קומנדו לעיצוב

ההתחלה: הכול התחיל בשנת 1995 כאשר שימי ויסקובסקי, במאי ומפיק טלוויזיה, זיהה הזדמנות כלכלית והחליט לנצל אותה. לדבריו, "עד אמצע שנות ה-90 נושא האנימציה הממוחשבת היה בחיתוליו, והשוק נשלט על-ידי מספר חברות גדולות, כשהסיבה העיקרית לכך הייתה עלותם הגבוהה של המכשירים והתוכנות. אך בסוף שנות ה-90 הגיעה לשוק תוכנה, שהצליחה לראשונה 'לרוץ' על מחשב ביתי, ולייצר תוצאות ברמה גבוהה. בשלב הזה חברתי לשותף, והקמנו חברה שעסקה בעיצוב ובאנימציה. הקונספט שלנו היה: אנחנו יכולים לעשות מה שהחברות הגדולות יכולות, וברבע מחיר".

בתחילת שנות ה-2000 חל שינוי בשוק העיצוב כשחברות רבות הצטרפו לתחום. ויסקובסקי זיהה נישה חדשה - של שילוב, עיצוב ופיתוח תכנים. הוא מכר את חלקו בחברה, חבר לאדי גבריאלי, ארט-דירקטור ואנימטור, והם הקימו את חברת "10 אצבעות".

גבריאלי: "החברה עוסקת בשני תחומים - מחלקת האנימציה מייצרת פרסומות עבור משרדי פרסום ואריזות גרפיות לתוכניות עבור זכייני שידור. מחלקת התוכן מפתחת תכנים המבוססים על יכולות ועל ידע של החברה. כגון פורמטים באנימציה לטלוויזיה ולאינטרנט".

הקושי הגדול: "הקושי הגדול הוא לתת מוצר ברמה גבוהה בתקציבים הקיימים בשוק", קובע גבריאלי. לדבריו, בשוק קיימת תחרות גדולה בין משרדי הפרסום, הזכיינים מנסים להוריד מחירים, ועדיין לשמור על רמת המוצר. ויסקובסקי: "היום אנחנו מבינים שהישרדות צריכה לכלול את הכרת השוק וגם את הכרת הלקוחות. לדעת מה הטעם שלהם ומה ההעדפות שלהם".

הפריצה הגדולה: שניהם רואים את הפריצה הגדולה בשינוי שחל בשוק לפני שלוש שנים. גבריאלי: "השוק הבין, שיחידות קומנדו קטנות, כלומר סטודיו של עשרה אנשים עם תוכנה ועם כישרון, יכולות לספק עבודה טובה יותר מחברות גדולות. לשמחתנו, כשהשוק הבין את זה, אנחנו כבר היינו שם".

מה בעתיד: פריצה לחו"ל. "כיום אנו נמצאים בשלבי משא-ומתן מתקדמים להפצת סדרה שבועית שפיתחנו בשיתוף עם 'מעגלות הפקות' באירופה ובארה"ב. בנוסף, אנו מתחילים לעבוד על אפקטים מיוחדים של סרט אנימציית בובות באורך מלא המצולם באוסטרליה".

דבר המומחה:

כיצד מתמודדים עם הורדת מחירים בשוק?

אבי פיגנבאום, מנכ"ל מט"י חיפה, אומר כי על מנת להתמודד עם הורדת מחירים ועדיין לספק מוצר באיכות גבוהה, יש לפתח יתרונות יחסיים בתוספת תועלת יתר ללקוח. הנה כמה מהם:

1. הפגנת יצירתיות: חשוב כיצד ביכולתך להשיג בידול לעומת המתחרים, בידול שיקנה לעסק יתרון יחסי.

2. זיהוי הזדמנויות עסקיות: בדוק כניסה לנישה חדשה, בדוק שותפויות עסקיות ושיתופי-פעולה גם עם יזמים מתחומים משלימים. קח בחשבון כי בעת הצורך גם מתחרה יכול להפוך לשותף.

3. עבור לשיווק אקטיבי: למד את השוק, הכר אותו ועשה צעדים שיווקיים. חלק פליירים, השתמש בטלפונים, שכלל מיומנויות של מכירה.

4. שמור על הלקוחות שלך: זול יותר לשמור על לקוח קיים מאשר להשיג לקוח חדש. עשה ניתוח של לקוחותיך, למד מי הם, מה מאפייני הקנייה שלהם, גילאים, מיקום, תדירות הקנייה ועוד. עשה פעולות שתואמות את שמירת הלקוח: מבצעים, מועדון לקוחות, שלח איגרות 'שנה טובה', ברכות לימי-הולדת.

5. שדרג את רמת השירות: אל תדחוף מוצרים בכוח, אל תהיה 'גרידי'. תן ללקוח מה שהוא באמת צריך. והכי חשוב, עשה עסקים ביושר, וזכור כי אין קיצורי דרך.