ביניש מסירה את הכפפות: "פרידמן מקדם תוכניות מסוכנות; הצעותיו נועדו לכרסם במעמד נשיא ביהמ"ש העליון"

נשיאת העליון הגיבה להצעת שר המשפטים לקבוע תקנות למינוי נשיאים וסגני נשיאים ולמינוי מנהל בתיהמ"ש * חותמת בפנייה ישירה לפרידמן: "מקווה עדיין שיהיה בך הכוח להתעשת, ולא תפגע בתשתית שהונחה וטופחה מקום המדינה" * לשכת פרידמן: "צר לנו על מכתבה של ביניש, שבחרה לענות באמצעות הודעה לעיתונות על מכתב ענייני של שר המשפטים"

דורית ביניש מסירה את הכפפות: נשיאת בית המשפט העליון תוקפת במכתב חריף את שר המשפטים, דניאל פרידמן, ומאשימה אותו ב"קידום תוכניות מסוכנות (למערכת המשפט) משיקולים לא ענייניים".

ביניש מגיבה להצעת פרידמן לקבוע תקנות וכללים למינוי נשיאים וסגני נשיאים ולמינוי מנהל בתי המשפט, הצעה שהועברה לתגובת נשיאי בתי המשפט.

לפי ההצעה, הנשיאים ייבחרו ע"י ועדת איתור, בראשה יעמוד שופט בדימוס שהשר ימנה; חבריה יהיו שופט בדימוס, שיבחרו נשיאי המחוזי; ושופט בדימוס, שיבחרו נשיאי השלום. פרידמן סבור, שכך ייבחר המועמד הטוב ביותר, תוך הבטחת שקיפות ההליך ומתן סיכוי לכל מועמד. לדעתו, ההצעה גם תחזק את עצמאות השופטים ותבטיח את אי-תלותם בשר ובנשיא.

ביניש כותבת שמדובר במינויים שלפי החוק מצויים בסמכות השר, המותנית בהסכמת נשיא העליון. "לפיכך", היא כותבת, "ניתן היה לצפות שלא תעלה הצעה כלשהי לשנות את שיטת המינוי בלא התייעצות מוקדמת עימי".

לטענתה, מאחר שהצעותיו של פרידמן משנות באופן מהותי את מנגנוני הבחירה הקבועים בחקיקה ראשית, "חוקיותן של התקנות המוצעות מוטלת בספק, באשר הן סותרות את מתווה המינוי הקבוע בחוק, ומפרות את המסורת הקונסטיטוציונית שעל פיה מתנהלת מערכת השיפוט שנים רבות".

"ברור", היא מוסיפה, "כי ההצעות שהפצת הן חוליה נוספת בשורה של צעדים שהינך נוקט, המעוררים ריב ומדון ונועדו לפורר את המבנה הקיים של מערכת השיפוט ולכרסם במעמדו של מוסד הנשיא של בית המשפט העליון.

"הטעם שהעלית לפיו הינך חרד לאי-תלות הנשיאים מעורר תמיהה. האם אכן ראוי כי הנשיאים יהיו תלויים בשר, ובלבד שהמערכת השיפוטית לא תפעל כרשות המצויה באחריותו המקצועית של נשיא העליון? האם לזאת ייקרא אי-תלות?"

ביניש מאשימה את פרידמן שהוא "חותר לערער על העיקרון המעוגן בחוק", המבטא אחריות משותפת לשר ולנשיא העליון במינויים. "לפי הצעתך, אין לנשיא העליון מעמד לעניין בחירת הנשיאים וסגני נשיאים, ולעומת זאת ניתן תפקיד לשופט בדימוס הנבחר בידי שר המשפטים, שהוא אישיות פוליטית", כתבה.

מעבר לכך, הוסיפה, "הצעותיך מעידות שאינך מכיר את מערכת בתי המשפט ואת תפקידיהם של הנשיאים וסגניהם". ביניש מקווה "עדיין שיהיה בך הכוח להתעשת ולהגן על המערכת ולא תפגע בתשתית שהונחה וטופחה מאז קום המדינה לבניית מערכת משפט מקצועית, עצמאית ובלתי תלויה".

מלשכת השר פרידמן נמסר בתגובה: "צר לנו על מכתבה של נשיאת העליון, אשר בחרה לענות באמצעות הודעה לעיתונות על מכתב התייעצות ענייני של שר המשפטים. השר פרידמן פועל מיום בחירתו לתפקיד לחיזוקה ושיפורה של מערכת המשפט ולהגבת אמון הציבור בה".