באטמן, סופרמן והארי פוטר כמובן. גלריית המשחקים הנוכחית כוללת משחקי קופסה, די.וי.די ודמויות של הארי פוטר.

Hasbro (סימול: HAS): האסברו קיבלה מוורנס ברדרס את הזכויות לייצר ולשווק קלפי משחק וסוכריות של הארי פוטר. אל תזלזלו בסוכריות ג'לי. סדרת הסוכריות של הארי פוטר מגיעה בטעמים ייחודיים כמו "הקאה" ו"שעוות אוזניים", שלקוחים מהספרים. "זו כמעט לא סוכריה מפני שזו חוויית הארי פוטר", הסבירה ג'ולי נאן, מנהלת השיווק בקאפ קנדי, החטיבה של האסברו שאחראית לייצור הסוכריות. לפי נאן, מכירות הסוכריות מוכפלות בכל פעם שיוצא ספר בסדרה. מצד שני, לפי נתוני נילסן, כל העוגיות והממתקים ייצרו מיוני 2002 ועד יוני השנה הכנסות של 11.8 מיליון דולר.

Enesco (סימול: ENCZQ.PK): אנסקו מתמחה בעיצוב וייצור של מתנות, מוצרי אספנות ואביזרים לעיצוב הבית. גם בתחום הזה יש מרצ'נדייז של הארי פוטר, ואנסקו מייצרת פסלים, שעונים, קופסאות תכשיטים, אוחזי ספרים וקישוטי קיר של המותג.

Fossil (סימול: FOSL): נתחיל מהסוף. אתר Collectibles ערך לפני כשנתיים רשימת מחירים ריאלית של מוצרי הארי פוטר לאספנים. בין היקרים ביותר היו שעוני הארי פוטר, להם פוסיל קיבלה אז וגם עכשיו את הרישיון הבלעדי. לשעון Dumbledore, למשל, ננקב מחיר של 459 דולר. דגמי השעונים מיועדים לילדים ולמבוגרים ונושאים תעודת אותנטיות.

ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול: JNJ): ענקית מוצרי התרופות, הבריאות והטיפוח מיישרת קו ומוציאה מוצרי אמבטיה ומוצרים דנטליים ממותגים. הכוונה בעיקר לשמפו, סבונים, קצף אמבטיה, משחות שיניים ומברשות שיניים. בסל הענק והמגוון של החברה, המוצרים האלה הולכים לאיבוד. האם פלסטרים עם תמונת הארי פוטר הם מה שישנה להכנסות השנתיות של החברה, שעומדות על יותר מ-50 מיליארד דולר? "